مهاجران افغان در تهران مانع سخنرانی دیپلمات‌های طالبان شدند

جمهوری اسلامی ایران در ماه اسفند، سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کرد و هفت دیپلمات این گروه را پذیرفت

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که دیپلمات‌های طالبان روز جمعه، یازدهم فروردین، می‌خواستند در نماز جمعه در مسجدی در محله‌ نعمت‌آباد در میان مهاجران افغان سخنرانی کنند، اما حضور آن‌ها با واکنش پناهجویان افغان روبرو شده است.

یک شاهد عینی با ارسال ویدیویی از محل برگزاری این نماز جمعه گفت که دیپلمات‌های طالبان مقیم تهران را برخی از «بزرگان هرات» دعوت کرده بودند تا مشکلات مهاجران افغان را بشنوند و در این مسجد سخنرانی کنند. به گفته‌ او، حضور آن‌ها در این مسجد با اعتراض و شعارهای ضدطالبانی مهاجران افغان همراه شد که سرانجام دیپلمات‌های طالبان مجبور شدند مسجد را ترک کنند.

در این ویدیو که شمار زیادی از مهاجران افغان در آن دیده می‌شوند، معترضان شعار «مرگ بر طالبان»، «مرگ بر امارت پاکستانی» و «مرگ به ملاهبت‌الله» سر می‌دهند.

جمهوری اسلامی ایران در ماه اسفند، سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کرد و هفت دیپلمات این گروه را پذیرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان اعلام کردند که کنترل سفارت افغانستان از طرف طالبان در تهران، برای حدود چهار میلیون مهاجر افغان در ایران که بخشی از آنان نظامیان و سیاستمداران دولت پیشین افغانستان‌اند، پیامدهای نگران‌کننده‌‌ای دارد.

در پی سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، هزاران نفر از نظامیان، کارمندان دولت، فعالان سیاسی، خبرنگاران و فعالان مدنی از ترس طالبان به ایران و پاکستان پناه بردند. طی ۱۹ ماه گذشته، بسیاری از نظامیان و فعالان سیاسی افغان که در ایران زندگی می‌کرده‌اند، برای تهیه مدارک، تمدید ویزای اقامت و تایید اسناد هویت از سفارت افغانستان در تهران کمک گرفته‌اند، اما اکنون با حضور طالبان در این سفارت، این دسته از افراد نمی‌توانند از این سفارت خدماتی دریافت کنند.

طالبان تاکنون سفارتخانه‌های افغانستان در قطر، چین، روسیه، پاکستان و ایران را کاملا در اختیار گرفته‌اند و به سفارت‌ افغانستان در ازبکستان، قزاقستان، ترکیه، ازبکستان و شماری دیگر از کشورها هم دیپلمات اعزام کرده‌اند. اعضای این گروه در برخی از سفارت‌ها نفوذ کرده‌اند و دیپلمات‌های دولت پیشین اینک از این گروه دستور می‌گیرند.

تاکنون هیچ‌یک از دولت‌های جهان رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، اما شماری از دولت‌های منطقه با بازگشایی سفارتخانه‌های خود در کابل، برای تداوم ارتباط با این گروه، نمایندگانی از طالبان را در کشورهای خود به عنوان دیپلمات پذیرفته‌اند.