مرزهای شمالی اسرائیل هدف حمله موشکی قرار گرفت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جلسه‌ای با رهبران نظامی و امنیتی اسرائیل برگزار کرد

تصویری از خرابی‌های ناشی از حمله موشکی روز پنجشنبه به اسرائیل (۶ آوریل ۲۰۲۳) -- OREN ZIV / AFP

به‌گزارش شبکه خبری الجزیره، ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه، ۶ آوریل ۲۰۲۳، اعلام کرد پس از درگیری‌های روز چهارشنبه در مسجدالاقصی، موشکی از جانب جنوب لبنان به خاک این کشور شلیک شد که آن را رهگیری و منهدم کردند. 

با این‌وجود، کمی پس از این واقعه برخی منابع امنیتی لبنان به خبرگزاری رویترز گفتند دومین موشک نیز از جنوب لبنان به‌ داخل خاک اسرائیل شلیک شد و سپس آتش متقابل نیروهای ارتش اسرائیل به سمت لبنان را به‌همراه آورد. 

شبکه خبری الجزیره در ادامه گزارش خبری خود در این زمینه تاکید کرد شلیک‌ موشک‌ها به داخل خاک اسرائیل موجب زخمی شدن یک کودک شده و مقام‌های دولت اسرائیل از مردم ساکن در شمال اسرائیل خواسته‌اند در مناطق حفاظت‌شده باقی بمانند. 

این شبکه خبری همچنین تاکید کرد هیچ یک از مقام‌های نظامی یا دولتی لبنان در مورد حمله‌های موشکی صورت گرفته به خاک اسرائیل از مناطق جنوبی این کشور، اظهارنظری نکردند و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد نیز که در لبنان حضور دارند از اظهارنظر سیاسی در ارتباط با این واقعه خودداری کرده‌اند. 

از سوی دیگر وبسایت «تایمز آو اسرائیل»، بدون آنکه عدد دقیقی اعلام کند، مدعی شد «ده‌ها» موشک از جنوب لبنان به داخل خاک اسرائیل شلیک شده که نیروهای نظامی این کشور توانسته‌اند دست‌کم یکی از موشک‌های شلیک شده را رهگیری و سرنگون کنند. 

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، همچنان هیچ گروهی مسئولیت حمله‌های موشکی به خاک اسرائیل را بر عهده نگرفته است. با این‌حال حمله‌های مورد نظر درست پس از آن صورت گرفت که حزب‌الله لبنان در واکنش به درگیری‌های روز چهارشنبه در مسجدالاقصی گفت این گروه شبه‌نظامی، که از حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، هر امکانی را که در اختیار دارد علیه اسرائیل به‌کار خواهد گرفت.

تایمزِ اسرائیل در عین‌حال نوشت دو تن در جریان این حملات موشکی زخمی شده‌اند: یک مرد که به‌دلیل اصابت ترکش مجروح شد و یک زن که هنگام دویدن به سوی پناهگاه، و در اثر انفجار موشک، آسیب دید. 

این حملات در نخستین روز عید پِسَح، یا فطیر، صورت گرفت؛ روزی که به‌باور پیروان دین یهودیت، سالروز رهایی قوم بنی‌اسرائیل از قید بردگی سلاطین مصر، معرف به فرعون، به‌حساب می‌آید. 

منابع خبری، از جمله تایمزِ اسرائیل، تاکید کردند پس از این حملات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جلسه‌ای با رهبران نظامی و امنیتی اسرائیل داشت و آنها اطلاعات لازم در مورد جزئیات حمله‌های موشکی روز پنجشنبه به خاک اسرائیل را در اختیار نتانیاهو قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در این مورد منتشر کرد همچنین تاکید شده است نتانیاهو به‌صورت مستمر در جریان جزئیات امر قرار می‌گیرد و همراه با «روسای نهادهای امنیتی» به ارزیابی لحظه‌به‌لحظه وقایع می‌پردازد.

به‌گزارش وبسایت تایمزِ اسرائیل از زمانِ درگیری‌های نظامی گسترده میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ به این‌سو، هیچگاه این تعداد موشک به خاک اسرائیل شلیک نشده بود. تنها نمونه سال ۲۰۱۹ به‌وقوع پیوست که حزب‌الله لبنان در درگیری‌هایی محدود، ۱۹ موشک به خاک اسرائیل شلیک کرد. 

وبسایت العربیه انگلیسی نیز با انتشار گزارشی در این زمینه، از قول رسانه‌های نزدیک به دولت لبنان نوشت ارتش اسرائیل به تلافی حمله‌های موشکی به خاک کشورش، برخی اهداف واقع در جنوب لبنان را مورد حمله قرار داد. 

العربیه همچنین نوشت یکی از اعضای حزب‌الله لبنان در گفتگو با این شبکه خبری تاکید کرد حزب متبوعش در پشت حمله‌های موشکی روز پنجشنبه به اسرائیل قرار ندارد و از قرار معلوم گروه‌های فلسطینی فعال در منطقه خاورمیانه چنین حملاتی را تدارک دیده‌اند.

با تمامی این اوصاف ناظران سیاسی بر این باورند که بعید به‌نظر می‌رسد گروه‌های اسلامگرای مسلح و مخالف موجودیت اسرائیل بدون هماهنگی با یکدیگر و بدون آنکه مقام‌های تهران را در جریان گذاشته باشند، به چنین اقدامی دست بزنند. به‌عنوان مثال برخی ناظران به سفر روز چهارشنبه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، به بیروت اشاره می‌کنند که بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های جمعی در جریان آن «دیداری خصوصی» با رهبر حزب‌الله لبنان نیز داشت.

از سوی دیگر برخی ناظران از برنامه‌های بی‌ثبات‌کننده جدید مقام‌های تهران در منطقه خاورمیانه پرده برداشتند. به‌باور این گروه، پس از توافق تهران و ریاض، مقام‌های حکومت اسلامگرای ایران حمایت‌شان را از شبه‌نظامی‌های حوثی یمن کاهش می‌دهند و تمرکز خود را بر تجهیز و سازماندهی نیروهایی می‌گذارند که در نزدیکی خاک اسرائیل مستقر هستند. 

به‌عنوان مثال، جاناتان شانزر، معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در گفتگویی، که دو هفته پیش با روزنامه اورشلیم‌پست داشت، تاکید کرد در حال حاضر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی آن است تا با گرد هم آوردن حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و نیروهای برون مرزی سپاه، اتاق فکری تشکیل دهد تا عملیات‌های تروریستی علیه اسرائیل و شهروندان این کشور را با دقت بیشتری طراحی و اجرا کنند.

به این ترتیب هفته گذشته نیز پلیس یونان اعلام کرد دو شهروند پاکستانی را که قصد داشتند به یکی از رستوران‌های یهودی واقع در مرکز آتن حمله کنند را بازداشت کرده است. پس از این اعلان پلیس یونان، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه دولت اسرائیل (موساد) اعلام کرد تروریست‌های بازداشت شده در آتن از تهران دستور می‌گرفتند.

در پیوند با این موضوع، تایمزِ اسرائیل نیز روز چهارشنبه هویت فرد ایرانی‌ای که دستورات تهران را به دو شهروند پاکستانی بازداشت شده در آتن مخابره می‌کرده است را افشا کرد

رسانه‌های اسرائیل در جدیدترین اطلاعات منتشر شده در مورد حمله‌های موشکی روز پنجشنبه، نوشتند یوآ گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پس از اطلاع از جزئیات حمله‌های موشکی روز پنجشنبه، دستورات لازم را به رئیس ستاد کل ارتش صادر کرده و تمهیدات دفاعی را به‌صورتی گسترده لحاظ کرده است.

الی کوهن، وزیر خارجه کابینه بنیامین نتانیاهو، نیز با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نوشت اسرائیل تمامی اقدامات لازم به‌منظور «دفاع از کشور و مردم» را انجام خواهد داد. دیپلمات ارشد دولت اسرائیل همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا در محکومیت حمله‌های موشکی روز پنجشنبه به خاک اسرائیل «بیانه‌ای شفاف» صادر کنند.

با تمامی این اوصاف نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد از طرفین خواستند تا از خود خویشتنداری نشان دهند و از تشدید کردن درگیری‌ها بپرهیزند.

بیشتر از جهان