پلمب صدها واحد صنفی به اتهام «بی‌حجابی، رقص و روزه‌خواری» از آمل تا بندر امام

امام جمعه لاهیجان: «شهر دارد به دست بی‌حجاب‌ها» سقوط می‌کند

از آغاز تعطیلات نوروزی صدها واحد صنفی در شهرهای مختلف ایران به اتهام ورود یا حضور زنان بدون حجاب پلمب شده‌اند و حکومت در صدد است تا با فشار بر اصناف، حجاب اجباری را اعمال کند-  public media 

دادگستری مازندران از پلمب یک مجتمع تفریحی‌-گردشگری در آمل به اتهام «رقص بانوان بدون حجاب در یک مراسم تولد» خبر داد، و دادستان بندر امام خوزستان نیز گفت که برای یک کشتی تفریحی و افرادی که در آن «رقصیده‌اند»، پرونده تشکیل داده است. همزمان، فرماندهان انتظامی در استان‌های مختلف، از جمله البرز، تهران، مازندران، کرمانشاه، لرستان، خوزستان و خراسان رضوی از پلمب صدها واحد صنفی، شامل رستوران‌، کافی‌شاپ، بستنی‌فروشی و دیگر واحدهای صنفی به اتهام «رعایت نکردن حجاب» اجباری و «روزه‌خواری»، خبر دادند.

دادگستری مازندران اعلام کرد که با دستور دادستانی «یک مجموعه تفریحی-توریستی در آمل به دلیل رعایت نکردن «شئونات اسلامی و رقص بانوان بدون حجاب در ملاء‌عام در ماه رمضان»، پلمب شده است.

پلمب این مجموعه گردشگری به دستور دادگستری مازندران، پس از آن انجام شد که کانال‌های تلگرامی و سایت‌های وابسته به حکومت، ویدیویی از جشن تولد فرزند یکی از خانواده‌های آمل را منتشر کردند که در آن چند نوجوان و چند زن بدون حجاب اجباری در حال رقص دیده می‌شوند.

دادگستری مازندران دلیل تشکیل پرونده و پلمب این مجموعه گردشگری در آمل را «مطالبه مردمی برای برخورد با این موضوع» اعلام کرد و افزود که این مرکز تفریحی با دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران و پیگیری دادستان شهرستان آمل پلمب شده است.

همزمان، اکبر درویشی، فرمانده انتظامی نوشهر، چهارشنبه، ۹ فروردین (۲۹ مارس)، از «پلمب ۲۳ واحد صنفی به علت رعایت نکردن حرمت ماه رمضان و شئونات اسلامی» خبر داد. به گفته او، «تالارها، مراکز پذیرایی، کبابی‌ها و بستنی‌فروشی‌های نوشهر» از جمله این واحدهای صنفی‌اند که پلمب شده‌اند.

فرمانده انتظامی نوشهر افزود که در مورد ۲۳ واحد صنفی که «در راستای اجرای طرح ارتقای امنیتی اجتماعی و ستاد تسهیل خدمات سفرهای نوروزی در ماه رمضان» تاکنون پلمب شده‌اند، نخست مراحل «شناسایی و پرونده‌سازی» انجام شده است و سپس مقام‌های قضایی نوشهر حکم پلمب این واحدهای صنفی را صادر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهادر دیلمی، فرمانده انتظامی تنکابن، نیز از پلمب هشت واحد صنفی به اتهام «تخلف در رعایت شئونات ماه رمضان» خبر داد و گفت: «در اجرای مصوبات صادره به منظور رعایت و حفظ حرمت ماه رمضان، از ۱۲۵ واحد صنفی این شهرستان طی ۷۲ ساعت بازدید شده که هشت واحد صنفی به دلیل عدم توجه به اخطارهای داده‌شده پلمب [شدند]، و به ۱۵ واحد صنفی متخلف نیز اخطار پلمب داده شد.»

در همین حال، جواد سلیمانی، امام‌جمعه لاهیجان، در توییتر خواهان برخورد با «بی‌حجاب‌ها» در این شهر استان گیلان شد. امام‌جمعه لاهیجان در این توییت با ادبیاتی مشابه پیام‌‌های بیسیم نیروهای نظامی نوشت: «از لاهیجان به مرکز؛ صدای من رو دارید؟ شهر داره سقوط می‌کنه! کار به جایی رسیده حتی خواهران شل‌حجاب از برهنگی برخی بی‌حجاب‌ها شکایت دارند! فرماندهان و سربازهای ما اسیر شدند. ما تا آخر هستیم. نمی‌ذاریم شهدا غصه‌مند بشن. چرا صداتون درنمیاد؟!»

در استان لرستان نیز رضا سبزواری، رئیس پلیس امنیت عمومی این استان، اعلام کرد که هفته گذشته ۱۰ واحد صنفی به دلیل «عدم رعایت شئونات ماه رمضان پلمب شدند و برای ۹۴ واحد دیگر اخطاریه پلمب» صادر شده است.

محمدرضا جعفری‌اصل، دادستان بندر امام در استان خوزستان، نیز از تشکیل پرونده قضایی برای «رقص مختلط در کشتی تفریحی بندر امام» خبر داد و گفت: «به مسئولان فرهنگی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تذکرات لازم برای تعطیلی موسیقی زنده در کشتی تفریحی اعلام شده است.»

تشکیل پرونده برای این کشتی و سرنشیان آن به اتهام «رقص»، پس از آن انجام شد که خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، خواهان برخورد با آن شد.

دادستان بندر امام افزود که علاوه بر «افراد خاطی» در برنامه رقص زنده کشتی تفریحی بندر امام، علیه «فردی که افراد حاضر را تهییج و اقدام به فیلمبرداری» کرده نیز اعلام‌‌جرم شده است.

پیش‌تر، دوشنبه، ۷ فروردین (۲۷ مارس)، نیز دادستان اهواز از پلمب دو رستوران معروف این شهر خبر داد و گفت: «این دو رستوران معروف در اهواز مقررات ماه مبارک رمضان را رعایت نمی‌کردند.»

صادق جعفری چگنی، دادستان اهواز، افزود که «رصد و نظارت بر ادارات ارشاد اسلامی، اتحادیه‌ها، اداره صمت، و شهرداری» نیز افزایش یافته است و «رصد و نظارت دادستانی از بازار و ادارات از روزهای پایانی سال گذشته تا پایان ماه مبارک رمضان به صورت روزانه ادامه دارد.»

حسن حیدری، رئیس پلیس امنیت عمومی استان کرمانشاه، نیز از پلمب چندین واحد صنفی طی ماه رمضان خبر داد و گفت: «از ابتدای ماه رمضان تاکنون ۱۲۹ گشت در شهرهای استان کرمانشاه برای نظارت و سرکشی از اصناف فعال بوده‌اند که این گشت‌ها در مجموع یک هزار و ۵۳۷ مورد بازدید از صنوف مختلف به عمل آوردند و نتیجه آن، دادن تذکر به ۹۲۳ واحد و صدور اخطاریه پلمب برای ۱۳۸ واحد بوده است.»

رئیس پلیس امنیت عمومی استان کرمانشاه افزود که از آغاز ماه رمضان تاکنون «۷۲ واحد صنفی به  دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات پس از هماهنگی با مقام قضایی پلمب [شدند]، و صاحبان چهار واحد صنفی نیز به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند».

 در خراسان رضوی نیز علیرضا حسینعلی‌زاده، فرمانده انتظامی نیشابور، گفت: «در اجرای طرح‌های ماه رمضان، ماموران دایره نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی نیشابور، طی ۴۸ ساعت از ۴۰ واحد صنفی بازدید کردند و ۱۰ واحد صنفی را به خاطر رعایت نکردن شئونات اسلامی پلمپ کردند.»

دو روز پیش نیز مهدی سیاهوشی، رئیس نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز البرز، از پلمب ۲۷ رستوران در شهر کرج به اتهام «عدم رعایت قوانین صنفی ماه رمضان» خبر داد و گفت: «این واحدهای صنفی متخلف در اجرای طرح برخورد با تظاهر به روزه‌خواری تحت پیگرد» قرار گرفته‌اند.