مار کبرای سمی هواپیمایی را در آفریقای جنوبی به فرود اضطراری واداشت 

خلبان در حالی که با چهار مسافر هواپیمای کوچک خود را هدایت می‌کرد احساس کرد «یک چیز سرد» روی کمرش سر خورد

خلبان رودولف اراسموس در‌حالی‌که مار کبرای سمی زیر پایش حلقه زده بود، هواپیما را بر زمین نشاند- Brian Emmenis via GoldFM 104.3 Welkom

خلبانی که در ارتفاع ۱۱ هزار پایی (بیش‌از ۳۳۰۰ متری) در آسمان آفریقای جنوبی درحال پرواز بود، پس از دیدن یک مار کبرای سمی که زیر صندلی‌اش پنهان شده بود، مجبور به فرود اضطراری شد. 

رودولف اراسموس درحال هدایت هواپیمای کوچک خود با چهار مسافر، احساس کرد «یک چیز سرد» روی کمرش سر خورد. او سپس پایین را نگاه کرد و زیر صندلی عقب، سر یک مار «کیپ‌کبرا»ی بزرگ را دید. خلبان اراسموس درباره این وضعیت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «مغزم قفل شده بود.» او گفت که پس از لحظه‌ای درنگ و تفکر تصمیم گرفت مسافران را از وجود مار در هواپیما مطلع کند. اراسموس گفت: «سکوت سنگینی حاکم شد.» او افزود که همه، به‌ویژه خلبان، سعی کردند خونسردی‌شان را حفظ کنند. 

اراسموس سپس از برج مراقبت ترافیک هوایی خواستار مجوز فرود اضطراری در شهر وکلوم در مرکز آفریقای جنوبی شد، ولی تا فرود در آنجا ۱۵ دقیقه فاصله داشت و درحالی فرود آمد که مار کنار پاهایش حلقه زده بود. 

خلبان گفت: «مدام حواسم به پایین پایم بود تا ببینم کجاست. زیر صندلی جا خوش کرده بود. من از مارها وحشت ندارم، اما نزدیکشان هم نمی‌شوم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش آسوشیتدپرس، خبرنگار یک ایستگاه رادیو محلی که درعین‌حال متخصص هوانوردی و پرواز است، توانست به‌موقع ماموران آتش‌نشانی و امداد و اورژانس و یک متخصص گرفتن مار را به فرودگاه روانه کند. او گفت سرنشینان هواپیما هنگام خروج از آن «به‌وضوح ترسیده بودند» ولی همگی در سایه عملکرد حرفه‌ای خلبان سالم‌اند. 

این خبرنگار گفت خلبان با حفظ خونسردی خود درحالی‌که یک کیپ‌کبرای سمی زیر صندلی‌اش حلقه زده بود، هواپیما را فرود آورد. 

کیپ‌کبرا به‌دلیل زهر قدرتمندی که دارد، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های مار کبرا در جنوب آفریقا به شمار می‌رود. 

ماجرا به اینجا ختم نشد، زیرا خلبان باید در پروازی ۹۰ دقیقه‌ای هواپیما را به مبومبلا، شهر مبدا پرواز بازمی‌گرداند و این درحالی بود که تیم مهندسان و تجسسی پس از دو روز، هنوز نتوانسته بودند مار را پیدا کنند. 

خلبان اراسموس مجبور شد با در نظر گرفتن احتمال اینکه کبرا هنوز در هواپیما باشد، آن را به خانه بازمی‌گرداند و با مجهزکردن خود به یک کاپشن ضخیم و پیچیدن پتویی دور صندلی، و همچنین قراردادن یک کپسول آتش‌نشانی، اسپری دفع حشرات و یک چوب گلف در کابین خلبان، پرواز کرد. او گفت: «در حالت آماده‌باش بودم.»

مار کبرا در پرواز بازگشت پیدایش نشد و کارشناسان اثری از آن پیدا نکردند. کارشناسان می‌گویند این مار کیپ‌کبرا احتمالا قبل از سوارشدن اراسموس و مسافرانش به هوایپما در شهر ورسستر در غرب استان کیپ، وارد هواپیما شده بود. مارهای کیپ‌کبرا بومی همین منطقه‌اند. کبرای دردسرساز احتمالا یا در فرودگاه ولکوم از هواپیما خارج شده و یا این که جایی در اعماق هواپیما پنهان شده است. 

بیشتر از جهان