تنش چین-تایوان؛‌ ارتش چین می‌گوید «آماده جنگ» است

ارتش چین: برای شکست قاطعانه هر شکلی از «استقلال تایوان» و تلاش‌های مداخله‌جویانه خارجی آماده‌ جنگیم

سربازان ارتش آزادی‌بخش خلق چین، مارس ۲۰۲۳- China Daily via REUTERS

ارتش چین دوشنبه، ۱۰ آوریل، (۲۱ فروردین)، در آخرین روز مانور نظامی سه‌روزه در اطراف جزیره تایوان و شبیه‌سازی محاصره این جزیره در واکنش به سفر هفته‌ گذشته رئیس ‌جمهوری تایوان به ایالات متحده، اعلام کرد که ارتش چین «آماده جنگ» است.

چین پیش‌تر گفته بود که مانور نظامی‌اش با نام «شمشیر واحد»، هشداری به تایوان خودمختار است که چین آن را متعلق به خود می‌داند.

به گزارش اسوشیتدپرس، ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور همیشه برای جنگ‌ آماده‌اند و برای شکست قاطعانه هر شکلی از «استقلال تایوان» و تلاش‌های مداخله‌جویانه خارجی، همواره آمادگی دارند.

رزمایش سه‌روزه چین که دوشنبه به پایان رسید، مشابه رزمایش‌هایی بود که چین اوت گذشته برگزار کرد؛ اما در مقیاس کوچکتر. در آن زمان، چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان ایالات متحده، به تایوان، رزمایشی با شبیه‌سازی حمله‌های موشکی به اهدافی در آب‌های اطراف تایوان برگزار کرد.

کارشناسان نظامی می‌گویند هدف این مانورها هم ارعاب تایوان است، هم ایجاد فرصتی برای سربازان چینی تا محاصره تایوان را از راه مسدود کردن ترافیک دریایی و هوایی تمرین کنند. به عبارت دیگر، این رزمایش‌ها تمرین راهبردی مهمی برای ارتش چین است تا در صورت تمایل به اقدام نظامی برای اشغال تایوان، از آن‌ها بهره گیرد.

اقدام‌های اخیر چین، در پی سفر تسای اینگ-ون، رئیس ‌جمهوری تایوان، به ایالات متحده آمریکا برای تقویت اتحاد دیپلماتیک با آمریکا و تقویت حمایت آن از تایوان انجام شد. در این سفر، رئیس ‌جمهوری تایوان در کالیفرنیا با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه تایوان دوشنبه، ۱۰ آوریل، رزمایش چین را به دلیل تضعیف «صلح و ثبات» در منطقه، محکوم کرد. وزارت خارجه تایوان با اعلام اینکه چین «عمدا از تمرین‌های نظامی برای تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان استفاده می‌کند»، افزود که تایپه روابط نزدیک خود را با ایالات متحده حفظ خواهد کرد تا با همکاری «مشترک، از گسترش اقتدارگرایی جلوگیری کند».

وزارت دفاع تایوان همچنین پس از پایان رزمایش نظامی سه‌روزه پکن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این رزمایش، ۱۲ کشتی جنگی و ۹۱ هواپیمای چینی را در اطراف جزیره تایوان شناسایی کرده است. در این بیانیه آمده است که گرچه چین پایان زمایش خود را اعلام کرده است، ارتش تایوان از تلاش‌های خود برای تقویت آمادگی رزمی‌اش نخواهد کاست.

کو یو جن، کارشناس مطالعات دفاعی و مدیر موسسه تحقیقات سیاست ملی در تایوان، می‌گوید که چین می‌خواهد از هر گونه گسترش تعاملات دیپلماتیک بین ایالات متحده و تایوان، به مثابه بهانه‌ای برای آموزش ارتش خود استفاده کند.  

پکن می‌گوید تماس بین دولت دموکراتیک جزیره خودمختار تایوان و مقام‌های خارجی، تایوانی‌هایی را که خواهان استقلال رسمی‌اند، تشویق می‌کند. حزب کمونیست حاکم چین می‌گوید این روند، به جنگ منجر خواهد شد.

جزیره تایوان ۱۹۴۹ میلادی، در پی انقلاب کمونیستی چین و جنگ داخلی، از چین جدا شد و خود را کشوری مستقل می‌داند، اما پکن همچنان تایوان را بخشی از قلمرو چین می‌داند.

ارتش چین دوشنبه اعلام کرد که ناو هواپیمابر شاندونگ، برای نخستین بار در تمرین‌های محاصره تایوان شرکت کرده است. هان گان مینگ، محقق موسسه تحقیقاتی دفاع و امنیت ملی که تحت حمایت دولت چین است» می‌گوید که حضور ناو هواپیمابر شاندونگ در اقیانوس آرام، نشان می‌دهد که می‌توان از آن برای جلوگیری از آمدن ارتش‌های خارجی برای کمک به تایوان، استفاده کرد و در آینده اگر حرکت نظامی مشابهی انجام شود، تایوان باید به تنهایی با آن مقابله کند.

با این حال، در آخرین روز از رزمایش سه‌روزه چین در اطراف تایوان، ایالات متحده آمریکا نیز یکی از ناو‌های جنگی خود را راهی آب‌های منطقه کرد. پکن در واکنش به حضور ناو آمریکایی در منطقه، گفت که این ناو «غیرقانونی» وارد آب‌های دریای چین جنوبی شده است، اما ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که ناو «یو‌اس‌اس میلیوس» طبق قوانین بین‌المللی، در آب‌های بین‌المللی حضور داشته است.

از زمان سفر نانسی پلوسی به تایوان، فعالیت‌های نظامی چین افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که جت‌های جنگنده چینی مستمر بر فراز خط مرزی میان دو کشور پرواز می‌کنند و کشتی‌های نیروی دریایی چین نیز حضور مداومی در آب‌های سواحل شمال شرقی تایوان دارند.

بیشتر از جهان