تجمع معلمان و بازنشستگان در ۸ استان: اعتراض به بحران معیشت و ناتوانی دولت در پرداخت حقوق

در هشتمین روز از سال نو، معلمان در شهرهای تبریز، ارومیه، همدان، ملایر، زنجان، اردبیل، کرمانشاه، بجنورد و تعداد دیگری از شهرهای ایران به خیابان آمدند

در اولین تجمع گسترده معلمان در سال ۱۴۰۲، روز سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه، معلمان در شهرهای تبریز، ارومیه، ملایر، زنجان، اردبیل، کرمانشاه، بجنورد، همدان و تعداد دیگری از شهرها با برپایی تجمع مقابل ادارات آموزش و پرورش، به مشکلات معیشتی، پرداخت نشدن بخشی از حقوق اسفند ماه و دیگر معوقات فرهنگیان، اعتراض کردند. هم‌زمان جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در اهواز تجمع کرده و خواهان لغو مصوبه دستمزد و افزایش مستمری مطابق نرخ تورم شدند.

این تجمع پس از آن برگزار شد که دولت ابراهیم رئیسی و وزارت آموزش و پرورش پرداخت حقوق و بخشی از معوقات معلمان را به روزهای پایانی اسفند سال ۱۴۰۱ کشاند و در نهایت، نیز به گفته معلمان «بخشی از حقوق اسفند ماه بسیاری از معلمان را پرداخت نکرد».

به گفته فعالان صنفی معلمان و فرهنگیان، با گذشت هشت روز از سال ۱۴۰۲ نیز همچنین دولت و وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های حکومتی در قبال حقوق و مطالبات معوق معلمان و فرهنگیان پاسخگو نیستند.

«باقیمانده حقوق اسفندماه برای برخی از همکاران»، «معوقات رتبه‌بندی معلمان از فروردین ۱۴۰۱»، «معوقات رتبه‌بندی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰»، «شش ماه حق التدریس مربوط به ماه‌های مهر تا اسفند ۱۴۰۱»، «شش ماه حقوق ماه‌های مهر تا اسفند ۱۴۰۱ معلمان قراردادی»، «پنج ماه حقوق واریزنشده معلمان خرید خدمات» بخشی از مطالبات معلمان است که دولت و وزارت آموزش و پرورش از پرداخت آن خودداری کرده و حاضر به پاسخ‌گویی به معلمان و فرهنگیان نیست.

در چنین شرایطی و در ادامه تجمع‌های اعتراضی معلمان و فرهنگیان در اسفند ماه از جمله تجمع اعتراض به «مسموم‌سازی» گسترده دانش‌آموزان و تداوم بازداشت تعدادی از چهره‌های صنفی معلمان، روز سه‌شنبه ۸ فروردین ماه معلمان در شهرهای مختلف ایران بار دیگر به خیابان آمده و اقدام به برپایی تجمع اعتراضی در مقابل ادارات کل آموزش و پرورش مراکز استان‌ها و ادارات آموزش و پرورش تعدادی از شهرها کردند.

در شهر همدان، تعداد زیادی از معلمان با تجمع مقابل اداره‌ کل آموزش و پرورش به سردادن شعارهای اعتراضی پرداختند. معلمان معترض همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن خواهان پاسخگویی مقام‌های حکومتی در مورد حقوق و معوقات شدند و همچنین بر لزوم اجرای کامل و بدون تبعیض «رتبه‌بندی معلمان» تاکید کردند.

در شهر ملایر، دومین شهر پرجمعیت استان همدان، نیز جمعی از معلمان روز سه‌شنبه مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع کرده و به مشکلات معیشتی و پرداخت نشدن حقوق و معوقات فرهنگیان اعتراض کردند.

تجمع معلمان در شهر کرمانشاه نیز مقابل اداره‌ کل آموزش و پرورش و با حضور پرشمار فرهنگیان برگزار شد. معلمان معترض در این شهر نیز خواهان اجرای کامل رتبه‌بندی، پرداخت معوقات و همچنین آزادی معلمان زندانی شدند.

در شهر زنجان هم جمعی از معلمان و فرهنگیان روز سه‌شنبه با برپایی تجمع اعتراضی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، به بی‌توجهی دولت به وضعیت وخیم معیشتی فرهنگیان اعتراض کرده و خواهان پرداخت معوقات فرهنگیان و همچنین رفع مشکلات همه معلمان شدند.

معلمان و فرهنگیان شهر تبریز هم روز سه‌شنبه ۸ فروردین ماه با برپایی تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، همراه با معلمان دیگر شهرها به بحران معیشتی ایجادشده برای معلمان اعتراض کرده و آن را ناشی از گرانی‌ها و تورم، پرداخت نشدن به موقع حقوق و معوقات از طرف وزارت آموزش و پرورش و بی‌توجهی دولت و مجلس به وضعیت معیشتی معلمان خواندند.

معلمان تبریزی علاوه بر سردادن شعارهای اعتراضی، در جریان این تجمع و در اقدامی نمادین برای اعتراض به پرداخت نشدن معوقات و حقوق‌ها و نشان دادن وضعیت بحرانی معیشت معلمان و فرهنگیان، اقدام به پهن کردن «سفره خالی» در مقابل اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی کردند.

جمعی از معلمان در شهر ارومیه نیز روز سه‌شنبه با تجمع مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به مشکلات معیشتی و پرداخت نشدن حقوق‌ و معوقات فرهنگیان اعتراض کردند. تعدادی از معلمان معترض در ارومیه با حضور در داخل ساختمان آموزش و پرورش، با مقام‌های اداره‌ کل به مذاکره برای پرداخت فوری معوقات و اجرای کامل رتبه‌بندی پرداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز روز سه‌شنبه شاهد تجمع معلمان معترض مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش بودند. معلمان و فرهنگیان حاضر در این تجمع نیز خواهان پرداخت باقیمانده حقوق‌ها، پرداخت فوری معوقات و همچنین اجرای کامل و بدون تبعیض قانون رتبه‌اندی معلمان شدند.

مقام‌های دولت، مجلس شورای اسلامی و آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ که طی آن معلمان چندین بار اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف سراسر ایران کردند، وعده‌هایی درباره رسیدگی به خواسته‌ها و همچنین پرداخت معوقات معلمان و فرهنگیان دادند.

با وجود وعده‌های مکرر مقام‌های دولت و آموزش و پرورش، در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ دولت حتی از پرداخت حقوق معلمان و همچنین فرهنگیان بازنشسته تا آخرین ساعت‌های سال خودداری کرد و سال ۱۴۰۲ درحالی برای معلمان آغاز شد که در مورد بسیاری از معلمان فقط بخشی از حقوق اسفند ماه در آخرین ساعت‌ها به حسابشان واریز شد و معوقات دیگر نیز همچنان پرداخت‌نشده به سال نو منتقل شده است.

پرداخت نشدن حقوق و معوقات معلمان در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اسفند ماه به ۶۳.۹ درصد رسیده است و موج گرانی‌ها و سقوط ارزش پول ملی، بیش‌ازپیش قدرت خرید معلمان را مانند دیگر اقشار جامعه تحت فشار قرار داده است.

هم‌زمان با تجمع روز سه‌شنبه معلمان در شهرهای مختلف، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در شهر اهواز مرکز استان خوزستان با برپایی تجمع به مصوبه دولت و سازمان تامین اجتماعی در تعیین حقوق زیر خط فقر اعتراض کردند.

بازنشستگان معترض در این تجمع پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن شعارهایی با مضمون «افزایش مستمری طبق نرخ تورم»، «خط فقر بالای ۱۸ میلیون تومان» نوشته بودند.

پیش از این، روز یکشنبه ۶ فروردین نیز جمعی از بازنشستگان و کارگران شوش با تجمع مقابل فرمانداری این شهر اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی از جمله «گرانی تورم، بلای جان مردم» کرده و به مصوبه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۲ و مشکلات متعدد معیشتی ایجادشده برای بازنشستگان و کارگران اعتراض کردند.