چهار چالش بزرگ قلعه‌نویی در تیم ملی

سرمربی تیم ملی در سال منتهی به جام ملت‌های آسیا روزهای سختی در پیش دارد

امیر قلعه‌نویی در پایان فرآیندی پیچیده و پرماجرا به‌عنوان جانشین کارلوس کی‌روش انتخاب شد-AFP

امیر قلعه‌نویی در پایان فرآیندی پیچیده و پرماجرا به‌عنوان جانشین کارلوس کی‌روش انتخاب شد. او در جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۷ سرمربی تیم ملی بود و بعد از آن، همیشه ادعا داشت که باید فرصت دوباره‌ای به او داده شود. سرمربی گل‌گهر بعد از ۱۶ سال به خواسته‌اش رسید، ولی در مقطعی روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند که انتظارات به شدت بالا است و برای برآورده کردن خواسته‌ها کار خیلی سختی دارد. قلعه‌نویی در روزهای پیش رو، چهار چالش سخت در پیش دارد:

انتخاب کادر فنی

قلعه‌نویی بخواهد یا نه عملکردش با کی‌روش مقایسه خواهد شد. در فوتبال ایران همواره به او برچسب مربی سنتی زده شده و منتقدان دور شدنش از جام‌های قهرمانی در فصول گذشته را به معنی افول و انقضای عمر مفید مربیگری‌اش می‌دانند. او برای برآورده کردن انتظارات و جبران این فاصله فنی مجبور است که کادر فنی قدرتمندی جمع کند. قلعه‌نویی در فصول گذشته تقریبا کادر فنی ثابتی داشته، ولی گفته می‌شود که دستیار اولش در تیم ملی خارجی خواهد بود. انتخاب این دستیار اهمیت زیادی دارد و اگر سابقه سرمربیگری داشته باشد، در لحظات سخت بازی می‌تواند به کمک سرمربی بیاید. ولی اگر این مربی خارجی تشریفاتی باشد، او مثل تجربه قبلی‌اش در جام ملت‌های آسیا گرفتار سنگین بودن بازی‌ها در آسیا خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخاب فهرست بازیکنان

کارلوس کی‌روش در انتخاب فهرست تیم ملی وسواس زیادی به خرج می‌داد و بازیکنانی را دعوت می‌کرد که با فرم بازی‌اش همخوانی داشته باشند. انتظار می‌رود که با حضور قلعه‌نویی پای بازیکنان جدیدی به تیم ملی باز شود، ولی او باید دقت زیادی در انتخاب‌هایش به خرج دهد. شائبه نفوذ مدیران برنامه‌ها و دلالان در مقاطع مختلف تیم ملی وجود داشته و اضافه کردن بازیکنان بی‌کیفیت یا متوسط به دایره محدود دعوت‌شدگان قلعه‌نویی را زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار می‌دهد. دعوت بازیکنان بر اساس رابطه اتهامی است که آسیب جدی به جایگاه این مربی خواهد زد.

تفاهم با لژیونرها

در سال‌های گذشته، بازیکنان مستعد تیم ملی توانستند به بهترین تیم‌های اروپایی برسند و با استانداردهای بالای فوتبال جهان آشنا شوند. همچنین بازیکنان این نسل اکثر سال‌های حضورشان در تیم ملی را با کی‌روش گذرانده‌اند‌ و با نکته‌سنجی و کمال‌گرایی این مربی پرتغالی خو گرفته‌اند. راضی نگه داشتن این لژیونرها که اسکلت تیم ملی را تشکیل می‌دهند چالشی جدی برای قلعه‌نویی است. اگر لژیونرها نتوانند با کادر فنی جدید ارتباط برقرار کنند، روی کارآیی‌شان تاثیر منفی خواهد گذاشت. این اتفاقی بود که در دوره مربیگری اسکوچیچ رخ داد و شکاف بین لژیونرها و سرمربی تیم ملی برای مربی کروات به قیمت برکناری تمام شد.

جوانگرایی

قرارداد قلعه‌نویی یک ساله است و ماموریت اصلی‌اش قهرمانی در جام ملت‌های آسیا تعریف شده است. او تا زمستان سال آینده، فرصت کمی برای پیاده کردن ایده‌هایش دارد. با این حال، او مسن‌ترین تیم جام جهانی ۲۰۲۲ را تحویل گرفته و در این مدت باید بتواند بازیکنان جوان را هم به تیم ملی تزریق کند. هم‌زمان با آماده کردن تیم ملی برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا، او باید به تدریج بازیکنان جوانی را که ممکن است در جام جهانی ۲۰۲۶ به کمک تیم ملی بیایند محک بزند و آرام‌آرام به چرخه وارد کند. پیش بردن این دو پروژه موازی کار او در ماه‌های آینده را بسیار سخت می‌کند.

بیشتر از فوتبال