وزیر بهداشت: شواهدی برای مسمومیت نداریم، شیطنت صورت گرفته بود

وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد که تصمیم گرفته‌اند که نام مسمومیت مشکوک را بدحالی دانش‌آموزان بگذارند

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، درباره آخرین وضعیت بررسی علل مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان مدعی شد شواهد محکمی برای مسمومیت‌های مشکوک وجود ندارد و آن را به «شیطنت‌هایی» نسبت داد.

وزیر بهداشت با اشاره به این موضوع گفت: «کمیته علمی متشکل از بهترین استادان در کشور تشکیل و وضعیت دانش‌آموزان بررسی شد؛ تصمیم گرفتیم که نام آن را بدحالی دانش‌آموزان بگذاریم، زیرا شواهد محکمی برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود نداشت.»

عین‌اللهی به آثار روانی این موضوع اشاره کرد و گفت: «در هر بیماری یک مسئله مربوط به وضعیت بیماری فرد و بخش دیگر مربوط به آثار روانی ناشی از بیماری است که در دانش‌آموزان شاهد این وضعیت بودیم. جمع‌بندی ما نشان می‌دهد که در بیش از ۹۰ درصد بدحالی دانش‌آموزان، هیچ نوع مسمومیتی دیده نمی‌شود و هیچ نوع سمی وجود ندارد و بیشتر شاهد استرس بودیم و درصد کمی نیز مربوط به شیطنت‌هایی بوده که صورت گرفته و باعث بدحالی دانش‌آموزان شده است.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، همچنین می‌گوید آنچه به‌عنوان موج مسمومیت دانش‌آموزان گزارش شده، تنها «بدحالی» بوده است. او در‌مورد آخرین تصمیم وزارت بهداشت برای مسمومیت‌های مشکوک گفت: «تصمیم گرفتیم که نام آن را بدحالی دانش‌آموزان بگذاریم، زیرا شواهد محکمی برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود نداشت.»

عین‌اللهی همچنین اعلام کرد که بدحالی دانش‌آموزان عوارض پایدار نداشته و هیچ نوع عارضه پایداری در دانش‌آموزان دیده نشده است. این در حالی است که روز پنجشنبه ایندیپندنت فارسی در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که دو دختر دانش‌آموز به نام‌های مائده افشاری و مریم شعبانی به‌دلیل مسموم شدن در مدرسه تا روز پنجشنبه ۲۴ فروردین در بیمارستان بستری شده‌اند و وضعیت سلامتی‌شان «ناپایدار» است. همچنین ویدیویی از سرفه‌های ممتد یکی از این دانش‌آموزان روی تخت بیمارستان و استفاده او از اسپری تنفسی در روز پنجشنبه ۲۴ فروردین نیز به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است.

مسمومیت‌های مشکوک سریالی و گسترده دختران دانش‌آموز در ایران از آذرماه سال گذشته آغاز شد و تا به امروز ادامه یافته است. مقام‌های جمهوری اسلامی هر چند وقت یک‌بار اظهارات ضد‌و‌نقیضی را در‌مورد این مسمومیت‌های مشکوک ارائه می‌کنند. از یک سو آن را هیستری جمعی می‌نامند و از سوی دیگر و پس از صحبت‌های علی خامنه‌ای تا حدودی وجود حملات را تایید می‌کنند. پیش از این، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز تایید کرده بود که در سم منتشرشده در مدارس برای مسموم کردن دختران دانش‌آموز، گاز نیتروژن مشاهده شده است.

شماری از منتقدان نظام جمهوری اسلامی و حتی اعضای کانون صنفی معلمان ایران می‌گویند نشر سموم در مدارس دخترانه عمدی و با هدف ترساندن دختران ایرانی از ادامه تحصیل و «انصراف آن‌ها از مبارزه با حجاب اجباری» انجام می‌شود؛ تحلیلی که با توجه به معرفی نشدن و بازداشت عاملان آن پس از گذشت بیش از پنج ماه، حالا از نگاه بسیاری از دختران آسیب‌دیده، والدین آن‌ها و همچنین کاربران فعال در رسانه‌های اجتماعی، «منطقی و درست» ارزیابی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که روند مسمومیت‌ مشکوک دانش‌آموزان ادامه دارد و هنوز عوامل و دلایل آن شناسایی یا معرفی نشدند، در بعضی مدارس به دانش‌آموزان پیام‌های تهدیدآمیز درباره حجاب ارسال می‌شود. در یکی از این پیام‌ها که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، مدیر هنرستان صبا دانش‌آموزان دختر را تهدید کرده که از تاریخ شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲، در صورت درآوردن مانتو و مقنعه، بلافاصله از مدرسه اخراج می‌شوند.

با این حال، مسئولان جمهوری اسلامی در تلاش‌اند تا مسئولیت این مسمومیت‌ها را بر گردن دانش‌آموزان بیندازند. در همین راستا خبرگزاری هرانا اعلام کرد که سه دختر، از‌جمله دو دانش آموز به نام‌های عرفانه هنر، ستایش داروغه و ستایش امیری، درخصوص مسمومیت دانش‌آموزان در شیراز دستگیر شدند. این سه دختر جوان هم اکنون به‌صورت بلاتکلیف در بند قرنطینه زندان عادل آباد شیراز به‌ سر می‌برند.

تاریخ بازداشت این سه دختر هر چند مربوط به روزهای اخیر است، اما به‌طور دقیق مشخص نیست. آن‌ها به‌تازگی درخصوص مسمومیت دانش‌آموزان در شیراز بازداشت و به قرنطینه زندان عادل‌آباد این شهر منتقل شدند. هرانا اعلام کرده است که این سه دختر جوان که هم‌اکنون در بند قرنطینه زندان به سر می‌برند از ملاقات و تماس تلفنی با خانواده خود محروم شده‌اند.

اتهام مطروحه علیه این سه دختر جوان کماکان مشخص نیست. در حالی‌که نهادهای امنیتی-قضایی در ماه‌های اخیر تلاش زیادی کردند تا بار مسئولیت مسمومیت در مدارس را بر عهده منتقدان و بعضا خود دانش‌آموزان بگذارند؛ وزارت کشور در بیانیه اسفند‌ماه خود اعلام کرده بود که ۱۰۰ نفر از عوامل این مسمومیت‌ها را بازداشت کرده است. وزارت کشور در این بیانیه اعلام کرد که «طبق آخرین گزارش‌های دریافتی در استان‌های تهران، قم، زنجان، خوزستان همدان، فارس،گیلان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کردستان وخراسان رضوی، بیش از ۱۰۰ نفر از عوامل موثر در حوادث اخیر مدارس شناسایی، دستگیر و مورد تحقیق قرار گرفتند».

در همین راستا جمعی از وکلا و سینماگران ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعتراض به تداوم مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس کشور، خواستار شناسایی عوامل آن شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «مسمومیت‌های عمدی در مدارس ایران که از آذرماه ۱۴۰۱ در قم شروع شده است، تا پایان سال بیش از ۱۳ هزار نفر را مسموم کرده است. گویی این عمل نوعی تهدید و انتقام‌گیری از دختران جوان و نوجوانی است که در جنبش دوران‌ساز «زن، زندگی، آزادی» وجهه همت خود را پایان دادن به حجاب اجباری و مطالبه حقوق زنان قرار داده‌اند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «در حالی که هر اقدام و حرکت اعتراضی از چشم نیروهای استبدادی پنهان نمی‌ماند، بی‌توجهی به کشف عامل این جنایت‌ها، دستور کار باندهای پنهان در تاریک‌خانه‌های قدرت مافیایی است.»

گیتی پورفاضل، جعفر پناهی، رمضان حاجی مشهدی، سعید دهقان، کتایون ریاحی، حسین رئیسی، فرزانه زیلابی، نسرین ستوده، مهرانگيز کار و محمد مقیمی امضا کنندگان این بیانیه بوده‌اند.