حمله «آمر به معروف» به پوشش شهروندان قمی به بازداشت شهروندان منجر شد

حاکمیت مسئولیت ناامن کردن فضاهای عمومی برای زنان را به آمران به معروف سپرده است

بگیروببندهای قانونی و تهدیدهای حکومتی علیه زنان ادامه دارد - AFP

با ادامه حمایت‌های حکومتی از افرادی که تحت عنوان «آمر به معروف» در پوشش نحوه زنان دخالت می‌کنند، درگیری با این افراد نیز در نقاط مختلف ایران در حال افزایش است. اخبار و ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی از درگیری شماری از مردم با افراد موسوم به آمر به معروف در شهرهای قم و یزد حکایت دارد؛ اما این بار نیز مانند موارد پیشین، این مردم معترض‌اند که تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

در روزهای اخیر، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد میان چند فرد و دو تن که خود را آمر به معروف نامیده بودند، درگیری فیزیکی رخ داده است. پس از انتشار این ویدیو در سطحی گسترده، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان قم در اطلاعیه‌ای ادعا کرد که «خانم‌های بدپوشش» با یک زن محجبه و دخترانش که در پارک حضور داشتند، درگیر شدند و آن‌ها را کتک زدند.

دادستانی قم در این اطلاعیه، به مزاحمتی که افراد آمر به معروف برای مردم ایجاد می‌کنند، اشاره‌ای نکرد اما زن‌هایی را که حق خود در انتخاب آزادانه نوع پوشش را خواستار بودند، «عاملان حمله به زن محجبه» نامید و اعلام کرد که برخی از آن‌ها دستگیر شده‌اند و برای برخی دیگر نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

در این اطلاعیه آمده است که تحقیقات به منظور شناسایی و مجازات تمامی متهمان تا حصول نتیجه قطعی ادامه خواهد داشت.

تصاویر مربوط به درگیری آمران به معروف با مردم پس از آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که شماری از طلاب حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای خواستار «مقابله با گناه علنی» در جامعه شدند.

هم‌زمان، گزارش‌هایی نیز مبنی بر درگیری شماری از مردم با افراد آمر به معروف در باغ دولت‌آباد یزد منتشر شد. در حالی‌ که ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر یزد با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داده بود که سه فرد در پی اعتراض به «تذکر یک همسر شهید برای رعایت حجاب» دستگیر شده‌اند، محمد نعیمی‌نژاد، معاون دادستان یزد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، دستگیری این افراد را تکذیب کرد و در اقدامی بی‌سابقه گفت که فرد آمر به معروف به یکی از اعضای آن خانواده حمله‌ور شده بود. او همچنین افزود که بر اساس «بررسی‌هایی که با قاضی کشیک و قاضی پرونده انجام شد»، همسر شهید قاسم سامیه‌زرگر اصلا هدف ضرب‌وجرح قرار نگرفته است.

معاون دادستان یزد ماجرا را این‌گونه تشریح کرد: «پس از بحث و جدل میان چند نفر از آمران به معروف با اعضای یک خانواده، خانمی که اصطلاحا آمر به معروف بود، به سمت یکی از آقایان که در حال فیلمبرداری از این خانم معترض بود، حمله‌ور می‌شود و درگیری متقابلی رخ می‌دهد.» او در ادامه افزود: «گرچه دادگستری مطابق قانون از آمران به معروف حمایت می‌کند، لیکن در این قضیه بی‌تدبیری مشهود است و مراتب قانونی و شرعی امر به‌ معروف و نهی از منکر رعایت نشده است.»

روایت معاون دادستان یزد از درگیری میان مردم و فرد آمر به معروف از این حقیقت پرده برمی‌دارد که این افراد در سایه مصونیتی که جمهوری اسلامی ایران برای آنان ایجاد کرده است، به عنوان بازوهای اجرایی حاکمیت به میدان آمده‌اند تا فضاهای عمومی را برای زنان تنگ‌ و ناامن کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین روزهای اسفند، حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان، زنان ایرانی را به برخورد «آتش‌به‌اختیارها» تهدید کرد و در یادداشتی نوشت: «غائله کشف حجاب جمع نشود، مردم برای مقابله با این هنجارشکنی دست به‌کار می‌شوند.»

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران، بسیاری از زنان ایرانی به نافرمانی مدنی روی آوردند و از رعایت حجاب اجباری در مکان‌های عمومی اجتناب کردند. اکنون حکومت قصد دارد شرایط را به قبل از خیزش سراسری ایرانیان بازگرداند و بخشی از این مسئولیت را نیز بر عهده آمران به معروف یا همان افراد آتش‌به‌اختیار گذاشته است.

در عین‌ حال، بگیروببندهای قانونی و تهدیدهای حکومتی علیه زنان نیز ادامه دارد؛ به‌تازگی حسن جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس، جزئیات طرحی موسوم به «حجاب و عفاف» را در مجلس اعلام کرد و گفت بر اساس این طرح، «جرم» رعایت نکردن حجاب می‌تواند ابطال گواهینامه رانندگی، ابطال پاسپورت، ممنوعیت استفاده از اینترنت و جریمه ۵۰۰ تا سه میلیارد تومانی باشد.