اختصاصی ایندیپندنت فارسی؛ دو دانش‌آموز مسموم‌شده آملی همچنان بستری‌اند

یک پزشک متخصص در بیمارستان امام رضا می‌گوید وجود نیتروژن در گاز سمی منتشرشده مسمومیت ده‌ها دانش‌آموز در آمل را پی داشته و حجم این سموم از موارد قبلی بیشتر بوده است

چند تن از دانش‌آموزان مقطع یازدهم متوسطه در رشته تجربی دبیرستان دخترانه دین‌ودانش آمل در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، آخرین وضعیت مسمومیت خود را تشریح کردند و گفتند وضعیت تنفسی بیش از ۱۰ نوجوان به دلیل مسمومیت روز یکشنبه ۲۰ فروردین، همچنان با مشکل مواجه است.

یکی از پزشکان بیمارستان امام رضا در آمل هم به ایندیپندنت فارسی گفت که دو دختر دانش‌آموز به نام‌های مائده افشاری و مریم شعبانی به دلیل مسموم شدن در مدرسه تا امروز پنجشنبه ۲۴ فروردین در این بیمارستان بستری‌اند و وضعیت سلامتی‌شان «ناپایدار» است.

ویدیویی از سرفه‌های ممتد یکی از این دانش‌آموزان روی تخت بیمارستان و استفاده او از اسپری تنفسی در روز پنجشنبه ۲۴ فروردین نیز به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است.

مسمومیت‌های سریالی و گسترده دختران دانش‌آموز در ایران همچنان ادامه دارد و روزانه ده‌ها دانش‌آموز به دلیل استنشاق مواد سمی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند؛ مسمومیت‌هایی که علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است و مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و آموزش و پرورش به سکوت طولانی‌ خود در قبال این بحران ادامه می‌دهند.

پزشک متخصص ریه و دستگاه تنفسی بیمارستان امام رضا در آمل که در روزهای اخیر محل بستری شدن بیش از ۳۰ دانش‌آموز دختر دبیرستان دین‌ودانش بوده است، حالا می‌گوید مائده افشاری و مریم شعبانی همچنان با سرفه‌های شدید، حالت تهوع و تشنج‌های مقطعی به دلیل شوک ریوی ناشی از استشمام سموم و «گاز نیتروژن» مواجه و در بخش عمومی بستری‌اند.

این پزشک که نخواست نامش افشا شود، توضیح داد: «به نظر می‌رسد حجم آلودگی مواد شیمیایی که روز یکشنبه در مدرسه دین‌ودانش منتشر شد و کودکان را مسموم کرد، بیشتر از نمونه‌های قبلی در آمل بوده است. تا جایی که می‌دانم، علاوه بر این دو دانش‌آموز، بسیاری از کودکانی که در روزهای اول و دوم حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند هم هنوز نفس‌تنگی دارند و وضعیت سلامتی‌شان پایدار نشده است. این دو دانش‌آموز نیز حالا با دستگاه اکسیژن نفس می‌کشند و به دلیل استنشاق مواد سمی، به ریه‌شان آسیب جدی وارد شده است.»

این پزشک متخصص در پاسخ به سوال ایندیپندنت فارسی درباره نوع ماده شیمیایی مسموم‌کننده دختران آملی گفت: «برای آگاهی دقیق از مواد تشکیل‌دهنده سمی که دختران را آلوده کرد، نیاز است روی بیمار آزمایش سم‌شناسی انجام شود که متاسفانه به دلیل دخالت ماموران امنیتی چنین نشد و حتی جواب آزمایش‌های ریه را هم خانواده‌ها نشان ندادند. نمی‌دانم دلیل این بگیروببندهای مسخره چیست اما ظواهر امر و علائم بیماری نشان می‌دهد که در این مورد هم انتشار مواد سمی حاوی گاز ان۲ (N2) در محیط مدرسه عامل مسمومیت بوده است؛ یعنی انتشار میزان بالایی از گاز نیتروژن در محیط که مسمومیت با عوارضی همچون زنگ زدن گوش، خستگی و بی‌حالی، سردرد، نفس‌تنگی، تشنج و حالت تهوع پدید می‌آورد و در دانش‌آموزان مدرسه دین‌ودانش دقیقا بروز همین علائم را شاهد بوده‌ایم.»

پیش از این، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز تایید کرده بود که در سم منتشرشده در مدارس برای مسموم کردن دختران دانش‌آموز، گاز نیتروژن مشاهده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار دانش‌آموز مقطع یازدهم تجربی مدرسه دین‌ودانش هم در گفت‌وگوهایی جداگانه اما شبیه به هم، درباره روز حادثه به ایندیپندنت فارسی گفتند: در کلاس درس نشسته بودیم که ناگهان بویی شدید شبیه به بوی فاضلاب را حس کردیم و در ادامه دچار حالت تهوع، سردرد و بی‌حالی شدید شدیم. معلم و ناظم مدرسه به کلاس آمدند و فوری ما را به حیاط مدرسه بردند و بعد با آمبولانس تماس گرفتند. توان راه رفتن نداشتیم و در حیاط دراز کشیدیم. لحظات بسیار دلهره‌آوری بود و نمی‌دانستیم چه‌ کاری باید انجام دهیم. سپس حدود ۳۰ نفر با آمبولانس و خودروهای والدینمان به بیمارستان منتقل شدیم. پنج نفر از بچه‌ها که وضعیتشان وخیم‌تر بود، فوری به بخش آی‌سی‌یو منتقل شدند و ما هم در بخش عمومی با کپسول اکسیژن نفس می‌کشیدیم.»

این دانش‌آموزان در ادامه گفتند با اینکه چهار روز از حادثه گذشته است، همچنان مشکل نفس‌تنگی و سردردهای مداوم دارند و نمی‌توانند زیاد راه بروند.

یکی از دانش‌آموزانی که همچنان در بیمارستان امام رضا بستری است، نیز در مصاحبه‌ای کوتاه با ایندیپندنت فارسی، گفت: «نمی‌دانم کی قرار است خوب شوم. از این همه ظلم خسته شدیم. واقعا چرا ما را مسموم می‌کنند؟ چون بی‌حجابیم؟»

شماری از منتقدان نظام جمهوری اسلامی و حتی اعضای کانون صنفی معلمان ایران می‌گویند نشر سموم در مدارس دخترانه عمدی و با هدف ترساندن دختران ایرانی از ادامه تحصیل و «انصراف آن‌ها از مبارزه با حجاب اجباری» انجام می‌شود؛ تحلیلی که با توجه به معرفی نشدن و بازداشت عاملان آن پس از گذشت بیش از پنج ماه، حالا از نگاه بسیاری از دختران آسیب‌دیده، والدین آن‌ها و همچنین کاربران فعال در رسانه‌های اجتماعی، «منطقی و درست» ارزیابی شده است.

در آخرین واکنش‌ مقام‌های حکومت ایران به این پرونده، محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه اخیر کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان، گفته بود: «این کمیته هفته گذشته جلسه‌ای تشکیل داد اما متاسفانه خروجی از جلسه نداشتیم؛ چون هنوز دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌های اصلی مسمومیت‌ها را به دست آورند.»