تجمع اعتراضی کارگران هفت‌تپه، رانندگان همدان و بازنشستگان شوشتر

نماینده کارگران معترض هفت تپه: طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، از کارگران انتظار داریم به خیابان بیایند

در حالی که تنها ۱۰ روز از آغاز سال جدید می‌گذرد و بسیاری از مراکز هنوز فعالیت‌هایشان را در سال ۱۴۰۲ از سر نگرفته‌اند، اعتراض‌های صنفی در ایران شروع شده است و گروه‌های مختلف صنفی اعم از بازنشستگان تامین اجتماعی در شوشتر، کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه و رانندگان تاکسی ون در همدان روز چهارشنبه ۹ فروردین برای دستیابی به مطالبات صنفی خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه‌ روز چهارشنبه با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی، از تجمع اعتراضی کارگران این مجتمع خبر داد و علت اصلی این تجمع را اعتراض «به دستمزد ظالمانه تعیین‌شده در شورای عالی ضدکارگری سرمایه‌داران» عنوان کرد. کارگران در این تجمع، از سایر کارگران هم خواستند به اعتراض‌ها بپیوندند و شعار «کارگر ایرانی، اتحاد اتحاد» سر دادند.

این دومین بار در سال ۱۴۰۲ است که کارگران هفت‌تپه تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند. اولین تجمع آن‌ها در این سال پنجم فروردین‌ماه شکل گرفت. در یکی از فراخوان‌های مربوط به این تجمع‌ها، ضمن تاکید بر اینکه کارگران زیر بار مصوبات ضدکارگری شورای‌عالی کار نخواهند رفت، تصریح شده است: «در این شرایط فقر و تورم و مشکلات اقتصادی و سیاسی، هر کس بخواهد هم دیگر نمی‌تواند به این موارد بی‌تفاوت باشد.»

ابراهیم عباسی، نماینده کارگران در این تجمع اعتراضی، خطاب به دیگر کارگران گفت: «من به قوانین تصویب‌شده حاکمان بی‌کفایت و بی‌لیاقت جمهوری اسلامی استناد می‌کنم. اصل ۲۷ قانون اساسی می‌گوید تجمع و اعتصاب در اعتراض به یک مصوبه و مسئله اجتماعی حق قانونی ما است. از کارگران ایرانی انتظار دارم طبق اصل ۲۷ به خیابان بیایند. مجبورشان کنید کم بیاورند. ما زور داریم و زور ما به اتحاد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباسی، عضو مجمع نمایندگان کارگری هفت‌تپه، هم در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» از سوی علی خامنه‌ای گفت: «مهار تورم را قصد دارند با فریز کردن حقوق کارگر انجام دهند. اگر کارگر از درآمدش راضی نباشد، تولیدی هم صورت نخواهد گرفت. با این سیاست‌ها تورم هم افسار پاره می‌کند.»

جمعی از رانندگان تاکسی ون در همدان هم در اعتراض به ناکافی بودن نرخ فعلی کرایه اعتصاب کردند و با توجه به افزایش نیافتن نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۲ حاضر نشدند مسافران را با نرخ کنونی جابه‌جا کنند. بر اساس ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، در پی اعتصاب راننده‌تاکسی‌ها، به برخی مناطق اتوبوس فرستاده شده است.

در حالی که نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها هر سال در بهمن یا اسفندماه اعلام می‌شود، تا آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی در این شهر خبری منتشر نشد. رانندگان هم در اعتراض به این اقدام، در اسفندماه به طور خودسرانه کرایه‌ها را بالا بردند اما با برخورد تاکسیرانی و اداره تعزیرات حکومتی مواجه شدند. محمود حضرتی، معاون تاکسی‌رانی سازمان شهرداری همدان، اعلام کرده بود که افزایش نرخ کرایه تاکسی در همدان برای سال جدید را پیشنهاد داده‌اند و منتظر تصمیم کمیته تطبیق برای بررسی و تایید آن‌اند.

شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی شوشتر هم روز چهارشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع مقابل ساختمان اداره تامین اجتماعی این شهر و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و رسیدگی نشدن به مطالبات آنان شکل گرفت.

بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا امروز چندین تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف برگزار کرده‌اند. آن‌ها در این تجمع‌ها شعارهای «رزمندگان دیروز، گرسنگان امروز»، «بازنشسته می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «تا حق خود نگیریم، آرام نمی‌نشینیم» سر می‌دهند.