یک افسر نظامی پیشین افغانستان برای دومین‌بار به‌دست طالبان بازداشت شد

نصرالدین سالنگی به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی افغانستان بازداشت شده است

نصرالدین سالنگی، افسر نظامی پیشین در ارتش افغانستان، با همراهانش در شهر مزارشریف- ایندیپندنت فارسی

نصرالدین سالنگی، افسر سابق ارتش افغانستان، پنج‌شنبه شب، ۱۷ فروردین، به‌دست گروهی از افراد طالبان در شهرستان سالنگ در خانه‌اش بازداشت شد. یک عضو خانواده نصرالدین سالنگی به ایندیپندنت فارسی گفت نصرالدین که با فروپاشی دولت افغانستان از فعالیت نظامی دست کشیده، به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت شده است.

بار نخست حدود پنج ماه قبل نصرالدین سالنگی به‌دست طالبان بازداشت و پس از چند روز شکنجه و حبس آزاد شد.

این عضو خانواده سالنگی گفت که نصرالدین به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی بازداشت شده است، درحالی‌که او پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱، اسلحه خود را به طالبان سپرد و سندی نیز به‌عنوان فرد بی‌طرف دریافت کرد.

او افزود: «حدود نیمه شب، ده‌ها عضو طالبان از کابل برای بازداشت نصرالدین به خانه ما هجوم بردند و نصرالدین را بازداشت کردند. پس از بازداشت نصرالدین هیچ اطلاعی از سرنوشت او و محل نگهداری‌اش به ما نرسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان تاکنون، صدها تن از نظامیان و کارکنان دولت پیشین به اتهام‌های مختلف، ازجمله عضویت در جبهه مقاومت ملی، همکاری با مخالفان سیاسی طالبان و تبلیغ علیه این گروه، بازداشت و زندانی شده‌اند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، بیشتر افراد بازداشت‌شده نظامیانی از اقوام غیرپشتون و ساکنان استان‌های پنجشیر، پروان، کابل و برخی از استان‌های شمالی و غربی افغانستان بوده‌اند.

در یک ‎سال اخیر، آمار مشخصی از شمار نظامیان و کارکنان بازداشت‌شده دولت پیشین افغانستان به‌دست طالبان، ازسوی سازمان‌های حقوق بشری منتشر نشده است، اما گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که طالبان با استفاده از اسناد به‌جامانده از نهادهای امنیتی دولت پیشین، نظامیان و کارکنان پیشین را شناسایی و بازداشت می‌کنند.

در ماه‌های اخیر شماری از نظامیان دولت پیشین پس از مراجعه به اداره پاسپورت افغانستان که در کنترل طالبان است، با اثر انگشت، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

رهبر طالبان در ۱۷ اوت ۲۰۲۱ و دو روز پس از فروپاشی دولت جمهوری، با صدور عفو عمومی، به همه نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان اطمینان داد که از آنان انتقام گرفته نمی‌شود. با تداوم بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان پیشین، طالبان به نقض عفو عمومی و تعهداتشان متهم شده‌اند.