بازداشت یک زن و مرد در بجنورد به اتهام مقاومت در مقابل تذکر حجاب

جواد ایلالی، دادستان بجنورد: اتهام زن و مرد بازداشت‌شده در بجنورد، «آزار و بی‌احترامی» به نیروی امر به معروف است

با وجود آنکه برخوردهای سال گذشته با زنان به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری به بازداشت و کشته شدن مهسا امینی و خیزش سراسری منجر شد، مقام‌های جمهوری اسلامی با آغاز بهار ۱۴۰۲ بر شدت برخورد با زنان افزوده‌اند- AFP

جواد ایلالی، دادستان بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، از بازداشت یک زن و یک مرد در این شهر به دلیل مقاومت در برابر «تذکر حجاب» خبر داد و گفت که این دو متهم‌اند که «یک زن آمر به معروف را در بجنورد مورد آزار و بی‌احترامی» قرار داده‌اند.

ایلالی افزود که سه‌شنبه، ۸ فروردین (۲۸ مارس)، یکی از نیروهای امر به معروف و نهی از منکر پس از «مواجهه با بی‌حجابی در یکی از خیابان‌های بجنورد، اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کرد، اما مورد تعرض و بی‌احترامی یک زن و مرد قرار گرفت».

همزمان، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از قول این «نیروی امر به معروف و نهی از منکر» نوشت: «سه‌شنبه شب در مواجهه با چند خانم که کشف‌‌حجاب کرده بودند، با لحنی مودبانه درخواست کردم ضمن حفظ حرمت ماه رمضان، حرمت فضای شهر را نگاه داشته و حجاب [را رعایت] کنند، اما بلافاصله مورد عتاب این افراد قرار گرفته و به همراه چند مرد من را مورد حمله قرار دادند و وقتی قصد دور شدن از این صحنه را داشتم، متاسفانه تعقیب آن افراد ادامه داشت و از چند نقطه آسیب دیدم.»

اما جواد ایلالی، دادستان بجنورد،  درگیری پیش‌آمده را در حد «آزار و بی‌احترامی» به نیروی امر به معروف بیان کرد و گفت که به محض اطلاع، دستور بازداشت این «زن و مرد» را صادر کرده و آن‌ها بلافاصله بازداشت شده‌‌اند و به اتهام «آزار و بی‌احترامی» به یک نیروی امر به معروف، برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده است.

دادستان بجنورد همچنین چهارشنبه، ۹ فروردین، برای تاکید بر حمایت خود از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» و برخوردشان با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، به منزل زهرا محمدپور، زنی که به «تذکر حجاب» اقدام کرده بود، رفت و به او گفت که «زن و مرد» بازداشت‌شده را به دلیل «بی‌احترامی به یک آمر به معروف»، به «اشد مجازات» خواهد رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جواد ایلالی در منزل این زن آمر به معروف، با انجام مصاحبه‌ای تاکید کرد که «کشف‌حجاب جرم است» و «ضابطان موظف به برخورد» با زنانی‌اند که حجاب را رعایت نمی‌کنند.

دادستانی عمومی و انقلاب بجنورد همچنین خطاب به اصناف و اداره‌های دولتی و عمومی تاکید کرد که «ارائه خدمات به زنان بی‌حجاب، سرپیچی از قانون است» و این اداره‌ها نباید به زنانی که از رعایت حجاب اجباری سر باز می‌زنند، هیچ گونه خدماتی ارائه کنند.

از سوی دیگر، دو روز پیش، دادستانی شهر یزد در اقدامی کم‌سابقه اعلام کرد که در جریان آنچه رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران، «ضرب‌و‌شتم همسر شهید و نیروهای امر به معروف در باغ دولت‌آباد یزد» اعلام کرده بودند، مقصر و آغازگر درگیری، یک زن از نیروهای امر به معروف به نام «زینت جعفری» بوده است.

محمد نعیمی‌نژاد، معاون دادستان یزد، یکشنبه، ۶ فروردین (۲۶ مارس)، گفت: «گرچه دادگستری مطابق قانون از آمرین به معروف حمایت می‌کند، اما در این قضیه، بی‌تدبیری مشهود است و مراتب قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر رعایت نشده است.»

نعیمی‌نژاد درباره نحوه درگیری در باغ دولت‌آباد یزد بر سر «تذکر حجاب» گفت: «پس از بحث و جدل میان چند نفر از آمرین به معروف با اعضای یک خانواده، خانمی که اصطلاحا آمر به معروف بود، به سمت یکی از آقایان که به فیلمبرداری این خانم معترض بوده، حمله‌ور می‌شود و درگیری متقابلی رخ می‌دهد.»

معاون دادستان یزد همچنین هرگونه «ضرب‌و‌شتم آمران به معروف» را تکذیب کرد و گفت: «حسب بررسی‌هایی که با قاضی کشیک و قاضی پرونده انجام دادیم، هیچ‌گونه ضرب‌و‌جرحی نسبت به همسر شهید قاسم سامیه‌زرگر صورت نگرفته است.»

این مقام دادستانی یزد مطالب منتشرشده در خبرگزاری‌هایی چون تسنیم را تکذیب کرد و روایت آن‌ها را «ناقص» و «مصادره به مطلوب‌» خواند.

با این حال، حمایت مقام‌های قضایی و تاکید آن‌ها بر حمایت از نیروهای امر به معروف در برخورد با زنان، از جمله اظهارات چهارشنبه جواد ایلالی، دادستان بجنورد، حاکی از آن است که رویه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در حمایت کامل از برخورد نیروهای امر به معروف و نهی از منکر با زنانی که از حجاب اجباری سر باز می‌زنند، ادامه دارد.

دادستانی عمومی و انقلاب استان قم نیز دو روز پیش، ۷ فروردین (۲۷ مارس)، در اطلاعیه‌ای با اشاره به پخش ویدیویی از درگیری بر سر «تذکر حجاب» در یکی از پارک‌های این شهر، اعلام کرد که «خانم‌های بدپوشش» که در مقابل تذکر حجاب «یک زن محجبه و دخترانش» مقامت کرده بودند، بازداشت شده‌اند.

برخورد با زنان به اتهام رعایت نکردن حجاب کامل و موردنظر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که نیمه خرداد ۱۴۰۱ با دستور ابراهیم رئیسی تشدید شد، پس از افزایش سطح درگیری حکومت با زنان در طول تابستان گذشته، به بازداشت و کشته شدن مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد و پلیس امنیتی انجامید.

با کشته شدن مهسا امینی، خیزشی سراسری در سطح کشور شکل گرفت که گسترده‌ترین اعتراضات مردمی در ایران طی چهار دهه گذشته علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی بوده است و با گذشت هفت ماه و با وجود سرکوب سنگین، همچنان ادامه دارد.