کمیسیون حقوق بشر افغانستان: فعالان مدنی بدون هیچ جرمی در زندان طالبان‌اند

این کمیسیون در بیانیه‌ای از طالبان خواسته است که بی‌هیچ تعللی اشخاصی را که به‌دلیل فعالیت‌های مدنی، فرهنگی و روشنگرانه بازداشت کرده‌اند، رها کنند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در بیانیه‌‌اش به بازداشت ذکریا اصولی، رسول پارسی، نرگس سادات،‌ موسی شاهین، مرتضی بهبودی، سیدمحمد حسینی و مطیع‌الله ویسا اشاره کرد- Social Media

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بیانیه‌ای ضمن استقبال از گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل درمورد وضعیت حقوق بشری افغانستان، تاکید کرده است که طالبان فعالان فرهنگی و مدنی را بدون هیچ جرمی بازداشت کرده‌اند.

این کمیسیون روز شنبه، دوازدهم فروردین‌ماه، در بیانیه‌ خود افزوده است که با وجود موضع‌گیری صریح نهادهای ملی و بین‌المللی درمورد این بازداشت‌ها، طالبان به دستگیر کردن این افراد ادامه می‌دهند. 

در حال حاضر بیشتر از هفت فعال فرهنگی و مدنی در زندان طالبان‌اند که زندانی‌بودن آن‌ها علنی شده است، اما به گفته‌ منابع آگاه، طالبان شماری زیادی از فعالان حقوق‌ بشری، از جمله فعالان حقوق زنان، را بازداشت کرده‌اند که خانواده‌های آن‌ها به‌دلیل ترس و سنتی‌بودن جامعه نخواسته‌اند این قضایا را علنی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بیانیه‌ خود به بازداشت ذکریا اصولی و رسول پارسی، استادان دانشگاه، نرگس سادات، فعال حقوق زنان،‌ موسی شاهین، آوازخوان محلی، مرتضی بهبودی، خبرنگار، سیدمحمد حسینی، موسس بنیاد فرهنگی‌ـ‌هنری صدای هم‌وطن و مطیع‌الله ویسا، فعال حق آموزش، اشاره کرده است.

این کمیسیون از طالبان خواسته است که هرچه سریع‌تر و «بی‌هیچ تعللی، اشخاصی را که به‌دلیل فعالیت‌های مدنی، فرهنگی و روشنگرانه بازداشت کرده‌اند، رها کنند.»

در بیانیه‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین به گزارش سالانه عفو بین‌الملل درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان اشاره و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته شده است تا به سفارش‌های مطرح‌شده در این گزارش به‌طور جدی توجه کنند.

عفو بین‌الملل به‌تازگی در گزارش سالانه خود اعلام کرد که طالبان در افغانستان به‌طور گسترده و سیستماتیک دست به کشتار و شکنجه مردم زده‌اند. این نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر افزود که نظامیان سابق، مقام‌های پیشین، افراد مسلح جبهه مقاومت و داعش، قربانیان اصلی کشتار صحرایی طالبان‌‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین از دولت‌ها و سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری خواسته است تا به‌منظور تحقق حقوق ‌بشر، فشارهای ملموس و بیشتری را بر طالبان وارد کنند و «جلو خودسری‌های این ناقضان معلوم‌الحال و نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان را بگیرند».

این بیانیه‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درحالی منتشر می‌شود که طالبان به‌تازگی مطیع‌الله ویسا، کنشگر معروف آموزش دختران را بازداشت کردند.

مطیع‌الله ویسا، کنشگر اهل قندهار که برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان تلاش می‌کرد، روز دوشنبه، ۷ فروردین‌ماه، در کابل بازداشت و زندانی شد. دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز سه‌شنبه در توییتی اعلام کرد طالبان باید دلیل بازداشت ویسا را توضیح دهند و همچنین به او اجازه بدهند به وکیل دسترسی داشته باشد.

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد نیز درپی زندانی‌شدن مطیع‌الله ویسا و چند خبرنگار و کنشگر مدنی دیگر در افغانستان، روزچهار‌شنبه نهم فروردین‌ماه (۲۹ مارس)، در بیانیه‌ای خواستار آزادی آنان شد.