چین در مقابل تایوان: نیروهای نظامی این دو رقیب چگونه با هم قیاس می‌شوند؟

هرچند بعید است حمله‌ای تمام‌عیار رخ دهد، کارشناسان معتقدند تایپه در بهترین حالت تا زمانی قادر است چین را از حمله نظامی بازدارد که متحدانش واکنش نشان نداده باشند

پکن حمله‌ تمام‌عیار به این جزیره از بمباران موشکی تا مسدود کردن آن با ترافیک دریایی و هوایی را شبیه‌سازی کرد- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

چین بعد از پایان بازی جنگی بی‌سابقه سه‌روزه در آب‌های اطراف تایوان به تلافی سفر رئیس‌جمهوری این کشور به ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که «همیشه آماده جنگ» است.  

هرچند حمله‌ای تمام‌عیار بعید است، کارشناسان معتقدند تایپه در بهترین حالت، تا وقتی متحدانش واکنش دهند قادر است چین را از حمله نظامی بازدارد.

ارتش چین روز شنبه بعد از دیدار تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، در کالیفرنیا «گشت‌زنی آمادگی رزمی» خود اطراف این جزیره خودگردان را آغاز کرد.

پکن حمله‌ تمام‌عیار به این جزیره را از بمباران موشکی تا مسدود کردن آن با ترافیک دریایی و هوایی، شبیه‌سازی کرد. این بازی‌های نظامی هم به منزله تهدید است و هم به نیروهای چینی فرصت می‌دهد محاصره این جزیره را در صورت وقوع حمله واقعی، تمرین کنند.

پکن سال ۲۰۲۲ به سفر نانسی پلوسی، رئیس ‌سابق مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به تایپه هم واکنشی مشابه نشان داد.

چین از آن زمان با ارسال تعداد بی‌سابقه‌ای از هواپیماهایش به حریم هوایی تایوان این آزار نظامی را افزایش داده است.  

این دولت کمونیستی مدعی است که تایپه موظف است در صورت لزوم به‌زور، با سرزمین اصلی متحد شود و حق ندارد روابط خارجی برقرار کند.

ژاپن و ایالات متحده آمریکا‌ــ از قوی‌ترین متحدان تایوان‌ــ این رزمایش را محکوم کرده‌اند.

چین با بیش از دو میلیون سرباز فعال و ۵۱۰ هزار نیروی ذخیره از نظر نیروی نظامی فعال بزرگ‌ترین نیروی مسلح جهان را دارد.

بر اساس داده‌های موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (آی‌آی‌اس‌اس)‎، تایوان در مقابل، ۱۶۹ هزار نیروی نظامی فعال دارد و اکنون حدود ۱.۶۶ میلیون «جنگجوی غیرنظامی» از آن محافظت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال جاری و در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان کشورهای آسیایی، هم سرزمین اصلی و هم این جزیره خودگردان بودجه دفاعی خود را به میزان چشمگیری افزایش داده‌اند.

چین در ماه مارس هزینه دفاعی خود را ۲۲۵ میلیارد دلار اعلام کرد که افزایش ۷.۲ درصدی و سریع‌ترین نرخ افزایش از سال ۲۰۱۹ است. لی کچیانگ، نخست‌وزیر وقت، هشدار داد: «تلاش‌های خارجی برای سرکوب و مهار چین روبه‌افزایش است.»

او هنگام ارائه گزارش کار سالانه دولت اعلام کرد: «نیروهای مسلح باید آموزش نظامی و آمادگی‌شان را به‌طورکلی تشدید کنند.»  

دولت تایوان نیز بودجه دفاعی خود را در سال جاری به ۱۹ میلیارد دلار افزایش داد که نسبت به سال گذشته، ۱۵ درصد بیشتر است. این تخصیص بودجه برای تقویت سیستم‌های رزمی هوایی و دریایی برای مقابله با تهاجم‌های چین انجام شد.  

یک مقام دولت تایوان با اشاره به راهبرد ممانعت از ورود نیروهای آمریکایی و عملیات در حریم هوایی و آب‌های نزدیک به چین، به فایننشال تایمز گفت که چین طی آخرین تمرین‌های نظامی، روی «ضددسترسی و انکار منطقه» تمرکز کرد.

«حملات شبیه‌سازی‌شده متعددی به اهداف هوایی و دریایی انجام شدند که بر هدف دور نگه‌ داشتن نیروهایی که خارج از زنجیره جزیره وارد می‌شدند، متمرکز بودند.»

چین ناوگانی عظیم متشکل از ۸۶ فروند کشتی نیروی دریایی و ۵۹ زیردریایی دارد، اما تایوان ۲۶ فروند کشتی نیروی دریایی و تنها چهار زیردریایی دارد.

چین از نظر قدرت هوایی نیز با بیش از دو هزار و ۹۲۱ فروند هواپیمای جنگی از جمله جی‌ــ۲۰ (J-20) از تایوان پیش‌تر است. طبق گزارش‌ها، تایپه در زرادخانه خود ۷۴۴ فروند هواپیما دارد.

تایوان برای دفاع در برابر چهار هزار و ۸۰۰ تانک چین، ۶۵۰ تانک دارد. ناوگان چین ۹ هزار و ۵۵۰ توپخانه خودکششی و تایوان دو هزار و ۹۳ فروند توپخانه خودکششی دارد.

در همین حال، تایوان گفت که روز پنجشنبه رزمایش بزرگ سالانه را به صورت مشترک با [سازمان] خدمات بحران و وزارت دفاع راه‌اندازی کرده است. سال گذشته دولت رزمایش‌های آمادگی مقابله با بحران را اصلاح کرد تا سناریوهای زمان جنگ بیشتری را در بر بگیرد.

این دولت گفت امسال همین روند با آمادگی برای جنگ ادامه خواهد داشت و ۷۰ درصد از محتوای رزمایش را شامل می‌شود.  

© The Independent

بیشتر از جهان