ترنک؛ ماده مخدر جدید چیست؟

داروی ترنک به علت ارتباط با بیش‌مصرفی‌‌های مرگ‌بار در فهرست تهدیدهای نوظهور ایالات متحده قرار گرفت

زایلازین را معمولا با فنتانیل، کوکایین یا هرویین ترکیب می‌کنند و نام خیابانی آن ترنک است - Canva

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ایالات متحده ‌روز چهارشنبه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین)، داروی زایلازین معروف به ترنک را «تهدیدی نوظهور» اعلام کرد و برای مقابله با این ماده دارای ارتباط فزاینده با اوج‌گیری مرگ‌های ناشی از بیش‌مصرفی [اُوردوز] از کنگره تقاضای تامین اعتبار کرد.

راهول گوپتا، مدیر اداره خط‌‌مشی ملی مهار مواد مخدر در کاخ سفید، گفت: «این نخستین بار در تاریخ کشور ما است که دولت ماده‌ای را تهدید نوظهور اعلام می‌کند.»

زایلازین یک داروی مسکن برای حیوانات است که دامپزشکان معمولا برای تسکین درد حیوانات بزرگ‌جثه مثل اسب و گوزن تجویز می‌کنند. به گفته سازمان مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده (دی‌ای‌اِی) این دارو برای مصرف انسان تایید نشده است اما معمولا آن را با فنتانیل، کوکایین یا هرویین ترکیب می‌کنند و نام خیابانی آن ترنک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصرف زایلازین می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را به میزان خطرناکی کاهش دهد و جراحت‌های پوستی و دمل‌هایی ایجاد کند که می‌توانند به قطع عضو منجر شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوپتا گفت دولت فدرال در ۹۰ روز آینده برای اعلام روش‌های مقابله با معضل بیش‌مصرفی‌های ناشی از زایلازین برنامه‌ای منتشر می‌کند. زایلازین به «داروی زامبی» هم معروف است. در این برنامه به افزایش ظرفیت آزمایش، مدیریت ترک، دستورالعمل‌های درمانی و مقابله با زنجیره عرضه زایلازین غیرقانونی توجه شده است.

گوپتا افزود: «رئیس‌جمهوری بایدن همچنان به مقابله با بحران بیش‌مصرفی متعهد است. برای این کار به پشتیبانی کنگره نیاز داریم و برای مبارزه با این معضل اضطراری با اعضای هر دو حزب همکاری خواهیم کرد.»

طبق آمار سازمان مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، مرگ‌های ناشی از اوردوز مرتبط با زایلازین در بازه زمانی سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ در جنوب این کشور، به میزان یک هزار و ۱۲۷ درصد افزایش داشت و از ۱۱۶ به یک هزار و ۱۴۲ مورد رسید و در سایر مناطق نیز افزایش قابل توجهی داشت.

به گزارش سازمان مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، هر کیلوگرم (۲.۲ پوند) زایلازین را می‌توان اینترنتی و به بهای ناچیز ۶ تا ۲۰ دلار از فروشندگان چینی خریداری کرد.

بیشتر از بهداشت و درمان