گزارشگران بدون مرز پرونده بازداشت خبرنگار افغان-فرانسوی را به سازمان ملل فرستاد

مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی، از ۵۰ روز پیش در بند طالبان است

طالبان در مورد وضعیت مرتضی بهبودی هنوز جزئیاتی ارایه نکرده اند - @HashteSubhDaily/twitter

سازمان گزارشگران بدون مرز، روز جمعه پنجم اسفند (۲۴ فوریه)‌، در یک بیانیه جدید اعلام کرد که پرونده مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی را رسما به سازمان ملل متحد ارجاع داده است. در این بیانیه آمده است که پرونده بازداشت مرتضی بهبودی به دو گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد فرستاده شده‌ است تا برای آزادی او اقدام کنند.

مرتضی بهبودی از هفتم ژانویه ۲۰۲۳ تاکنون به‌اتهام جاسوسی در زندان طالبان است. سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۴ فوریه‌ ضمن ارسال پرونده بازداشت مرتضی بهبودی به آیرین خان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ترویج و حمایت از آزادی بیان و عقیده و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، از آنان خواست که «هر کاری که ممکن است انجام دهند تا مقام‌های طالبان بدون معطلی مرتضی بهبودی را آزاد کنند.»

در این بیانیه آمده است: «مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار، از ۵۰ روز پیش در بازداشت (طالبان) است و این ۵۰ روز زیاد است. ما از سازمان ملل می‌خواهیم که از درخواست ما از مقام‌های طالبان برای آزادی مرتضی بهبودی حمایت کند.»

مرتضی بهبودی در پنجم ژانویه برای تهیه گزارش از افغانستان، به کابل رفت و در هفتم ژانویه هنگامی که می‌خواست مجوز فعالیتش را به‌عنوان خبرنگار خارجی دریافت کند، بازداشت شد. طالبان در ۵۰ روز گذشته با وجود سروصداهای رسانه‌ای، هیچ پاسخی درباره بازداشت یا وضعیت سلامت او نداده‌اند و تاکنون نیز به بازداشت او اعتراف نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی منابع آگاه به سازمان گزارشگران بدون مرز گفته‌اند که طالبان این روزنامه‌نگار را به یکی از زندان‌های این گروه در کابل منتقل و او را به جاسوسی متهم کرده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز پیش از این در اوایل ماه فوریه، همراه با ۱۵ نهاد رسانه‌ایی فرانسوی که مرتضی قبلا با آن‌ها کار کرده بود، در یک بیانیه مشترک از رهبری طالبان خواستار رهایی مرتضی بهبودی شدند.

مرتضی بهبودی متولد افغانستان است و از ۱۶ سالگی به کار در عرصه گزارشگری مشغول است. او در ۲۱ سالگی به‌دلیل آنچه تهدیدهای امنیتی خواند، به فرانسه فرار کرد و در آنجا ساکن شد. بهبودی به‌عنوان گزارشگر آزاد در رسانه‌های متعدد فرانسوی کار کرد و به یک خبرنگار حرفه‌ای تبدیل شد. او شهروندی فرانسه را نیز به دست آورد و اوایل سال جاری میلادی برای تهیه گزارش به افغانستان آمد، اما طالبان تنها ۴۸ ساعت پس از ورودش به افغانستان او را بازداشت کردند.

سازمان گزارشگران بدون مرز بازداشت مرتضی بهبودی را نمونه دیگری از تشدید آزار و شکنجه روزنامه‌نگاران در دولت طالبان می‌داند. این در حالی است که علاوه بر مرتضی بهبودی، دو خبرنگار دیگر افغان به اسم‌های قدرت‌الله ترار و خیرالله پرهر نیز هم‌اکنون در زندان‌های طالبان به سر می‌برند. خبرنگار دیگری به نام محمدیار مجروح، خبرنگار تلویزیون طلوع‌نیوز، پس از شش روز حبس در ۱۹ فوریه آزاد شد.

بیشتر از جهان