سفیر عربستان سعودی در یمن با رهبر حوثی‌ها دیدار کرد

هدف از این دیدار تثبیت آتش‌بس در یمن، گفتگو بر سر تبادل زندانیان و همچنین تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در این کشور است

تصویری از ملاقات سفیر عربستان سعودی در یمن با رهبر حوثی‌ها --  @mohdsalj/Twitter

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در روز دوشنبه، ۱۰ آوریل ۲۰۲۳، نوشت محمد بن‌سعید آل جابر، سفیر عربستان سعودی در یمن، اعلام کرد به‌منظور تثبیت آتش‌بس میان دولت مرکزی یمن و شورشیان این کشور به صنعا، پایتخت تحت کنترل مخالفان دولت مرکزی، سفر کرده است.

محمد بن‌سعید آل جابر نیز با انتشار متنی در حساب توییترش چنین نوشت: «من، به‌همراه هیاتی از سلطان‌نشین یمن، به‌منظور تثبیتِ آتش‌بس و ترک مخاصمه از صنعا دیدار می‌کنم.» سفیر عربستان سعودی در ادامه تاکید کرد یکی دیگر از اهداف این سفر گفتگو بر سر فرایند تبادل زندانیان و همچنین دستیابی به یک «راه‌حل سیاسی پایدار و جامع» برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن است؛ جنگی که حالا قریب به ۸ سال از آغاز آن می‌گذرد و جدای از تلفات انسانی آن جمعیتی بزرگ از شهروندان یمن را با بحران‌های عمیقی، از جمله آوارگی و قحطی، مواجه کرده است. 

نخستین آتش‌بس میان دولت مرکزی یمن و شورشیان حوثی در این کشور در اوایل سال گذشته خورشیدی، و با تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، به‌دست آمد و باعث شد تا میزان درگیری‌های هر دو طرف‌ تخاصم به‌صورت چشمگیری کاهش یابد. 

با این‌حال مهلت آتش‌بس مورد نظر تنها یک‌بار دیگر پس از آن تاریخ تمدید شد و سپس در اکتبر سال گذشته میلادی به‌پایان رسید؛ هرچند از آن تاریخ به بعد نیز دولت مرکزی و شبه‌نظامیان شیعه‌مذهبِ حوثی، که از حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردارند، کمابیش به مفاد همان آتش‌بس پایبندی نشان دادند. 

با این‌حال پس از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در راستای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک دو کشور در هفته‌های اخیر، احتمال شکل‌گیری آتش‌بسی جدید، که از ثبات بیشتری برخوردار است، و در عین‌حال توافق بر سر راه‌حلی سیاسی به‌منظور حل‌وفصل بحران جنگ داخلی یمن نیز افزایش یافت. 

به‌عنوان مثال روزنامه وال‌استریت ژورنال، با انتشار گزارشی در آخرین روزهای سال گذشته خورشیدی نوشت مقام‌های حکومت اسلامگرای ایران به همتایان خود در دولتِ پادشاهی عربستان سعودی وعده داده‌اند ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را متوقف خواهند کرد؛ وعده‌ای که به‌گفته ناظران بین‌المللی بخشی از توافق‌های صورت گرفته میان تهران و ریاض به‌حساب می‌آید.

از این‌ جهت برخی رسانه‌های بین‌المللی در روزهای اخیر نوشتند بسیار احتمال دارد تا مقام‌های عربستان سعودی طی روزهای آتی به صنعا سفر کرده و مذاکرات مستقیم با حوثی‌های یمن را آغاز کنند.

در پیوند با اخبار منتشر شده در این زمینه، وبسایت بی‌بی‌سی در روز یکشنبه، ۹ آوریل ۲۰۲۳، از افشای تصویری خبر داد که در آن محمد علی الحوثی، رهبر شبه‌نظامیان یمن، دارد با یکی از مقام‌های عربستان سعودی، که دست می‌دهد: تصویری که به‌گزارش خبرگزاری فرانسه به سفیر عربستان سعودی در یمن تعلق دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بی‌بی‌سی نیوز» در همان گزارش تاکید کرد انتشار این عکس می‌تواند نشانه دیگری باشد دالِ بر توافق طرفین به‌منظور پایان دادن به جنگ داخلی؛ ارزیابی‌ای که با توجه به اظهارات روز دوشنبه سفیر عربستان سعودی در یمن، احتمال تحقق آن بیش از هر زمان دیگری قوت گرفت.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش روز دوشنبه خود از قول یک منبعِ در دولت مرکزی یمن، که نامش را فاش نکرد، چنین نوشت:«سعودی‌ها و حوثی‌ها بر سر یک آتش‌بس جدید ۶ ماهه توافق کرده‌اند تا [از این طریق بتوانند] راهِ گفتگوها به‌منظور [دستیابی به] یک «گذار» دو ساله را هموار کنند.»

با تمامی این اوصاف، دولت عربستان سعودی همچنان جزئیات مربوط به گفتگوهای میان مقامات این کشور و رهبران حوثی‌های یمن را منتشر نکرده‌ و مقام‌های رسمی این دولت به پرسش‌های رسانه‌ها در مورد چندوچونِ سفر محمد بن‌سعید آل جبار به صنعا، پاسخی ارائه نداده‌اند. 

با این‌حال خبرگزاری فرانسه نوشت انتظار می‌رود توافق طرفین متخاصم در جنگ داخلی یمن و به تبع آن اعلام یک آتش‌بس جدید، باعث شود شبه‌نظامیان یمن به اهداف کلیدی خود – یعنی پرداخت دستمزدهای عقب‌افتاده کارمندان دولتی در مناطق تحت کنترل شورشیان و همچنین رفع محدودیت‌ از فرودگاه‌ها و بنادر تحت کنترل این گروه شبه‌نظامی – دست یابند. 

از سوی دیگر و همزمان با انتشار خبر مربوط به سفر محمد بن‌سعید آل جبار به صنعا، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز از تلاش‌های عربستان سعودی به‌منظور پایان دادن به جنگ داخلی یمن قدردانی کرد. 

پیش از این وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، بخشی از گفتگوی تلفنی خود با وزیر خارجه امارات متحده عربی در روز یکشنبه را به رایزنی در مورد مسائل مربوط به جنگ داخلی یمن و چگونگی پایان دادن به آن اختصاص داد.

بیشتر از جهان