دولت پاکستان از بازداشت رهبر ارتش آزادی‌بخش بلوچستان خبر داد

در بیانیه دولت آمده است که ارتش آزادی‌بخش بلوچستان مسئول ده‌ها حمله تروریستی خشونت‌آمیز در پاکستان بوده است

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان یکی از گروه‌های تجزیه‌طلب پاکستان است که برای جداسازی ایالت بلوچستان فعالیت می‌کند- Radio Pakistan

دولت پاکستان روز جمعه (۷ آوریل) اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور، گلزار امام، با نام مستعار شامبی، رهبر و بنیان‌گذار ارتش آزادی‌بخش بلوچستان (BNA)، را در یک عملیات اطلاعاتی دستگیر کرده‌اند. 

در بیانیه روابط‌عمومی ارتش پاکستان در این رابطه آمده است: «هدف باارزش یک ستیزه‌جوی سرسخت و همچنین بنیان‌گذار و رهبر گروه ارتش آزادی‌بخش بلوچستان بوده است که پس از ادغام ارتش جمهوری‌خواه بلوچ و ارتش متحد بلوچ به‌وجود آمد.»

براساس این بیانیه، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان مسئول ده‌ها حمله تروریستی خشونت‌آمیز در پاکستان، ازجمله حملات به تاسیسات آژانس‌های اجرای قانون (LEAs) در مناطق پنجگور و نوشکی این کشور، بوده است.

در بیانیه ارتش اشاره شده است که گلزار تا سال ۲۰۱۸ به‌عنوان معاون براهمداغ بوگتی در ارتش جمهوری‌خواه بلوچ (BRA) بود.

این بیانیه می‌افزاید: « دیدارهای او از افغانستان و هند نیز ثبت شده است؛ ارتباط او با آژانس‌های اطلاعاتی متخاصم (HIAs) درحال بررسی است. سازمان‌های اطلاعاتی متخاصم سعی کردند از گلزار امام علیه پاکستان و منافع ملی این کشور سوءاستفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته‌ مقام‌های پاکستان، گلزار در یک عملیات یک‌ماهه «ابتکاری» و دقیق دستگیر شده است. مقام‌های این کشور بر این باورند که دستگیری رهبر ارتش آزادی‌بخش بلوچستان «یک ضربه جدی به این ارتش و همچنین سایر گروه‌های شبه‌نظامی است که تلاش می‌کنند صلح را که به‌سختی به‌دست آمده است، در بلوچستان متزلزل کنند.»

رهبر ارتش آزادی‌بخش بلوچستان درحالی دستگیر می‌شود که چند ماه پیش، بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، هشدار داده بود «تروریسم فرامرزی»، به‌شمول «تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی» برای این کشور قابل تحمل نیست. او در نشستی در نیویورک ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که اسلام‌آباد حق دارد به‌طور مستقیم علیه این گروه‌ها اقدام کند.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان فعالیت مسلحانه دارد و یکی از گروه‌های تجزیه‌طلب در پاکستان است که برای جداسازی ایالت بلوچستان از خاک پاکستان فعالیت می‌کند. ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در کنار دیگر گروه‌های آزادی‌طلب بلوچ (جبهه آزادی‌بخش بلوچستان)، ارتش جمهوری‌خواه بلوچ، ارتش متحد بلوچ، ببرهای آزادی‌خواه بلوچستان، گارد آزادی‌خواه بلوچ و لشکر بلوچستان درصدد مستقل‌شدن از سلطه‌ حکومت مرکزی پاکستان و تشکیل کشوری آزاد است.

 با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، چندین فرمانده ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در افغانستان کشته شدند، اما اخیرا فعالیت تحریک طالبان پاکستانی «تی‎‌تی‌پی» و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در ایالت بلوچستان پاکستان افزایش یافته بود.

بیشتر از جهان