مجازات بی‌حجابی؛ از جریمه سه میلیارد تومانی تا ممنوع‌الخروجی

طراحان این لایحه پیش از این خواستار اعدام گسترده شهروندان معترض در جریان خیزش سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی شده بودند

ادامه مبارزه زنان ایرانی علیه حجاب اجباری - ایندیپندنت فارسی

حسین جلالی، نماینده شهرهای رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، جزئیات تازه‌ای از طرح اعضای این مجلس به نام «عفاف و حجاب» را برای اجرایی کردن قانون حکومتی «حجاب اجباری» فاش کرد و گفت این طرح که قرار است به قانون تبدیل شود، به تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران هم رسیده است.

این نماینده مجلس که پیش‌تر رئیس دفتر محمدتقی مصباح یزدی، مرجع تقلید تندرو شیعیان در ایران بود، در گفت‌وگو با وبسایت جماران گفت: «در این طرح، مواجهه کاملا هوشمند است و هیچ تقابل فیزیکی وجود ندارد. جرائم مالی آن از ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیارد تومان است. ابطال گواهینامه رانندگی، ابطال پاسپورت و ممنوعیت استفاده از اینترنت برای سلبریتی‌ها و کسانی که کانال و وبگاه و دنبال‌کننده زیاد دارند، دیده شده است. دولت باید طی یکی دو هفته آینده لایحه بیاورد و تصویب و ابلاغ شود. ضمانت اجرایی آن را هم بالا بردیم و انشاالله اجرا می‌شود.»

به‌گفته او این طرح قرار است با جریمه‌های سنگین، علیه زنانی اجرا شود که در خودروها، اماکن عمومی و رستوران‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها، فضای مجازی و کف خیابان و معابر، حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.

مقام‌های حکومت اسلامگرای ایران امید دارند با تکیه بر این لایحه، قانون حجاب اجباری را شدیدتر اجرا کنند و زنان ایرانی را بیشتر تحت فشار بگذارند. این در حالی است که زنان ایران در شش ماه گذشته، علیه حجاب اجباری به اعتراضات گسترده‌ای در سراسر کشور دست زده‌اند و در ایام نوروز ۱۴۰۲ نیز تصاویر زیادی از زنانی که حجاب اجباری را در مکان‌ها و معابر عمومی کنار گذاشته‌اند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

قوه قضائیه و دفتر علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، هنوز به اظهارات حسین جلالی واکنشی نشان نداده‌اند. علی خامنه‌ای پیش از آغاز اعتراضات سراسری، بارها بر اجرای حجاب اجباری در ایران تاکید کرده بود و پس از آغاز خیزش مردم نیز مدعی شد «اکثر جمعیت زنان در ایران» به رعایت حجاب اجباری معتقدند.

جلالی از نمایندگانی است که طرح مجازات ۱۰ تا ۱۵ سال زندان و مجازات‌های دیگر را برای اظهارنظر انتقادی و مخالف مواضع رسمی حکومت ایران، امضا کرده بود. این طرح پس از آن تدوین شد که شمار چشمگیری از شخصیت‌های شناخته‌شده، اعم از هنرمندان و ورزشکاران، به اعتراضات سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند و از مردم حمایت کردند. جلالی همچنین از امضاکنندگان درخواست حکم اعدام برای شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک ماه پیش، اتحادیه اروپا چند فرد و نهاد جمهوری اسلامی، از جمله حسین جلالی، را به دست ‌داشتن در «سرکوب امنیتی معترضان» و «نقض جدی حقوق بشر در ایران» متهم، و تحریم کرد.

هرچند اینک گزارش‌ها حاکی از افزایش حضور زنان بی‌حجاب در خیابان‌ها است، مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر به عقب‌نشینی از تحمیل حجاب اجباری نیستند.

در یکی از تازه‌ترین موارد، جمعه گذشته لطف‌الله دژکام، نماینده علی خامنه‌ای در استان فارس، «بی‌حجابی» را «مقدمه فحشا» خوانده و از راه‌اندازی «سامانه مردم‌رسی» برای گزارش موارد کشف‌حجاب و برخورد با زنان به ‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری خبر داده بود.

تلاش حکومت برای رویارویی با شهروندان معترض به حجاب اجباری، در حالی است که در چند ماه اخیر گزارش‌های متعددی از پلمب برخی مراکز و فروشگاه‌ها، و نیز ممانعت از ورود زنان بدون حجاب اجباری به برخی مراکز عمومی منتشر شده است.