وزیر خارجه آلمان در چین: نمی‌توان در برابر بحران تایوان بی‌تفاوت بود

به‌گفته آنالنا بربوک، تنش نظامی میان چین و تایوان، «بدترین سناریو ممکن» برای اقتصاد جهانی است

آنالنا بربوک،‌ وزیر امورخارجه آلمان-Odd ANDERSEN / AFP

یک هفته بعد از سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به چین، اکنون مقام‌های دولت چین میزبان آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان و هیئت همراهش شده‌اند. وزیر خارجه آلمان قرار است روز‌های جمعه و شنبه در پکن با مقام‌های ارشد وزارت خارجه و دولت چین دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

سفر وزیر خارجه آلمان به چین، به فاصله کوتاهی بعد از پایان رزمایش نظامی ارتش چین در نزدیکی آب‌های تایوان، انجام شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه)‌، در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت انتظار می‌رود مسائل مرتبط با تایوان، تداوم جنگ و درگیری‌ها در اوکراین و نیز موضوع‌های حقوق بشری چین، محور گفت‌وگوهای وزیر خارجه آلمان با مقام‌های ارشد پکن باشد.

وزیر خارجه آلمان در روز اول سفرش به چین، به بحران تایوان اشاره کرد و گفت اروپا نباید چشمان خود را به روی تنش چین و تایوان ببندد.

به‌گفته آنالنا بربوک، تنش نظامی میان چین و تایوان، «بدترین سناریوی ممکن» برای اقتصاد جهانی است. بربوک اقتصاد آلمان و اتحادیه اروپا را آسیب‌پذیر توصیف کرد و گفت «این وضعیت به این معنا است که ما نمی‌توانیم در مورد تنش‌ها در تنگه تایوان بی‌تفاوت باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی رویکرد دولت آلمان در قبال چین و بحران تایوان را متفاوت از رویکرد دولت فرانسه ارزیابی کرد.

امانوئل مکرون هفته پیش، بعد از سفر به چین، به متحدان اروپایی خود گفت: «اروپایی‌ها نباید در بحران‌هایی که به آن‌ها تعلق ندارد گرفتار شوند.» موضع‌گیری که با انتقادهای گسترده‌ای در ایالات متحده و برخی از متحدان فرانسه در ناتو مواجه شد.

وزیر خارجه آلمان ابتدا روز پنجشنبه وارد شهر بندری تیانجین در شمال شرقی چین شد تا با مسئولان یک پروژه محیط‌زیستی مرتبط با تولید توربین‌های بادی که با مشارکت طرف‌های آلمانی طراح و اجرا می‌شود، دیدار داشته باشد.

هم‌زمان با سفر آنالنا بربوک به چین، وزیر دارایی آلمان که برای شرکت در نشست وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی جهان در واشینگتن به سر می‌برد، روز پنجشنبه از نقش دولت چین در حل بحران بدهی‌های کشورهای کم‌درآمد و در حال توسعه استقبال کرد، اما در ادامه گفته‌هایش افزود این رویکرد پکن باید در عمل سنجیده شود.

دولت آمریکا از منتقدان جدی سیاست‌های وام‌دهی چین به کشورهای کم‌درآمد و در حال توسعه است.

بیشتر از جهان