شب ناآرام در مزارشریف و زرنج؛ طالبان و داعش باهم درگیر شدند

طالبان ادعا می‌کنند شماری از افراد داعش خراسان در مزارشریف و زرنج کشته شدند

طالبان و داعش اوایل فروردین نیز در مزارشریف به‌شدت درگیر شدند-WAKIL KOHSAR / AFP

شامگاه دوشنبه ۱۴ فروردین (۳ آوریل) وقوع درگیری‌های سنگین میان طالبان و داعش از ناحیه نهم مزارشریف در شمال افغانستان و ناحیه سوم زرنج در جنو‌ب‌غربی افغانستان گزارش شد و طالبان ادعا کردند که به مخفیگاه‌های داعش خراسان حمله کرده‌اند.

آصف وزیری، سخنگوی پلیس طالبان در بلخ، به طلوع نیوز گفت که شش عضو داعش در جریان این درگیری که از ساعت ۹ تا ۱۲ شب ادامه داشت، کشته شدند. او در مورد کشته یا زخمی شدن اعضای طالبان در این درگیری اطلاعاتی ارائه نکرد.

منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که درگیری در مزارشریف در حوزه نهم امنیتی این شهر که قرارگاه نظامیان طالبان است رخ داده است. به گفته این منابع، دو طرف از تسلیحات سنگین و سبک علیه یکدیگر استفاده کردند و برخی از منازل مسکونی محل هم در این درگیری آسیب دیدند.

هم‌زمان در حوزه سوم شهر زرنج، مرکز استان نیمروز، در جنوب‌غربی افغانستان هم درگیری سنگینی رخ داد. تصاویر منتشرشده در فضای مجازی حاکی از استفاده از سلاح‌های سنگین در این برخورد است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان طالبان در نیمروز مدعی شدند که در تهاجم شب دوشنبه، گروهی از اعضای داعش خراسان که در خانه‌ای حضور داشتند و در حال طراحی حملات تروریستی بودند، کشته شدند. 

مسئولان و سخنگویان طالبان در مزارشریف و زرنج در مورد کشته شدن افراد این گروه در این درگیری‌ها اطلاعاتی نداده‌اند. آن‌ها همواره از ذکر جزئیات در مورد درگیری‌ها و به‌ویژه اخبار مربوط به کشته و زخمی شدن افرادشان خودداری می‌کنند. در ویدیویی از شهر زرنج که پس از پایان درگیری به دست ایندیپندنت فارسی رسید، جسد دست‌کم چهار مرد دیده می‌شود اما مشخص نیست این افراد عضو داعش‌اند یا به دیگر گروه‌های نظامی فعال در افغانستان تعلق دارند.

طالبان اخیرا مدعی‌اند که حملات متعددی علیه داعش خراسان ترتیب داده‌اند. این گروه اوایل فروردین ادعا کرد که در حمله‌ای به یک خانه در حوزه پنجم شهر مزارشریف، یک فرمانده ارشد داعش خراسان و چندین عضو این گروه را کشته است. بر اساس این ادعای طالبان، افراد کشته‌شده داعش در شهر مزارشریف شهروند تاجیکستان و ازبکستان بودند که در صفوف این گروه فعالیت می‌کردند.

طالبان ویدیویی هم از محل درگیری منتشر و ادعا کردند که از محل اقامت اعضای داعش پول نقد پیدا کرده‌اند. فعالان رسانه‌ای طالبان با انتشار این ویدیو نوشتند که داعش خراسان از سازمان‌های خارجی پول نقد می‌گیرد. با این حال مشخص نیست این ادعای طالبان حقیقت دارد یا تنها یک صحنه‌سازی برای راه‌ انداختن جنگ روانی علیه داعش خراسان است.