افزیش سرکوب و سانسور؛ نویسندگان افغان در زندان‌های طالبان شکنجه می‌شوند

زکریا اصولی در زندان طالبان شدید بیمار است و به دارو و پزشک دسترسی ندارد

زکریا اصولی ۸۰ روز قبل و کاظم امینی روز یکشنبه بازداشت شدند-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

در حالی که تلاش‌های برای آزادی شماری از نویسندگان و فعالان فرهنگی با گذشت چندین ماه از بازداشت آنان به دست طالبان، همچنان بی‌نتیجه مانده است، کاظم امینی، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه هم روز یکشنبه ۲۰ فروردین در شهر میمنه در شمال افغانستان بازداشت و زندانی شد.

یک منبع مطلع در میمنه به ایندیپندنت فارسی گفت که امینی در یک مرکز تربیت معلم در فاریاب تدریس می‌کرد و پس از بحث با یک استاد این مرکز که عضو طالبان است، بازداشت و زندانی شد. به گفته این منبع، امینی در این مباحثه، عملکرد طالبان در زمینه ترویج دین را نقد کرده بود.

کاظم امینی ضمن تدریس در مراکز آموزشی، از چندین سال پیش در حال تحقیق و پژوهش است و تاکنون چند کتاب ادبی و پژوهشی منتشر کرده است.

از بازداشت زکریا اصولی، نویسنده و فعال حقوق بشر، هم بیش از ۸۰ روز می‌گذرد و از سرنوشت او در زندان طالبان خبری زیادی در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد شاهپوربخشی، برادر زکریا اصولی، به ایندیپندنت فارسی گفت که او در «ریاست ۴۰» اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان زندانی است و وضعیت جسمانی نامناسبی دارد. به گفته بخشی، زکریا اصولی در زندان طالبان به بیماری شدید کلیه مبتلا شده است، اما طالبان اجازه نمی‌دهند برای او دارو ببرند.

بخشی افزود: «روز شنبه مادرم با زکریا در زندان طالبان ملاقات کرد. تنها مادرم اجازه دارد با او ملاقات کند. مادرم دو دقیقه فرصت داشت صحبت کند و زکریا گفت که حاش بد است. سروصورتش هم کلا ورم کرده بود.»

ریاست ۴۰ به بخشی از اداره اطلاعات طالبان گفته می‌شود که متهمان سیاسی آنجا زندانی می‌شوند. افراد متهم به عضویت در جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان و نیز نظامیان پیشین هم در این زندان نگهداری می‌شوند. زنان معترض افغانستان و دیگر فعالان حقوق بشر که در نزدیک به ۲۰ ماه سلطه طالبان بازداشت و زندانی شده‌اند، در همین بخش در زندانی‌اند.

شاهپوربخشی افزود که زکریا اصولی به هیچ‌ نوع خدمات حقوقی از جمله وکیل دسترسی ندارد و اتهامی که اداره اطلاعات طالبان به او وارد کرده، مربوط به کتاب‌‌هایی است که اخیرا چاپ و منتشر کرده است.

زکریا اصولی در ماه‌های اخیر، دو جلد کتاب در مورد مذاکرات احمدشاه مسعود با طالبان و توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکا نوشت و منتشر کرد که واکنش طالبان را به دنبال داشت. او این کتاب‌ها را در کابل و در حالی که خود در داخل افغانستان زندگی می‌کرد، به چاپ رساند. طالبان چاپ و انتشار هر نوع کتاب و مجله را که در آن‌ها از این گروه انتقاد شده باشد ممنوع کرده‌اند. این گروه رسانه‌ها را هم محدود کرده‌اند که مبادا حرفی برخلاف میل طالبان بیان کنند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت ده‌ها تن از خبرنگاران، نویسندگان، فعالان حقوق بشر و زنان معترض به اتهام تبلیغ علیه رژیم طالبان بازداشت و زندانی شده‌اند. مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان‌ــ‌فرانسوی، مطیع‌الله ویسا، کنشگر حامی آموزش دختران، رسول پارسی، استاد دانشگاه هرات، موسی شاهین، آوازخوان، پریسا مبارز، فعال حقوق بشر، و همچنین سه شهروند بریتانیایی از جمله یک فعال یوتیوب از چند ماه پیش در زندان‌های طالبان‌اند.

با وجود تلاش‌ها و اعتراض‌های مکرر فعالان حقوق بشر برای آزادی این افراد، طالبان به درخواست‌ آزادی این افراد پاسخی نداده‌اند.