طالبان کنشگر معروف آموزش دختران را بازداشت کرد

مطیع‌الله ویسا بنیان‌گذار انجمن راه قلم است و برای بازگشایی مدارس دخترانه تلاش می‌کرد

شمار زیادی از فعالان حقوق بشر و مدافعان آموزش دختران در افغانستان در پیام‌هایی خواهان آزادی مطیع‌الله ویسا شدند-matiullahwesa/Twitter@

مطیع‌الله ویسا، کنشگر اهل قندهار که برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان تلاش می‌کرد، روز دوشنبه ۷ فروردین در کابل بازداشت و زندانی شد. دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز سه‌شنبه در توییتی، اعلام کرد طالبان باید دلیل بازداشت ویسا را توضیح دهند و همچنین به او اجازه بدهند به وکیل دسترسی داشته باشد.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در توییتی از مطیع‌الله ویسا به عنوان «مربی معروف آموزش دختران» یاد کرد و نوشت که همه حقوق قانونی او باید رعایت شود.

هانا نیومن، عضو پارلمان اتحادیه اروپا، هم در پیامی خواهان آزادی مطیع‌الله ویسا شد و از او به عنوان قهرمانی که علم‌آموزی را برای دختران افغان به ارمغان می‌آورد، یاد کرد.

در همین حال، شمار زیادی از فعالان حقوق بشر و مدافعان آموزش دختران در افغانستان هم در پیام‌هایی خواهان آزادی مطیع‌الله ویسا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطیع‌الله ویسا، بنیان‌گذار انجمن «راه قلم» است که در سال ۲۰۰۹ با هدف ترویج آموزش دختران در استان‌های قندهار و هلمند در جنوب افغانستان تاسیس شد. در این انجمن حدود سه هزار داوطلب از میان مردم و جوانان تحصیلکرده فعالیت و برای بازگشایی درهای مدارس به روی دختران تلاش می‌کنند.

تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت‌های انجمن راه قلم بیشتر بر مناطق روستایی و دورافتاده که ساکنانشان به دلایل امنیتی و اقتصادی به تحصیل دختران علاقه‌ای نداشتند، متمرکز بود، اما پس از سلطه طالبان و بسته شدن درهای مدارس متوسطه به روی دختران، فعالیت این انجمن سراسری شد. 

در نزدیک به ۲۰ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، مطیع‌الله ویسا به نمایندگی از انجمن راه قلم با هیئت‌هایی از کشورهای مختلف که به کابل سفر کردند ملاقات کرد و حمایت سازمان‌های بین‌اللملی را به تلاش برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان جلب کرد.

در سال تحصیلی جدید که از اوایل فروردین آغاز شد، طالبان اجازه بازگشایی درهای مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران ندادند و هرچند ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان واکنش‌های گسترده بین‌المللی به همراه داشت، طالبان بی‌توجه به این واکنش‌ها، همچنان مانع از تحصیل دختران در افغانستان شدند.

طالبان روز یکشنبه، تجمع اعتراضی زنان در کابل را با خشونت سرکوب و سه تن از زنان معترض را بازداشت و زندانی کردند. زنان در این تجمع خواهان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، لغو فرمان منع اشتغال و تامین حقوق اساسی زنان در افغانستان شدند.