سنگ‌نگاره ۲۰۰۰ ساله ایرانی در فرودگاهی در لندن توقیف شد

این سنگ‌نگاره متعلق به اوایل دوره ساسانی است و پس از سه ماه به ایران بازخواهد گشت

این قطعه روی نوعی از آهک کار شده که در سراسر ایران پیدا می‌شود و به همین علت، پیدا کردن مکان دقیق منشا آن معلوم نیست- @On_Persia/Twitter

یک مجسمه ۲۰۰۰ ساله دوره ساسانی که ارزش آن حدود ۴۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود در فرودگاهی در لندن توقیف شد. این مجسمه سنگیِ متعلق به قرن سوم میلادی به تازگی با ماشین سنگ جت (سنگ فرز) از صخره‌ای در ایران کنده شده بود و راهی بازار سیاه در بریتانیا بود، اما مامورین پلیس در فرودگاه استانستد آن‌ را توقیف کردند.

نیروهای مرزبانی بریتانیا وقتی بسته‌بندی این قطعه را دیدند مشکوک شدند، چون ظاهرا به‌طور عمدی جوری بسته‌بندی شده بود که وانمود شود چیز پرارزشی در آن نیست. این سنگ‌نگاره بیش از یک متر طول دارد. دولت ایران اجازه داد که این قطعه سه ماه در موزه بریتانیا در لندن به نمایش در بیاید و پس از آن به ایران بازگردانده و به موزه ایران باستان تحویل داده شود.

دکتر سنت جان سیمپسون، باستان‌شناس و از مسئولان اداره خاورمیانه در موزه بریتانیا، به روزنامه گاردین گفت: «تقریبا هیچ‌وقت پیش نمی‌آید که ما با قطعه‌ای مواجه شویم که از صخره کنده شده باشد. این سطح بی‌سابقه‌ای از توحش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سیمپسون افزود: «این قطعه متعلق به دوره‌ای است که در آن ایران مرکز امپراتوری قدرتمندی بود که از سوریه تا قفقاز و آسیای مرکزی را تحت کنترل خود داشت و پایتختش در تیسفون در جنوب بغداد امروزی قرار داشت. ساسانیان رقبای قدرتمند روم بودند و امروز به‌دلیل نقره‌کاری‌ها و شیشه‌کاری‌های برجسته‌شان شهرت دارند.»

این قطعه روی نوعی از آهک کار شده که در سراسر ایران پیدا می‌شود و به همین علت، پیدا کردن مکان دقیق منشا آن معلوم نیست. در حال حاضر، تنها حدود ۳۰ سنگ‌نگاره شناخته‌شده از دوره ساسانی وجود دارند که بیشتر مربوط به قرن سوم میلادی، یعنی اوایل دوران ساسانی، می‌شوند. این موارد تقریبا همه از استان فارس می‌آیند. دکتر سیمپسون گفت به همین علت حدس غالب این است که این سنگ‌نگاره نیز از نزدیکی‌‌های شیراز کنده شده است.

سنگ‌نگاره به قدری بد بسته‌بندی شده بود که در طی راه شکسته شده و دو قطعه شده بود. اما موزه بریتانیا اکنون آن‌ را ترمیم کرده است. دکتر سیمپسون گفت در چند سال گذشته قاچاق عتیقه‌جات از ایران، علی‌رغم مجازات اعدامی که در ایران برای این کار وجود دارد، افزایش یافته است.

هنوز کسی در ارتباط با این پرونده دستگیر نشده است.