مسعود ستایشی: الهه محمدی و نیلوفر محمدی دارای شرایط نباشند «عفو» نمی‌شوند

سخنگوی قوه قضاییه از ارائه جزئیات مربوط به پرونده مسمومیت دانش‌آموزان در قم خودداری کرد

قوه قضاییه شمار بازداشتی‌های خیزش سراسری را اعلام نمی‌کند-جماران

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن از اعلام آمار بازداشتی‌های خیزش سراسری امتناع کرد و مدعی شد که شمار زیادی از متهمان و محکومان اخیر شامل «عفو» می‌شوند. او تلویحا تایید کرد آنچه حکومت ایران تحت عنوان «عفو رهبری» در حال تبلیغ گسترده درباره آن است، شامل حال افرادی چون نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگاران زندانی روزنامه‌های شرق و هم‌میهن، نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه مانور تبلیغاتی مقام‌های حکومتی درباره آنچه فرمان «عفو رهبر» نامیده شده است، گفت که «بخشودگی متهمان و محکومان حاکی از اهمیت وحدت ملی و حربه دشمنان را که سال‌ها بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودند، کند کرد».

این مقام قوه قضاییه آزادی سریع زندانیان را «ویژگی بارز فرمان علی خامنه‌ای و اقدام رئیس قوه قضاییه» خواند و گفت که پرونده‌های محکومان و متهمان اخیر در اولویت رسیدگی قرار دارند و کار «تطبیق مصادیق با معیارها» را قضات به گفته او «باتجربه» انجام می‌دهند.

ستایشی در پاسخ به این سوال که آیا الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگار بازداشتی نیز «مشمول عفو» می‌شوند، گفت: «در انتشار مطالب دقت کنید، به خبرنگار و سلبریتی کاری ندارم. بنده مطرح کردم عفو معیاری است و پرونده‌ها با  معیارها تطبیق داده می‌شود و در صورت دارا بودن شرایط عفو صورت می‌گیرد و اگر غیر این باشد مشمول عفو نمی‌شود.»

ستایشی با لحنی عتاب‌آمیز از خبرنگاران خواست که «تحمل» کنند تا این دو خبرنگار در آینده «تعیین تکلیف» شوند. 

در حالی‌ که جمهوری اسلامی ایران به شکلی هدفمند درباره آزادی زندانیان خیزش سراسری با فرمان خامنه‌ای مانور تبلیغاتی می‌دهد، شواهد نشان می‌دهد که چیزی به نام «عفو» وجود ندارد و معترضان در صورتی‌ که تعهد کتبی ندهند، آزاد نخواهند شد. همچنین شمار قابل‌توجهی از بازداشتی‌ها که با اتهام‌های سنگین مواجه‌اند، همچنان بلاتکلیف‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه مانند نشست‌های خبری پیشین از پاسخ به سوال مربوط به شمار بازداشتی‌های خیزش سراسری طفره رفت و گفت که «فعلا بحث عفو مطرح است». او همچنین افزود که احتمالا آمار «عفوشدگان» که بعضی‌ها گفته‌اند تا چند ۱۰ هزار نفر تا پایان بهمن اعلام می‌شود.

مسمومیت دانش‌آموزان در قم و پرونده شاهچراغ

مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه به سوالی درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم پاسخ و گفت که تاکنون خانواده ۳۰ دانش‌آموز شکایتی را در دادسرای قم مطرح کرده‌اند. او همچنین از برگزاری جلسه‌ مراکز امنیتی، اطلاعاتی، قضایی و پزشکی درباره این موضوع خبر داد اما از توضیح درباره نتایج این جلسه‌ها خودداری کرد و تنها گفت که دادستان، بازپرس، ضابطان و وزارت آموزش‌وپرورش در حال بررسی ابعاد و زوایای مطروحه‌اند و امروز هم گزارشی به معاون اول قوه قضاییه ارائه شد.

سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه از برگزاری دو جلسه محاکمه متهمان پرونده حمله مسلحانه به شاهچراغ در دادگاه انقلاب شیراز خبر داد و گفت که این پرونده پنج متهم دارد که از اتباع بیگانه‌اند.

پرونده فیلیمو، سفارت آذربایجان و فولاد مبارکه

ستایشی درباره پرونده مربوط به پخش سریال «سقوط» از پلتفرم فیلیمو نیز گفت: «این موضوع در واحد قضایی مربوطه در دادسرای تهران تحت رسیدگی است و تصمیم‌های قضایی متعاقبا اعلام می‌شود.»

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت که «این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی و واجد محرمانگی است و پس از ادامه فرایند رسیدگی و اتخاذ تصمیم‌های بعدی، اطلاع‌رسانی می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه معاون اول قوه قضاییه گفته بود تحقیق برخی نمایندگان درباره فولاد مبارکه دقیق نبوده است؟ گفت: «صرف وجود پرونده دلیل بر اثبات آن نیست». او به افراد صاحب تریبون توصیه کرد که از «اظهارات غیردقیق» خودداری کنند و در ادامه افزود: «اختلاس یا هرچه اعلام کردند ممکن است در رسیدگی عنوانش تغییر کند. پرونده مذکور مفتوح و در حال رسیدگی است و نتایج آن اعلام می‌شود».

پیش‌تر معاون اول قوه قضاییه در سخنانی ادعا کرده بود که تخلف فولاد مبارکه ۹۲ هزار میلیارد نبوده است و کسانی که مسئولیتی دارند نباید جامعه را متشنج کنند.

نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ گزارشی در صحن علنی ارائه کردند که آشکار می‌کرد در شرکت فولاد مبارکه «۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت» و «بالغ‌ بر ۹۱ هزار میلیارد تومان» توزیع رانت صورت گرفته است.