ده طرح اخیر جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیلی‌ها

جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ماموران و گروه‌های دست‌نشانده‌ای مانند حزب‌الله، فعالیت‌ها و طرح‌هایی در سطح وسیع اجرا می‌کند

خودرو پلیس قبرس حامل یک تبعه آذری با گذرنامه روسیه مظنون به شرکت در طرح ادعایی حمله به اسرائیلی‌ها در قبرس-.Iakovos Hatzistavrou / AFP

در گیرودار گزارش‌ها درباره بازداشت دو مرد در یونان به‌اتهام طرح‌ریزی برای حمله به یک مقر یهودیان، خوب است در سطح وسیع‌تر به سابقه تهدیدهای ایران در سراسر اروپا نگاهی بیندازیم. در ادامه به ۱۰ طرح اخیر ایران در اروپا می‌پردازیم.

به گزارش اورشلیم پست، ایران با استفاده از ماموران و گروه‌های دست‌نشانده‌ای مانند حزب‌الله، فعالیت‌ها و طرح‌هایی در سطح وسیع اجرا می‌کند. به نظر می‌رسد در چند سال اخیر این طرح‌ها افزایش یافته است و حالا فعالیت گروه‌های مرتبط با حکومت ایران بیشتر بر اروپا تمرکز دارند.

مارس ۲۰۲۳: طرح یونان

اورشلیم پست نوشت تازه‌ترین طرح مرتبط با ایران ظاهرا طرحی برای حمله به یک مقر یهودیان در یونان است. در این طرح دست‌کم دو مرد دست داشتند که آن‌ها را اصالتا پاکستانی توصیف کرده‌اند. مقام‌ها تاکنون نام این مردان را فاش نکرده‌اند، اما گزارش‌ها نشان داد وقوع این حمله قطعی بوده است و در صورت اجرا به مرگ افراد منجر می‌شد. مظنونان به جرائم تروریستی متهم شدند و یک مرد دیگر نیز تحت تعقیب است. این مردان متهم به عضویت در شبکه گسترده‌تری در خارج از کشورند.  

پلیس ضدتروریسم و سرویس اطلاعات و امنیت ملی یونان دست به کار شدند تا از وقوع این حمله جلوگیری کنند.

تاکیس تئودوریکاکوس، وزیر نظم عمومی این کشور، در توییتی نوشت: «این عملیات نشان می‌دهد مقام‌های امنیتی کشور از آمادگی زیادی برای خدمت به همه یونانیان و تمام بازدیدکنندگان از کشور برخوردارند.»

نوامبر ۲۰۲۲: طرح ایران علیه روزنامه‌نگاران بریتانیایی

در گزارش اورشلیم‌ پست آمده است که ایران به حمله به دو روزنامه‌نگار در بریتانیا متهم شد. این طرح ظاهرا جزو طرح ترور این روزنامه‌نگاران بود که برای یک شبکه خبری کار می‌کردند، شبکه‌ای موسوم به ایران اینترنشنال که آن زمان مقرش در لندن بود و منتقد حکومت ایران محسوب می‌شود.

ایران اینترنشنال آن زمان گفت: «در روزهای اخیر به دو نفر از روزنامه‌نگاران بریتانیایی-ایرانی ما خبر رسیده که تهدیدها درمورد آنان افزایش پیدا کرده است. پلیس این کلان‌شهر حالا رسما به اطلاع هر دو روزنامه‌نگار رسانده که این تهدیدها نشان‌گر وجود خطر جانی قریب‌الوقوع، موثق و شدید برای خود و خانواده‌هایشان است.»

گزارش‌های گاردین تا فوریه ۲۰۲۳ نشان می‌داد پلیس بریتانیا و ام‌آی ۵ حدود ۱۵ طرح ایران را علیه مخالفانش در بریتانیا شناسایی کرده که بیشتر این طرح‌ها علیه ایران اینترنشنال بوده است.

به گزارش ان‌بی‌سی، در گزارش دیگری آمده است: «به گفته رئیس اداره جاسوسی داخلی بریتانیا، ایران قصد داشته امسال دست‌کم ۱۰ تبعه بریتانیا یا افراد ساکن این کشور را که تشخیص داده است دشمن حکومت این کشورند، برباید یا بکشد.

مه و ژوئیه ۲۰۲۲: حمله‌های سایبری به آلبانی

ایران در ماه مه و ژوئیه ۲۰۲۲ به آلبانی حمله‌های سایبری کرد و این کشور در ماه سپتامبر روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد. دومین حمله سایبری یک وب‌سایت دولتی را هدف قرار داد که حاوی اطلاعات شهروندان بود.

بازرسان ایالات متحده و آلبانی گفتند رفتار ایران «بی‌رحمانه و لاقیدانه» بود و ناتو و ایالات متحده این حمله‌ها را محکوم کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد شاید ایران مخالفان خود در آلبانی را هدف قرار داده و این حمله‌های سایبری بخشی از این طرح بوده است. ایالات متحده یک سازمان ایرانی را برای دست داشتن در این حمله تحریم کرد.

ژوئن ۲۰۲۲: طرح‌های ترکیه

ترکیه پنج ایرانی متهم به نقشه کشیدن برای حمله به اسرائیلی‌های ساکن این کشور را دستگیر کرد. آن زمان یائیر لاپید، نخست‌وزیر وقت، گفت: «در هفته‌های اخیر به لطف همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک اسرائیل و ترکیه، جان شهروندان اسرائیلی نجات یافته است. این تلاش‌ها ادامه دارد.»

او همچنین گفت: «نه‌تنها درباره قتل گردشگران بی‌گناه اسرائیلی، بلکه درباره نقض آشکار قدرت حکمرانی ترکیه براثر هراس‌افکنی‌های ایران مذاکره می‌کنیم. مطمئنیم ترکیه می‌داند چطور در این زمینه پاسخ ایرانی‌ها را بدهد.»

ظاهرا این نقشه با محوریت استانبول برنامه‌ریزی شده است. ماموران ایرانی دیگری نیز در ژوئیه ۲۰۲۲ دستگیر شدند. طبق گزارش‌ها، در مجموع طرح‌های بسیاری خنثی شد.

اکتبر ۲۰۲۱: طرح قبرس

ایران به طرح‌ریزی برای کشتن اسرائیلی‌ها در قبرس متهم شد. پلیس مردی را دستگیر کرد که گویا برای اجرای این قتل‌ها استخدام شده بود. در آن زمان ماتان سیدی، سخنگوی نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، گفت این اقدام به قتل، حمله تروریستی ایران بود و این تروریست تاجران اسرائیلی را هدف قرار داده بود. ایران این اتهام‌ها را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردی که دستگیر شد اهل آذربایجان و ۳۸ ساله بود که گذرنامه روسی داشت. او را در نیکوزیا پس از عبور از مرز ترکیه با قبرس شمالی که تحت اشغال ترکیه است دستگیر کردند.

سپتامبر ۲۰۱۸: طرح‌های دانمارک

ایران متهم شد عامل حمله نافرجام به گروه مخالفان عرب خود در دانمارک بوده است، گروهی که ایران را به طرح‌ریزی یک ترور متهم کرد. ایران این اتهام‌ها را رد کرد، اما دانمارک به‌دلیل این طرح‌ریزی سفیر خود را فرا خواند. این طرح به مسدود شدن گسترده بزرگراه‌های دانمارک در سپتامبر ۲۰۱۸ منجر شد.

یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در ارتباط با این طرح در سوئد دستگیر شد.

ژوئیه ۲۰۱۸: طرح بمب‌گذاری در فرانسه

یک دیپلمات ایرانی در سال ۲۰۲۱ به جرم طرح‌ریزی برای بمب‌گذاری در یک رویداد انتخاباتی فرانسه که مخالفان ایران  در آن جمع شده بودند، محکوم شد.

 بر اساس گزارش بی‌بی‌سی،‌ «اسدالله اسدی، ۴۹ ساله و کارمند سفارت ایران در وین در دادگاه آنتورپ بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد. سه نفر دیگر نیز محکوم شدند. این افراد طی عملیات مشترک پلیس آلمان، فرانسه و بلژیک دستگیر شدند.»

همان زمان گزارشی نشان داد هزاران نفر، ازجمله رودی جیلیانی در آن رویداد انتخاباتی شرکت داشتند.

به گزارش بی‌بی‌سی، «فرانسه وزارت اطلاعات ایران را عامل این حمله طرح‌ریزی‌شده دانست و با ضبط دارایی‌های دو مقام ارشد ایران، به این واقعه واکنش نشان داد.»

طرح فرانسه نیز مانند گزارش‌ها درباره حملات در آلبانی، با مدیریت ایران علیه قوای سیاسی گروه مجاهدین خلق که مخالف دولت ایران‌اند، انجام شد. گروهی که هدف حمله قرار داشت به نام جبهه ملی مقاومت ایران (ان‌سی‌آر‌آی) شناخته می‌شود.

اتریش یک دیپلمات ایرانی متهم به دست داشتن در این طرح را از مصونیت سیاسی محروم کرد. پنج مظنون دیگر نیز در بلژیک و فرانسه دستگیر شدند. مقام‌های بلژیکی گفتند زوجی را با ۵۰۰ گرم مواد منفجره دستگیر کرده‌اند.

سال ۲۰۱۹: طرح‌های هلند

هلند در سال ۲۰۱۹ با وارد کردن اتهام چنین طرح‌‌هایی، سفیر خود را از ایران فراخواند. ایران نیز دو دیپلمات هلندی را اخراج کرد. هلند ایران را به ارتباط با دو حمله هدف‌دار به دو مخالف خود در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ متهم کرد. استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند، گفت این کشور تصمیم گرفته است به‌دلیل این اتهام‌ها، سفیر خود را فرا بخواند. یکی از این مخالفان با یک گروه اقلیت عرب در ایران ارتباط داشت.

ذخیره کردن مواد منفجره در کشورهای مختلف

چندین کشور اروپایی در سپتامبر ۲۰۲۰ ادعاهای ایالات متحده را مبنی بر اینکه حزب‌الله در اروپا مواد منفجره و مواد اولیه بمب‌سازی ذخیره کرده است رد کردند. ایالات متحده گفت از این مواد منفجره ذخیره‌شده برای «اجرای حملات بزرگ تروریستی در هر جا که روسای حزب‌الله در تهران لازم بدانند» می‌توان استفاده کرد. بر اساس ادعاهای وقت ایالات متحده، حزب‌الله به انتقال نیترات آمونیوم از طریق چندین کشور ازجمله یونان، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و سوئیس متهم شد. نیترات آمونیوم عامل انفجار عظیم در بندر بیروت بود.

حزب‌الله همچنین در سال ۲۰۱۹ متهم شد در نزدیکی لندن مقدار زیادی مواد منفجره ذخیره کرده است. طبق گزارش تلگراف، بریتانیایی‌ها در طرح سال ۲۰۱۵ حزب‌الله موضع بی‌طرفانه گرفته بودند، طرحی که در آن حزب‌الله حدود سه تن نیترات آمونیوم ذخیره کرده بود. خبر اجرای این طرح آن زمان علنی نشد.

ژوئیه ۲۰۱۲: بمب‌گذاری در اتوبوسی در بلغارستان

در یک بمب‌گذاری در بورگاس در ژوئیه ۲۰۱۲، پنج اسرائیلی و یک بلغارستانی جان باختند و ۳۲ نفر مجروح شدند. این بمب‌گذاری انتحاری یک اتوبوس حامل ۴۲ اسرائیلی را هدف گرفته بود. بعدا مواد منفجره درون این بمب را نیترات آمونیوم تشخیص دادند. این حمله مرتبط با حزب‌الله قلمداد شد که تحت حمایت ایران است. ایران و حزب‌الله دست داشتن در این حمله را رد کردند.

تسوتلین یوچف، وزیر داخله وقت بلغارستان، در سال ۲۰۱۳ گفت: «نشانه‌های آشکاری از دست داشتن حزب‌الله در بمب‌گذاری بورگاس وجود دارد.» بعدا شواهد نشان داد احتمالا بمب‌گذار یک شهروند لبنانی-فرانسوی بوده است. دو نفر دیگر نیز در ارتباط با این حمله تحت تعقیب قرار گرفتند و بلغارستان از لبنان تقاضای استرداد آن‌ها را کرد. آنان در سال ۲۰۲۰غیابی محاکمه و محکوم شدند.