مسعود ستایشی: سپیده قلیان «اهانت» کرد، پرونده جدید علیه او باز کردیم

سخنگوی قوه قضاییه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد را به «حمایت از متخلفان، مجرمان و تروریست‌ها» متهم کرد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین، از صدور رأی دادگاه سرنگونی هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت که این حکم در مرحله ابلاغ دادنامه‌ است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در حالی قصد دارد حکم دادگاه هواپیمای اوکراینی را به‌زودی اعلام کند که تعدادی از خانواده‌های قربانیان، بهمن‌ماه گذشته به دلیل ناامیدی از دادرسی عادلانه شکایت خود را پس گرفتند با این حال مسعود ستایشی بدون اشاره به انصراف خانواده‌ها گفت فرایند ابلاغ حکم تا پایان فروردین انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری سه‌شنبه با طرح این ادعا که قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی با حمایت پادشاه بریتانیا و حامیان غربی‌اش تصویب شده است، گفت که این قطعنامه را کسانی تصویب کرده‌اند که «سابقه تاریک و سیاهی در حوزه حقوق بشر دارند».

مسعود ستایشی در ادامه نیز جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران را به «حمایت از متخلفان، مجرمان و تروریست‌ها» متهم کرد و مدعی شد که در گزارش‌های او «هر مورد کوچکی بدون تحقیق و صحت‌سنجی تبدیل به یک سوژه حقوق بشری تبدیل شده است».

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه ادعاهایش افزود که گزارشگر سازمان ملل متحد ازآنجاکه در گزارش‌های خود به »کشته شدن قاسم سلیمانی، حمله‌های تروریستی در اهواز و شیراز و ایرانیان زندانی در کشورهای دیگر که با با اتهام‌های واهی دور زدن تحریم‌ها تحت پیگرد قرار گرفته‌اند» اشاره نکرده است، «کارنامه رنگینی» ندارد.

مسعود ستایشی، مدعی شد جاوید رحمان، گزارش‌های خود را با اتکا بر منابع «تروریست‌ها، منافقان و پایگاه‌های اینترنتی خارج از ایران» تنظیم می‌کند. او بدون اشاره به سرکوب و کشتار معترضان در ایران، کشورهای غربی از جمله بریتانیا را به «نقض حقوق بشر» و «اعمال فشار سیاسی» علیه جمهوری اسلامی ایران متهم کرد و مدعی شد که مردم این کشورها «زیر فشار شدیدترین موارد تبعیض، آزار و نابرابری» قرار دارند.

سخنگوی قوه قضاییه به سوالی درباره شایعه هدف قرار گرفتن فردی که محسن شکاری را دستگیر کرده بود، پاسخ داد و گفت که گزارش یا پرونده‌ای در این ارتباط وجود ندارد.

پیش‌تر عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد در توییتی ادعا کرده بود که فرد دستگیرکننده محسن شکاری، هدف سه گلوله قرار گرفته و به بیمارستانی که او در آن بستری‌ است، منتقل شده است اما مسعود ستایشی در نشست خبری سه‌شنبه این موضوع را تکذیب کرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده مربوط به کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در چهلم حدیث نجفی نیز گفت که این پرونده برای رسیدگی مجدد از سوی دیوان عالی کشور اعاده و جلسه‌های دادگاه در اسفندماه برگزار شد، اما تاکنون منتهی به صدور رأی نشده است.

دادگاه انقلاب اسلامی کرج در پرونده مربوط به روح‌الله عجمیان پنج نفر را به اعدام محکوم کرد این حکم در تاریخ ۱۷ دی‌ماه برای سید محمد حسینی و محمدمهدی کرمی اجرا و احکام اعدام سه متهم دیگر نیز نقض شد.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری سه‌شنبه، سپیده قلیان کنشگر اجتماعی و سیاسی را به «ارتکاب جرم جدید» متهم کرد و با «کریمانه» توصیف کردن «عفو رهبری» گفت «خانم مورد بحث به لحاظ جرم جدیدی که مرتکب شد از عفو معیاری که مشمول آن شده بود، خارج شد.»

سپیده قلیان پس از آزادی از زندان شعار «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» را فریاد زد، ویدیویی که از او در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد بازتاب وسیعی داشت و تنها چند ساعت پس از آزادی، ماموران امنیتی بار دیگر او را دستگیر کردند. اکنون سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید که سپیده قلیان «مرتکب اهانت» شده و به همین دلیل پرونده جدیدی علیه او در دادگاه انقلاب تشکیل شده است.

مسعود ستایشی در ادامه خط‌ونشان‌ کشیدن‌های مقام‌های حکومتی علیه مخالفان حجاب اجباری از اقدام‌های قوه قضاییه برای ناامن کردن فضاهای عمومی برای زنان سخن گفت و با متهم کردن آن‌ها به «باندها و شبکه‌های فساد» گفت با کسانی که قانون را به «سخره» می‌گیرند، برخورد می‌‎شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به سوالی درباره آخرین وضعیت موضوع مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان بار دیگر بر استفاده واژه «بدحالی» به‌جای «مسمومیت» تاکید کرد اما از ارائه پاسخ طفره رفت و تنها گفت «اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از اظهار نظرات غیر پایدار و لغزنده که موجب تشویش می‌شود، بر عهده وزارت کشور گذاشته شده است.»

ستایشی از دستگیری پنج نفر در ارتباط با مسمومیت دانش‌آموزان در استان فارس سخن گفت و افزود که تحقیقات درباره این موضوع ادامه دارد.

در‌حالی‌که قوه قضاییه برای بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها و زندانیان سیاسی و اجتماعی قرارهای وثیقه چندین میلیاردی تامین می‌کند، مسعود ستایشی در نشست خبری روز سه‌شنبه ادعا کرد که نگاه دستگاه قضایی «افزایش جمعیت کیفری نیست و تا زمانی که قانون و ضرورت ایجاب نکند به‌هیچ‌وجه همکاران درصدد صدور قرارهای تامینی منتهی به بازداشت نیستند.»

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شیراز نیز گفت حکم اعدام دو متهم این پرونده با نام‌های خانوادگی رشیدی و هاشمی صادر شده است. متهمان ردیف سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب به ۲۵ سال، ۱۵ سال و پنج سال حبس تعزیری و اخراج از ایران محکوم شدند.