رزمایش بزرگ چین در تنگه تایوان مقام‌های تایپه و توکیو را نگران کرده است

ارتش چین روز دوشنبه از برگزاری رزمایشی سه‌روزه در آب‌های اطراف تایوان خبر داد

ارتش چین روز دوشنبه اعلام کرد در این رزمایش، «حمله به نقاط کلیدی تایوان» شبیه‌سازی شده است - AFP

پکن روز دوشنبه تایید کرد رزمایشی سه‌روزه در آب‌های اطراف جزیره تایوان برگزار کرده است. در این رزمایش، یک ناو هواپیمابر چینی به نام شانگدونگ هم شرکت داشت.

این مانور نظامی در حالی برگزار شد که تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، در ایالات متحده با کوین مک‌کارتی، رئیس کنگره آمریکا، دیدار می‌کرد.

پکن تایوان را بخش سرزمین چین می‌داند و هیچ‌گاه از گزینه نظامی برای «بازپس‌گیری» این جزیره صرف‌نظر نکرده است.

ارتش چین روز دوشنبه اعلام کرد در این رزمایش، «حمله به نقاط کلیدی تایوان» شبیه‌سازی شده است.

این رزمایش در تنگه تایوان که عملا مرز آبی دو کشور محسوب می‌شود، برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایوان روز یکشنبه با محکوم کردن مانور نظامی چین، اعلام کرد جنگنده‌های چینی حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند. ارتش تایوان می‌گوید دست‌کم ۱۱ ناوچه مجهز چین در این رزمایش شرکت کرده‌اند. این کشور همچنین از حضور ۷۰ جت جنگی در این رزمایش خبر داد. این جت‌ها برای نشست و برخاست از ناو هواپیمابر شانگدونگ استفاده کردند.

وزارت دفاع ژاپن این ناو را در نزدیکی آب‌های جزیره اوکیناوان شناسایی کرد. این وزارتخانه تایید کرد که جت‌ها و بالگردهای نظامی چین دست‌کم ۱۲۰ بار روی ناو شاندونگ فرود آمده یا از آن به هوا برخاسته‌اند.

فاصله تنگه تایوان تا مرزهای ژاپن کمتر از ۲۳۰ کیلومتر است و این رزمایش مقام‌های توکیو را نیز نگران کرده است. هیروکوزو ماتسونو، سخنگوی دولت ژاپن، روز دوشنبه اعلام کرد: «اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان نه تنها برای ژاپن بلکه برای صلح در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد.»

جزیره اوکیناوان ژاپن میزبان یکی از مجهزترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاور دور است و هواپیمای حامل مقام‌های ایالات متحده که برای دیدار با مقام‌های تایوان به آسیا می‌آیند، معمولا در این پایگاه نظامی فرود می‌آید. جت حامل نانسی پلوسی که تا پیش از ژانویه ۲۰۲۳ رئیس کنگره ایالات متحده بود هم سال ۲۰۲۲ در همین جزیره، به زمین نشست.

بیشتر از جهان