فراخوان اولین تجمع کارگران هفت‌تپه در سال جدید

بازنشستگان تامین اجتماعی شوش اولین تجمع صنفی در سال ۱۴۰۲ را برگزار کردند

جمعی از کارگران بخش‌های مختلف شرکت نیشکر هفت‌تپه طی فراخوان‌هایی اعلام کردند که در روز پنجم فروردین در اعتراض به دستمزد مصوب شورای عالی کار و برخی دیگر از حقوق صنفی خود تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

این فراخوان‌ها در کانال مستقل کارگران هفت‌تپه منتشر و اعلام شد تجمع‌ها در اعتراض به حداقل دستمزد تعیین‌شده «ظالمانه» برگزار می‌شوند.

این کارگران با اشاره به خط فقر بالای ۱۸ میلیون تومان در برخی منابع و خط فقر ۲۰ میلیون تومانی در منابعی دیگر، تعیین حداقل حقوق به میزان یک‌چهارم این مبلغ یعنی پنج میلیون را در راستای خدمتگزاری به کارفرماها و سرمایه‌داران عنوان کردند. آن‌ها در یکی از فراخوان‌ها، با اشاره به اینکه زیر بار این زور نخواهند رفت، نوشتند: «در این شرایط فقر و تورم و مشکلات اقتصادی و سیاسی، هرکسی بخواهد هم دیگر نمی‌تواند به این موارد بی‌تفاوت باشد.»

این گروه از کارگران ضمن اعلام فراخوان تجمع در روز پنجم فروردین، از فعالان کارگری مستقل نیز برای حمایت، پشیبانی و همراهی با خود دعوت کردند.

محل برگزاری این تجمع مقابل دفتر مدیریت هفت‌تپه اعلام شده است. یکی از کارگران با اشاره به این موضوع نوشت: «هیچ اشکالی نداره که از مصوبه مسخره و ظالمانه شورای عالی کار درباره دستمزد بگوییم و اعتراض کنیم و همین‌طور مشکلات دیگری مثل همسان‌سازی، قرارداد همکاران فصلی و مشکلات همکاران ام‌دی‌اف و همین‌طور معضل منازل سازمانی. از این‌ها مهم‌تر با اسماعیل بخشی هم اعلام همبستگی خواهیم کرد. ما همه این مطالبات را بیان خواهیم کرد. پس لطفا محل تجمع، همان‌جایی که همگی همیشه جمع می‌شویم؛ یعنی مقابل مدیریت. همه همکاران دعوت‌اند. هر کسی بیاید و مهم‌ترین مطالبه و مشکلی را که دارد بگوید. منتظر همکاران فصلی هم هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن طاهرخانی چندی پیش تعداد زیادی از کارگران ام‌دی‌اف هفت تپه را اخراج کرد. برخی منابع تعداد افراد اخراج‌شده را بالای ۵۰ نفر عنوان کردند.

این در حالی‌ است که در دومین روز فروردین نیز جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی شوش در اعتراض به مصوبه تعیین دستمزد شورای‌عالی کار‌، گرانی، فقر و فساد، تورم،  وضعیت بد معیشتی و رسیدگی نشدن به مطالباتشان مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. بازنشستگان در این تجمع شعار «فقط کف خیابون، به دست می‌یاد حقمون» سر می‌دادند. آن‌ها همچنین مقابل فرمانداری یک سفره خالی نمادین پهن کردند تا اعتراض خود به مشکلات معیشتی را نشان دهند.

اعتراض‌های بازنشستگان شوش از بهمن ۱۴۰۱ اوج گرفت. این بازنشستگان خواهان پیوستن دیگر گروه‌های صنفی و بازنشستگان در شهرهای مختلف به تجمع‌ها شدند.

این در حالی‌ است که فرهنگیان و معلمان نیز کماکان به واریز نشدن مطالباتشان معترض‌اند و پیش از سال نو در پیامی، اعلام کردند که از اردیبهشت‌ماه اعتراض‌های خود را از سر خواهند گرفت. حقوق اسفند ماه معلمان برای برخی از آن‌ها تنها به صورت علی‌الحساب واریز شده و آموزش و پرورش اعلام کرده است که به علت کسری بودجه، قادر به پرداخت این مطالبات نیست. از سوی دیگر حقوق بسیاری از معلمان حق‌التدریسی هم در سال ۱۴۰۱ کماکان پرداخت نشده و برای پرداخت بخشی از معوقات پنج‌ماهه آن‌ها تا پنجم فروردین وعده‌هایی داده شده است.

مصوبه شورای عالی کار تیر خلاصی بر پیکر کارگران بود و از سوی دیگر، واریز نشدن حقوق اسفند ماه معلمان نیز به ناامیدی گروه‌های مختلف صنفی منجر شد تا آن‌ها برای سال پیش رو احساس خطر کنند. کسری بودجه یکی از مسائلی است که در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح و اعلام شد که دولت در بودجه پیشنهادی خود، فکری به حال آن نکرده است. با این حال، بودجه تصویب شد و بدون مشخص شدن منابع درآمدی دولت، سال ۱۴۰۲ با انبوهی از مشکلات اقتصادی آغاز شد.