عموزاد؛ تنها آزادکار طلایی ایران در روز اول قهرمانی آسیا

تیم ملی کشتی آزاد با یک طلا و دو برنز در جدول امتیازات در رده سوم قرار دارد

رحمان عموزاد به‌عنوان جانشین پیمان بیابانی به قزاقستان اعزام شده بود- Irna

تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا شروع خوبی نداشت و در پایان روز اول روی سکوی سوم ایستاده است. پنج کشتی‌گیر ملی‌‌پوش در روز اول این مسابقات در قزاقستان روی تشک رفتند و رحمان عموزاد تنها طلایی تیم بود.

در وزن ۶۵ کیلوگرم، عموزاد پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم موفق شد سنجر مختار از قزاقستان را شش بر صفر شکست دهد. او در نیمه‌نهایی کشتی نزدیکی مقابل ریوما آنراکیو از ژاپن داشت و درنهایت به برتری دو بر یک رسید. عموزاد در فینال هم تولگا تومور اوچیر، برنده مدال برنز جهان را سه بر یک برد تا به مدال طلا برسد.

کشتی‌گیر ۲۰ ساله مازندرانی که در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد به قهرمانی رسید، بعد از کسب مدال طلای آسیا گفت که هدفش قهرمانی المپیک پاریس است: «امیدوارم این روند به بهترین شکل ادامه داشته باشد و در مسابقات جهانی و درنهایت المپیک پاریس که هدف اصلی من است موفق باشم.»

عموزاد که به‌عنوان جانشین پیمان بیابانی به قزاقستان اعزام شده است، اضافه کرد: «نظر لطف کادر فنی بود که به‌عنوان ملی‌پوش این وزن انتخاب شدم. تنها با ۲۰ تا ۳۰ روز تمرین توانستم به این مسابقات بیایم و به‌عنوان قهرمانی آسیا برسم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرحسین کاووسی در وزن ۷۹ کیلوگرم و مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز رسیدند. کاووسی در کشتی اول خدیر سیف‌الدین‌اف از بحرین را ۱۲ بر دو  شکست داد. او در نیمه‌نهایی مقابل بولات ساکایف از قزاقستان تا ۲۰ ثانیه پایانی برنده بود، ولی ضربه‌فنی شد. کاووسی در رده‌بندی یاجورو یاماساکی از ژاپن را شش بر صفر برد تا به مدال برنز برسد.

گلیج در کشتی اول اولزیسایخان باسانتسوگت از مغولستان را ۱۲ بر صفر برد. او در یک‌چهارم نهایی هم تاکاشی ایشیگورا از ژاپن را ۱۱ بر صفر شکست داد. گلیج در نیمه‌نهایی مقابل احمد تاج‌الدین‌اف، کشتی‌گیر روسی‌الاصل بحرین، غافلگیر شد و ۱۳ بر هشت باخت. او در رده‌بندی حریف قزاقستانی را ۱۱ بر صفر برد و به مدال برنز رسید.

ناکام بزرگ روز اول تیم ملی کشتی آزاد، علیرضا سرلک، دارنده مدال نقره جهان بود که در دور اول وزن ۵۷ کیلوگرم ۱۲ بر یک مغلوب حریف ژاپنی شد و از جدول کنار رفت.

مرتضی قیاسی هم در وزن ۷۰ کیلوگرم نتوانست روی سکو برود. او بعد از شکست مقابل کشتی‌گیر قزاق در نیمه‌نهایی، در مسابقه رده‌بندی هم مغلوب یک کشتی‌گیر قرقیز شد تا پنجم شود و در حسرت مدال باقی بماند.

در پایان روز اول این مسابقات، قزاقستان با ۸۵ امتیاز، ازبکستان با ۷۱ امتیاز و ایران با ۶۷ امتیاز در رده سوم جدول امتیازات قرار دارند.

جمعه یاسین رضایی در ۶۱ کیلوگرم، حسین ابوذری در ۷۴ کیلوگرم، علیرضا کریمی در ۸۶ کیلوگرم، ارشک محبی در ۹۲ کیلوگرم و امیررضا معصومی در ۱۲۵ کیلوگرم روی تشک می‌روند.

بیشتر از ورزش