زنان آمریکایی برای سقط جنین از کنشگران مکزیکی کمک می‌گیرند

کنشگران مکزیکی از سال‌ها پیش برای آزاد شدن سقط‌جنین در سراسر کشورشان مبارزه می‌کنند 

کنشگران سازمان «موج سبز چی‌واوا» در مکزیک- MAREA VERDE Chihuahua/Facebook

در حالیکه محدودیت‌های جدید در بسیاری از ایالت‌های آمریکا، زنان را از حق دسترسی به سقط‌جنین محروم کرده‌اند، شبکه‌های کنشگران حقوق زن در مکزیک به زنان این کشور در این زمینه کمک می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه، ۲ آوریل ۲۰۲۳ (۱۳ فروردین)، در گزارشی به این موضوع پرداخت. در این گزارش می‌خوانیم کنشگران سازمان «موج سبز چی‌واوا» در این ایالت شمالی مکزیک، چگونه به شیوه‌های مختلف به زنان آمریکایی کمک می‌رسانند. ویژگی شیوه فعالیت این سازمان این است که کار خود را از طریق ارسال قرص‌های سقط‌جنین و کمک‌های پزشکی مجازی انجام می‌دهد، آن هم به زنانی که به سفر، نسخه پزشک و بستری شدن در درمانگاه نیازی ندارد.

بر خلاف تبلیغات مخالفان که استفاده از قرص‌های سقط‌جنین را بدون نظارت پزشک ناامن معرفی می‌کنند، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است سقط‌جنین با قرص، گزینه‌ای ایمن محسوب می‌شود. سازمان «موج سبز چی‌واوا» معمولا قرص‌ها را با پست می‌فرستد و زنانی را که خواهان آن‌ها باشند، در طول مراحل مختلف راهنمایی می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوان عالی آمریکا سال گذشته با لغو حکم دیگری در این زمینه (موسوم به «رو در برابر وید» - Roe versus Wade)  پس از حدود ۵۰ سال، قانونی بودن سقط جنین را لغو کرد و رای داد که آزاد بودن آن الزامی نیست. این حکم باعث شد تا محافظه‌کاران در مجلس‌های ایالتی در شماری از ایالت‌های این کشور، سقط‌جنین را تا حد ممکن ممنوع و محدود کنند؛ از جمله در ایالت بزرگ و پرجمعیت تگزاس که با مکزیک هم‌مرز است.

اینک کنشگران مکزیکی که از ده‌ها سال تجربه مبارزه با غیرقانونی بودن سقط‌جنین در بیشتر ۳۲ ایالت این کشور برخوردارند، می‌خواهند تجربه‌های خود را در اختیار زنان آمریکا بگذارند. البته سقط‌جنین در برخی مناطق مکزیک، از جمله شهر مکزیکو، پایتخت کشور، و سه ایالت واهاکا، وراکروز و هیدالگو، آزاد است.

کار این سازمان عمدتا داوطلبانه انجام می‌شود و کنشگران آن بیرون از این عرصه، شغل‌هایی همچون وکالت و روانکاوی دارند. آن‌ها در طول سال‌ها موفق شده‌اند شبکه‌ای سراسری پدید آورند که به زنان مکزیکی و خارجی کمک می‌کند به سقط‌جنین دسترسی یابند. 

مارسلو کاسترو، کنشگری در ایالت چی‌واوا، به آسوشیتدپرس گفت: «ما زنانی معمولی‌ هستیم که برای عدالت باروری تلاش می‌کنیم. ما می‌خواهیم به چیزهایی دست‌یابیم که دولت از ما دریغ می‌کند.»

بیشتر از بهداشت و درمان