«نینجا» بمب مرگبار آمریکا در حمله به داعش خراسان چطور عمل می‌کند

دیدبان حقوق بشر سابقا هشدار داده بود که سلاح جدید نباید سلاحی «بی‌نقص» به شمار آید

گفته می‌شود «بمب نینجا» می‌تواند مانند یک در قوطی‌بازکن سقف خودرو را بشکافد - SHAH MARAI / AFP

در روز شنبه ۲۸ اوت، ارتش ایالات متحده به تلافی حمله انتحاری فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل در روز پنجشنبه، برای حمله به دولت اسلامی در افغانستان یکی از سلاح‌های جدید بی‌رحم خود را به کار گرفت.

در این حمله (به فرودگاه کابل) که داعش خراسان (Isis-K)، شاخه محلی اسلام‌گرایان تروریست داعش، مسئولیت آن را بر عهده گرفت، حدود ۲۰۰ شهروند افغان که برای فرار از حکومت در حال شکل‌گیری طالبان به قصد سوار شدن به پروازهای خارجی آنجا جمع شده بودند و همچنین ۱۳ سرباز مرد و زن آمریکایی جان باختند.

به گزارش وال استریت ژورنال، پنتاگون آخر هفته گذشته برای ترور دو «برنامه‌ریز» مسئول برای این حملات فاجعه‌بار و مجروح کردن نفر سوم، از هل‌فایرآر۹اکس که موشک هوا به زمینی است که با لیزر هدایت می‌شود و از یک پهپاد ریپر که از خلیج فارس می‌آمد شلیک شد، استفاده کرد.

این سلاح در دوره باراک اوباما طراحی شد تا تلفات جانبی را کاهش دهد و از همین رو حامل کلاهک حاوی مواد منفجره نیست؛ به جای آن، شش تیغه بسیار تیز به اندازه شمشیر دارد که قبل از برخورد خارج می‌شوند تا بیشترین خسارت را به هدف وارد کنند؛ بدون آنکه برای ناظران پیرامونی خطری مشابه ایجاد کنند.

گفته می‌شود این سلاح می‌تواند مانند یک در قوطی‌بازکن سقف خودرو را بشکافد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشک آر۹اکس ۴۹ کیلوگرم است و گرچه نام رسمی آن ای‌جی‌ام-۱۱۴آر۹اکس است، در زبان محاوره‌ای به «بمب نینجا» یا «جینسوی پرنده» شناخته می‌شود که اشاره‌ای معنادار به چاقوی آشپزخانه محبوبی است که در تبلیغات تلویزیونی دهه ۱۹۷۰ فروخته می‌شد.

ارتش ایالات متحده تا امروز بیانیه‌ای علنی درباره این سلاح منتشر نکرده و از اعلام نام دو فرد عضو داعش خراسان (Isis-K) که در آن حمله هوایی کشته شدند، خودداری کرده است اما در تحقیقی که سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی بلینگکت انجام داده، گزارش شده است که موشک آر۹اکس از سال ۲۰۱۷ حداقل ۱۱ بار در افغانستان، سوریه، لیبی، سومالی و یمن استفاده شده است.

وال استریت ژورنال و دیلی تلگراف به کار گرفتن این سلاح را به عنوان یک واقعیت گزارش کرده‌اند اما دو تن از محققان بلینگکت در توییتر قطعیت آن‌ را زیر سوال برده‌اند و می‌گویند گودالی که از این حمله به جا مانده است و در ویدیوی گزارش وال استریت ژورنال دیده می‌شود، با گودالی که در حملات قبلی با همین موشک به جا مانده بود، متفاوت است.

نیک واترز، محقق ارشد بلینگکت، نوشت: «خودرویی که در حیاط دیده می‌شود به وضوح در معرض حرارت شدید بوده است. بعید است آر۹اکس چنین کاری انجام دهد؛ چون منفجر نمی‌شود. البته به لحاظ نظری این موشک می‌تواند مخزن سوخت را آنقدر داغ کند که چنین آسیبی حاصل شود اما در خود خودرو هم هیچ آثاری از بریدگی با شمشیرهای موشک دیده نمی‌شود.»

دیدبان حقوق بشر سابقا هشدار داده بود که سلاح جدید نباید سلاحی «بی‌نقص» به شمار آید و به عنوان پاسخی برای مشکلات اخلاقی مرتبط با استفاده از حملات پهپادی در جنگ‌های مدرن در نظر گرفته شود.

لتا تیلر، نایب دبیر دیده‌بان حقوق بشر، وقتی اولین بار در سال ۲۰۱۹ خبری درباره این موشک پخش شد، نوشت: «فناوری جدید هم فقط به اندازه اطلاعات به دست آمده و قوانینی که آن را هدایت می‌کند خوب و مناسب خواهد بود. موشک آر۹اکس به خودی خود مجموعه‌ مشکلات حقوقی برنامه کشتار هدفمند ایالات متحده را که از سال ۲۰۰۲ با شفافیت خیلی کم هزاران نفر را کشته است، حل نمی‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان