پلمب شش رستوران در نوشهر به‌دلیل موی زنان؛ آخرین تلاش‌های نظام سرکوب؟

با وجود اقدام‌ نیروهای انتظامی و بسیج در برخورد با زنان بی‌حجاب در ایام نوروز، تصاویر زیادی از حضور زنان بدون حجاب منتشر می‌شود

زنان ایرانی بدون حجاب اجباری به سفر نوروزی رفتند - عکس از ایندیپندنت فارسی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی

فرمانده نیروی انتظامی نوشهر در استان مازندران، روز پنجشنبه دهم فروردین، از پلمب شش کافه و رستوران در این شهر به‌دلیل «عدم رعایت موازین شرعی و کشف حجاب» خبر داده است.

کافه‌ها و رستوران‌های پلمب‌شده در مناطق گردشگری سی‌سنگان، سیترا و سیاهرود در نوشهر فعالیت می‌کردند و بنا بر ادعای این مقام سرکوبگر پلیس ایران، مشروبات الکلی نیز در آنجا سرو شده است.

اکبر درویشی در جلسه شورای اداری نوشهر گفت: «برخی‌ها فکر کردند با آمدن به نوشهر وارد لس‌آنجلس شد‌ه‌اند و می‌توانند هر اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی انجام دهند. نباید فضایی برای جولان فساد باز کرد. همه کشور با یک قانون اداره می‌شود و اینکه برخی فکر می‌کنند تافته جدابافته هستند، اشتباه است و این افراد کور خواندند.»

از آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون‌، خبر پلمب بیش از صد واحد تجاری، رستوران، کافه و اماکن اقامتی یا تاریخی به‌دلیل کنار گذاشته شدن قانون حکومتی حجاب اجباری، روزه‌خواری و همچنین رقص و شادی زنان، منتشر شده است.

رئیس پلیس نوشهر گفت کسانی که در این ایام دستگیر شدند تا پایان فروردین در «چنگال نیروی انتظامی» خواهند بود و همچنین هشدار داد که «شهروندان و مسافران باید حرمت این ماه معنوی و روزه‌داران را حفظ کنند. در غیر این صورت نیروی انتظامی با مصادیق آن برخورد می‌کند.»

جمهوری اسلامی روزه گرفتن و نخوردن غذا از زمان اذان صبح تا اذان مغرب را برای تمامی شهروندان اجباری کرده است و طی ۴۴ سال اخیر افرادی که در خیابان‌ها یا اماکن عمومی در حال خوردن غذا بوده‌اند، با مجازاتی همچون بازداشت‌های چندروزه، شلاق، ضرب‌وشتم هنگام بازداشت و همچنین احکام حبس روبرو شده‌اند.

دادگستری مازندران طی ۱۰ روز اخیر، از پلمب یک مجتمع تفریحی‌-گردشگری در آمل به‌اتهام «رقص بانوان بدون حجاب در یک مراسم تولد» خبر داد، دادستان بندر امام در خوزستان گفت برای یک کشتی تفریحی و افرادی که در آن «رقصیده‌اند»، پرونده تشکیل داده‌اند و هم‌زمان فرماندهان انتظامی در استان‌های مختلف ایران ازجمله البرز، تهران، کرمانشاه، گیلان، لرستان، خوزستان، کردستان و خراسان رضوی، از پلمب صدها واحد صنفی شامل رستوران‌، کافی‌شاپ، بستنی‌فروشی و دیگر واحدهای صنفی به‌اتهام «رعایت نکردن حجاب» اجباری و «روزه‌خواری» خبر دادند.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها دلیل پایمال کردن حقوق اولیه شهروندان و سرکوب آزادی‌های فردی و جمعی را «مطالبه مردمی» اعلام کردند، اما ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی و همچنین اعتراضات گسترده و میلیونی زنان و مردان ایرانی علیه جمهوری اسلامی و قوانین سرکوبگرانه‌اش در ماه‌های گذشته، کذب بودن ادعای مدیران نظام را اثبات می‌کند.

با وجود اقدام‌های نیروهای انتظامی و بسیج در برخورد نظامی با زنان بی‌حجاب در ایام نوروز، کماکان تصاویر و ویدیوهای پرشماری از حضور زنان بدون حجاب در اماکن گردشگری و رقص و آوازخوانی آن‌ها منتشر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سایت فرارو گزارش داد که به‌دنبال تاکید برخی امام‌جمعه‌ها و فرماندهان انتظامی مبنی بر برخورد با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، «نظارت بر رعایت حجاب در تعطیلات نوروزی شدت گرفته است». در این گزارش به پلمب برخی واحدهای صنفی به‌ویژه کافه‌ها و اماکن تاریخی اشاره شده و ذکر شده که در تازه‌ترین مورد، ورود زنان بدون حجاب به سرای سعدالسلطنه (‌بازار تاریخی قزوین) ممنوع شده است.

یک جامعه‌شناس در ایران هفته گذشته با اشاره به اعتراضات سراسری زنان، به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده بود که «برای حفظ عزت و جایگاهشان»، نوع لباس پوشیدن جوانان و روسری نداشتن آن‌ها را نادیده بگیرند.

امان‌الله قرایی مقدم گفت: «این جوانان با توجه به خواست و نظر خودشان لباسشان را انتخاب می‌کنند و باید به‌عنوان بخشی از جامعه پذیرفته شوند. متاسفانه سیاست‌گذاران از آنجایی که یک‌بعدی فکر می‌کنند، هنوز معتقدند که با ارشاد و راهنمایی می‌توان کاری کرد. هر چه سخت‌گیری بیشتری کنید، آن‌ها مقابله‌به‌مثل می‌کنند و صرفا با این فشار‌ها علاوه بر این‌که فاصله خودتان را با نسل جدید بیشتر می‌کنید، پرخاشگری را هم در آن‌ها بیشتر می‌کنید. فعلا روسری‌هایشان را برداشته‌اند و اگر فشار‌ها را بیشتر کنید، دیگر نمی‌توان جلویشان را گرفت.»

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه «مسئولان در بحث حجاب قافیه را باخته‌اند»، افزود: «جوانان با لباسی که می‌پوشند خواسته و نظرشان را فریاد می‌زنند و دیگر صحبت مسئولین را گوش نمی‌دهند. در تابستان هم وضعیت پوشش تغییرات بیشتری خواهد کرد. باید این پوشش و این نسل را به‌عنوان نسل جدید قبول کنیم و تغییر را بپذیریم. جامعه دیگر به شش ماه قبل برنمی‌گردد و این سیاستگذارانند که باید تغییر کنند، چراکه جوانان راه خودشان را می‌روند.»