پایان دور نخست مذاکرات عربستان سعودی با حوثی‌ها؛ تبادل صدها اسیر جنگی در یمن

در پی توافق دوجانبه ماه گذشته در سوئیس، تبادل نزدیک به ۹۰۰ اسیر جنگی میان دولت مرکزی و نیروهای حوثی روز جمعه آغاز شد

دیدار رهبر سیاسی گروه حوثی با نمایندگانی از عربستان سعودی و عمان در صنعا - AFP

نمایندگان عربستان سعودی پس از شش روز مذاکره، بدون دستیابی به توافق نهایی در زمینه آتش‌بس، خاک یمن را ترک کردند.

هیئت‌ مذاکره‌کننده عربستان سعودی در دور نخست گفت‌و‌گوها با نیروهای حوثی در صنعا،‌ تنها به توافقی اولیه در این مورد بسنده کرد و قرار شد مذاکرات بین دو طرف تا دستیابی به توافقی نهایی ادامه پیدا کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام‌ حوثی که نخواست نامش فاش شود، نوشت «توافقی اولیه» برای آتش‌بس به دست آمده است که در صورت نهایی شدن، بعدا اعلام خواهد شد. در همین ارتباط محمد علی الحوثی، از رهبران جنبش انصارالله یمن، جو حاکم بر مذاکرات را «مثبت» ارزیابی کرد و از برنامه زمانی برای دور دیگری از مذاکرات خبر داد.

پیش‌تر و در آستانه این مذاکرات، یک منبع دولتی یمن گفته بود که سعودی‌ها و حوثی‌های مورد‌حمایت جمهوری اسلامی ایران بر سر یک آتش‌بس «شش‌ماهه» توافق کردند تا زمینه را برای مذاکرات سه‌ماهه بر سر دوره دوساله «انتقال قدرت» فراهم کنند.

هم‌زمان تبادل نزدیک به ۹۰۰  اسیر جنگی روز جمعه آغاز شد. این تبادل سه روزه در‌پی توافق ماه گذشته در سوئيس انجام می‌شود. بر اساس این توافق، در ازای آزادی ۷۰۶ زندانی حوثی که در اختیار نیروهای دولتی‌اند، حوثی‌ها نیز ۱۸۱ زندانی از‌جمله اتباع عربستان سعودی‌ و سودان را آزاد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین آتش‌بس میان دولت مرکزی یمن و نیروهای حوثی در این کشور حدود یک سال پیش به‌دست آمد و درپی آن، تا اندازه‌ زیادی درگیری‌های طرف‌های متخاصم کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مهم‌ترین اهداف حوثی‌ها از این مذاکرات، پرداخت حقوق کارمندان دولت در مناطق تحت کنترل آن‌ها و رفع محدودیت‌های عملیاتی در بندرها و فرودگاه‌های تحت کنترل آن‌ها است.

از سوی دیگر، ریچارد اوپنهایم، سفیر بریتانیا در یمن، مذاکرات اخیر را «تحولی مثبت» که می‌تواند نقطه عطفی طلایی در مسیر صلح باشد ارزیابی کرد.

مذاکرات صلح یمن تقریبا یک ماه پس از آن روی می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین برای از‌سرگیری روابط دوجانبه پس از هفت سال تیرگی، به توافقی مهم و تاریخی دست یافتند. با این «توافق اولیه» انتظار می‌رود آتش‌بسی پایدار در یمن برقرار و راه برای حل‌وفصل بحران جنگ داخلی یمن، هموار شود.

یمن، فقیرترین کشور شبه‌جزیره عربستان، از زمان آغاز جنگ بین ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها در  سال ۲۰۱۴، شاهد جنگ و درگیری‌های خونین بوده است. آتش این جنگ، یمن را به سوی یکی از وخیم‌ترین بحران‌های بشری جهان سوق داد. در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت ۳۳ میلیون نفری این کشور به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی نیاز فوری دارند.

بیشتر از جهان