تمرین‌های نظامی چین در تنگه تایوان به‌رغم پایان رزمایش سه روزه ادامه دارد

دولت تايوان بار‌ها از تمرین‌های نظامی چین انتقاد کرده اما گفته است تنش‌ها را افزایش نمی‌دهد و از اقدام‌های تحريک‌آمیز اجتناب خواهد کرد

کشتی نیروی دریایی ارتش چین در تنگه تایوان ـ GREG BAKER / AFP

رسانه‌های دولتی چین، روز سه‌شنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین)، اعلام کردند نيروی دريايی این کشور همچنان در حال «آموزش رزم واقعی» در اطراف تايوان است. این اعلامیه يک روز پس از آن منتشر شد که پکن پايان رزمایش سه روزه را اعلام کرده بود. تسای اينگ‌ون، رئيس‌جمهوری تايوان، از چين به‌دلیل رفتار «غيرمسئولانه» خود انتقاد کرده است.

به گزارش رویترز، چین تمرین‌ها را روز شنبه پس از بازگشت تسای اينگ‌ون از لس آنجلس به تایپه آغاز کرد. در این دیدار، رئيس‌جمهوری تايوان با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ملاقات کرد.

چين به آمريکا هشدار داده بود که اجازه نمی‌دهد تسای به آمریکا برود و به ویژه با مک‌کارتی ملاقات کند. جمهوری خلق چين، تايوان را بخشی از خاک خود می‌داند و تهدید کرده است که در صورت لزوم از زور استفاده می‌کند تا تایوان را به خاک چین ملحق کند. اقدام‌های دولت تايوان به شدت ادعاهای چين را زیر سوال می‌برد.

اگرچه چین دوشنبه شب اعلام کرد تمرینات رزمی به پایان رسیده است، اما روز سه‌شنبه تلویزیون دولتی چین گفت که چندین کشتی جنگی «به انجام آموزش‌های رزمی واقعی در آب‌های اطراف تایوان برای آزمایش توانایی‌های سازمانی و فرماندهی در تمام سطوح و اثربخشی رزمی سلاح‌ها و تجهیزات ادامه دادند». در گزارش‌ها آمده است که این کشتی‌های جنگی، تمرینات آمادگی جنگ را در آب‌ها‌ی شرقی تایوان برگزار کردند و در آن، دفاع هوایی و آموزش‌های ضدموشکی را انجام دادند. در منطقه نامشخص دیگری، این کشتی‌ها تمرینات موشکی برگزار کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع تايوان گفت اواخر صبح روز سه‌شنبه، ۹ کشتی چينی و ۲۶ فروند هواپيما از جمله جنگنده‌های جی-۱۶ و سوخو-۳۰ را مشاهده کرده است. در پی فعالیت ارتش چین در نزدیکی تایوان، تایپه گشت‌های آمادگی رزمی خود را به اطراف جزيره اعزام کرده است.

وزارت دفاع تايوان افزود: «نيروی هوایی، نيروی دريايی و خدمه موشکی مستقر در سواحل، از نزديک فعالیت ارتش چین را زير نظر دارند و به آن پاسخ می‌دهند.» دولت تايوان بار‌ها از تمرینات رزمی چین انتقاد کرده، اما گفته است تنش‌ها را افزایش نمی‌دهد و از اقدام‌های تحريک‌آمیز اجتناب خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تسای اينگ‌ون پس از سفرش به آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من به‌عنوان رئیس‌جمهوری تایوان، نماینده کشورمان در جهانم، چه به کشورهای متحد سفر کنم و چه در آمریکا توقف کنم و چه با دوستان بین‌المللی ما ملاقات کنم. این موضوعی است که سال‌ها در جریان است و مردم تایوان این انتظار را دارند.» او در این بیانیه افزود: «چین از این موضوع به‌عنوان بهانه‌ای برای آغاز تمرین‌های نظامی استفاده می‌کند و باعث ایجاد بی‌ثباتی در تنگه و منطقه تایوان می‌شود. این نگرش یک ملت بزرگ مسئول در این منطقه نیست.»

در مقابل، چين معتقد است که این نوع اقدام‌ها، رای‌دهندگان و سياستمداران تايوانی را به پیگیری استقلال رسمی این جزیره تشويق می‌کند. حزب کمونيست حاکم چين می‌گويد این امر به جنگ منجر خواهد شد.

تایوان برای حزب کمونیست چین ارزش راهبردی زیادی دارد. بسیار شبیه معادله روسیه و اوکراین، حزب کمونیست چین مسئله تایوان را یک کار ناتمام می‌بیند. در سال ۱۹۴۹، بازنده‌های جنگ داخلی چین یعنی ملی‌گرایان کومین‌تانگ، دولت خود را از سرزمین اصلی چین به تایوان منتقل کردند. از آن زمان، ۷۴ سال گذشته است و تایوان به دولتی خودگردان تبدیل شده، از دموکراسی برخوردار است و اقتصاد شکوفایی دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی تایوان بیش از ۵۰ هزار دلار است. در مقابل، سرانه تولید ناخالص داخلی چین ۱۸ هزار دلار است. با این حال، چين همچنان تايوان را بخشی از خاک خود می‌داند.

بیشتر از جهان