تهدید بعدی ایران علیه اسرائیل از کجا می‌آید؟

انتقال کانون حمایت از حوثی‌ها به مرزهای اسرائیل و تسلیح کرانه باختری

جاناتان شانزر، معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، با اشاره به اینکه اسرائیل از یک دهه پیش استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» را علیه تهدیدات جمهوری اسلامی در پیش گرفته است گفت که ایران هم در مقابل از دو سال پیش تمرکز خود را بر تسلیح کرانه باختری و کشیدن نبرد با اسرائیل به این منطقه قرار داده و اکنون «برای افزایش حمله‌ها به اسرائیل در ماه رمضان به حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی چشم دوخته است.»

اورشلیم پست با اشاره به اینکه اسرائیل با تهدیدهای نوظهور متعدد جمهوری اسلامی ایران برای انتقال کانون حمایت از شبه‌نظامیان حوثی یمن به جبهه‌های دیگر مواجه است در گفت‌وگو با جاناتان شانزر، معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌‌ها، به بررسی آخرین تحولات پرداخت.

جاناتان شانزر با مقام‌های اسرائیل و کارشناسان امنیتی و نظامی دیدارهایی داشته است و در حال بررسی برخی از روندهای گسترده‌تر است که بر تحولات در منطقه خاورمیانه تاثیر دارند. این تغییرات می‌تواند بر اسرائیل که درگیر مقابله مداوم با تهدیدهای ایران است اثرگذار باشد.

جاناتان شانزر با اشاره به اینکه ۱۰ سال از در پیش گرفتن استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» اسرائیل گذشته است، گفت که برای مقابله با تهدید علیه اسرائیل دو مکتب فکری وجود دارد؛ یکی اینکه تمرکز بر سوریه باشد و در تفکر دیگر علاوه بر سوریه، حمله سایبری، ترور، تهدیدهای ایران و حوادث دریایی همزمان مورد توجه قرار می‌گیرند.

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل، نحوه مقابله اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای «دکترین اختاپوس» قرار داده بود. به این معنی که اسرائیل درگیر مبارزه با بسیاری از نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران است. برای مثال جهاد اسلامی فلسطین در دکترین اختاپوس بخشی از شاخک‌های تهدیدکننده ایران است و حزب‌الله لبنان نیز بخشی دیگر ار آن محسوب می‌شود.

شانزر با توصیف استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» به عنوان یک استراتژی رو به تکامل، گفت که این استراتژی یکی از موفق‌ترین کارزارهای اسرائیل بوده است. پیدایش این مفهوم به سال‌ها قبل برمی‌گردد اما در دولت‌های مختلف اسرائیل ادامه داشته است و بر سر این استراتژی اتفاق نظر وجود دارد.

معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت که تداوم استراتژی جنگ بین جنگ‌ها از سوی دیگر نشان دهنده مخمصه فعلی اسرائیل است چرا که هیچ پیروزی در این درگیری وجود ندارد و این نبرد، مانند جنگ‌ واترلو نیست که در یک میدان و منطقه پایان یابد، بلکه در جاهای مختلف ادامه دارد.

 در سوریه نیز بخش بزرگی از عملیات‌ اسرائیل علیه نیروهای سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در شرایطی صورت گرفته است که سوریه با خلاء قدرت مواجه است و این به اسرائیل امکان داده است تا علیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سوریه اقدام کند.

معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با اشاره به اینکه درگیری در سوریه در حال فروکش کردن است و کشورها در حال عادی سازی روابط خود با رژیم بشار اسدند، گفت که آنچه اجرای بخشی از استراتژی جنگ بین جنگ‌ها را در سوریه را ممکن کرده است «عملیات در زیر مه جنگ است» اما سئوال این است که با از بین رفتن مه جنگ همچنان امکان اجرای این عملیات‌ وجود خواهد داشت؟

جاناتان شانزر با اشاره به تحولات گسترده‌ای که در جریان است، گفت: «روسیه در حال اعزام دوباره نیرو از سوریه است، ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و حزب‌الله در حال انقباض و کاهش هزینه‌های خود است» و همزمان «حزب‌الله یک برنامه بومی برای ساخت مهمات هدایت شونده دقیق ایجاد کرده است. کارشناسان سالهاست در مورد چنین تهدیدی هشدار داده بودند.»

شانزر با بیان اینکه حزب‌الله ممکن است هفته‌ای یک یا دو نوع خاص از تسلیحات هدایت شونده تولید کند، افزود که با با افزایش تعداد موشک‌ها و بمب‌های هدایت شونده در دست حزب‌الله، نگرانی‌های بیشتری در مورد نحوه پاسخ اسرائیل ایجاد می‌شود.

معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها همچنین به اورشلیم‌پست گفت که چالش بزرگ دیگری نیز می‌تواند ظهور کند و آن اقدام ایران در انتقال کانون حمایت از حوثی‌های یمن به مناطق دیگر و از جمله اختصاص آن به گروه‌های درگیر با اسرائیل است.

شانزر با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به تحولات یمن یک اشتباه بزرگ است، گفت که به دنبال توافق دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی اکنون در حال کاهش حمایت از شبه‌نظامیان حوثی یمن است که با نیروهای یمنی مورد حمایت عربستان سعودی می‌جنگند. پس واضح است که حمایت‌های ایران از یمن اکنون قرار است به سمت مرزهای اسرائیل منتقل شود و به احتمال زیاد به کرانه باختری و سوریه انتقال خواهد یافت.

این تحولات، به افزایش تهدید در کرانه باختری مرتبط است و اسرائیل طی سال گذشته به طور مدام و هفتگی مشغول درگیری با گروه‌هایی مانند جهاد اسلامی در کرانه باختری بوده است. موارد حملات با سلاح سرد و تیراندازی در این منطقه در حال افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جانان شانزر، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران نوعی از اتاق عملیات مشترک را سازماندهی و اداره می‌کند و قصد دارد حماس، جهاد اسلامی، حزب‌الله و سپاه پاسداران را عملیات‌ علیه اسرائیل منجسم کند.

به گفته معاون بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها،  افزایش حملات و درگیری‌ها در غزه طی سال ۲۰۲۱ همچون جنگ در شهرهای مختلط اسرائیل، نمونه دیگری از خروجی اتاق عملیات مشترک ایران و گروهای چون حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله لبنان است.

به گفته شانزر همانطور که اسرائیل به شکل فزاینده‌ای بر مقابله با تهدیدات ایران در مناطق دور از اسرائیل متمرکز شده است و ایران به دنبال کشاندن جنگ به کرانه باختری است و بخش عمده‌ای از اقدامات جمهوری اسلامی اکنون بر ارسال سلاح و مهمات به کرانه باختری تمرکز دارد و این استراتژی جدید را از سال ۲۰۲۱ در پیش گرفته است.

معاون بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با بیان اینکه شاید اسرائیل فکر کرده که  با وجود سامانه دفاع آهنین لازم نیست نگران حملات از غزه باشد. اما اکنون نبرد به مناطقی چون جنین در کرانه باختری کشیده شده است. بنابر تحقیق بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در یک سال بیش از ۱۳۰۰ مورد حمله در این مناطق صورت گرفته است.

جاناتان شانزر با بیان اینکه اسرائیل در کرانه باختری با مشکل مواجه است، هشدار داد که اگر اسرائیل کاری انجام ندهد، خشونت بیشتر خواهد شد. او گفت: «اسرائیل در ماه رمضان در وضعیت غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفته است و انواع درگیری‌هایی که در این مناطق ایجاد می‌شوند می‌توانند مانند درگیری‌های منطقه شیخ جراح سال ۲۰۲۱، به درگیری بزرگ‌تری منجر شوند.