تیم ملی همچنان در رتبه ۲۴ رده‌بندی فیفا

موقعیتی که نمی‌تواند موفقیت‌ها را در آینده برای تیم ملی تضمین کند

بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر - FADEL SENNA / AFP

رده‌بندی جدید فیفا منتشر شد و بر اساس آن، تیم ملی ایران همچنان در رده بیست‌وچهام جهان قرار دارد. تیم ملی در روزهای فیفای فروردین ماه مقابل روسیه به تساوی یک بر یک رسید و کنیا را دو بر یک شکست داد، ولی تغییری در رتبه‌اش به وجود نیامده است. تیم ملی بعد از ژاپن که در رتبه بیستم باقی ماند، دومین تیم برتر آسیا محسوب می‌شود.

در رده‌بندی جدید آرژانتین، قهرمان جهان موفق شده است به رتبه اول صعود کند و فرانسه، فینالیست جام جهانی، هم به رتبه دوم رسیده، در حالی که برزیل به رتبه سوم سقوط کرده است. تیم‌های بلژیک، انگلیس، هلند، کرواسی، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا در رتبه‌های چهارم تا دهم ایستاده‌اند.

تیم ملی ایران در اواخر سال ۲۰۱۳ موفق شد به رتبه اول تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا برسد و تا اواخر سال ۲۰۲۲ در اکثر ماه‌ها موفق شده بود آن را حفظ کند، ولی مدتی است که این رتبه را به ژاپن واگذار کرده است. رده‌بندی فیفا بر اساس نتایج تیم‌های ملی در بازی‌های دوستانه و رسمی تعیین می‌شود و معیاری نسبی برای تعیین کیفیت و روند تیم‌ها است. ثبات تیم ملی و نتایج خوب آن در دوره مربیگری کارلوس کی‌روش کمک کرده بود که تیم ملی رتبه اول آسیا را در اختیار داشته باشد. البته برخی از منتقدان مربی پرتغالی، معتقد بودند که انتخاب عامدانه حریفان آسان‌تر در بازی‌های تدارکاتی کمک کرده بود تا این موقعیت حفظ شود. در دوران مربیگری مارک ویلموتس رتبه اول آسیا برای تیم ایران از دست رفت تا اینکه تیم ملی پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ توانست دوباره آن را به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر قلعه‌نویی که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ سرمربی تیم ملی شد، کارش را با یک تساوی و برد شروع کرد تا رتبه تیم ملی ثابت بماند، ولی باید دید که نتایج او در درازمدت چگونه خواهد بود. شنیده می‌شد که تیم ملی در ماه ژوئن قرار است در تورنمنت چهارجانبه‌ای با حضور روسیه و دو تیم از آسیای میانه شرکت کند، ولی قلعه‌نویی در حاشیه بازی پرسپولیس - ملوان گفت که هنوز برگزاری این تورنمنت قطعی نشده است: «دو روز پیش جلسه‌ای در رابطه با مسابقات کافا برگزار کردیم ولی هنوز مشخص نیست تاجیکستان شرکت می‌کند یا ازبکستان. نباید فیفادی را از دست بدهیم و این مسابقات نیز می‌تواند بازی‌های خوبی برای تیم ملی باشد، اما هنوز برنامه اصلی را نداده‌اند.»

یکی دیگر از حاشیه‌های تیم ملی حذف رحمان رضایی از کادر فنی تیم ملی به‌دلیل همراهی با مردم در اعتراض‌های سراسری سال گذشته بود. گفته می‌شد که مجوز بازگشت رضایی به تیم ملی صادر شده است، ولی قلعه‌نویی پاسخ صریحی به این سوال نداد و گفت: «توکل به خدا، این موضوع حل می‌شود.»

تیم ملی ایران پس از سال‌ها با مربی ایرانی باید به کارش در مسیر جام ملت‌های آسیا ادامه دهد و راه صعود به جام جهانی آینده را در پیش دارد. صعود به جام جهانی و موفقیت در جام ملت‌های آسیا با مربی ایرانی کار آسانی نخواهد بود، حتی اگر به رتبه دوم آسیا در رده‌بندی فیفا خوشبین باشیم.

فوتبال آسیا در زیرساخت‌ها و مدیریت و باشگاه‌داری و برگزاری بازی‌های بین‌المللی گام‌هایی را برداشته است که فوتبال ایران با توجه به تسلط حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی بر فوتبال، نمی‌تواند با کشورهای شاخص در فوتبال آسیا هم‌مسیر باشد. فاصله زیرساخت‌هایی که فوتبال ایران دارد با برگزارکنندگان آسیایی جام‌های جهانی -قطر و پیش‌تر کره‌جنوبی و ژاپن- آنچنان عمیق است که حتی تصور برگزاری مسابقات مهم بین‌‌المللی در ایران را نمی‌توان داشت. آنچه امروز تیم ملی ایران در رده‌بندی فیفا هنوز به نام خود ثبت کرده است، محصول حضور مربیان خارجی در تیم ملی و نسلی است که طی دهه اخیر در فوتبال ایران شکوفا شده است، اما این موقعیت چیزی نیست که موفقیت‌های آینده را برای فوتبال ایران تضمین کند.

بیشتر از فوتبال