بحران زیست‌محیطی در کمین یمن؛ بمب ساعتی نفتکش رهاشده صافر

نشت نفت ممکن است ظرف دو تا سه هفته به سواحل عربستان سعودی، اریتره و جیبوتی برسد

نشت نفت از صافر حیات آبزیان و صخره‌های مرجانی را  به خطر می‌اندازد- SATELLITE IMAGE ©2020 MAXAR TECHNOLOGIES/AFP

 

 

سازمان ملل متحد هشدار داد ابرنفتکش صافر که با بیش‌از یک‌میلیون بشکه نفت در سواحل یمن پهلو گرفته است، «هر لحظه ممکن است غرق یا منفجر شود».

دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه یمن، به شبکه خبری اسکای گفت: «ما نمی‌خواهیم دریای سرخ به دریای سیاه تبدیل شود و این اتفاقی است که ممکن است بیفتد. این یک کشتی قدیمی متعلق به سال ۱۹۷۶ است که از آن نگهداری نشده و هر لحظه خطر غرق یا منفجرشدنش وجود دارد.»

گرسلی افزود: «کسانی که کشتی را می‌شناسند، ازجمله کاپیتان سابق آن، به من گفتند که این امر قطعی است و فقط دیر و زود آن معلوم نیست.»

دیوید گرسلی گفت با توجه به وجود بیش از یک میلیون بشکه نفت بارشده بر کشتی صافر، اقدام سریع اهمیت حیاتی دارد. او افزود شبیه‌سازی‌های علمی نشان می‌دهد که ظرف چند روز نفت به بنادر حدیده و صلیف نشت می‌کند و ارسال کمک‌های غذایی به شش‌میلیون نفر را مختل خواهد کرد. 

علاوه‌بر این، این امر به توقف واردات و تامین سوخت ضروری به‌منظور فعالیت پمپ‌ها و کامیون‌های تامین آب شیرین برای حدود هشت‌میلیون نفر منجر خواهد شد. 

هزینه لازم برای جلوگیری از این فاجعه ۱۳۰میلیون دلار برآورد شده است، درحالی‌که هزینه پاک‌سازی نفت از محیط زیست پس از وقوع آن، ممکن است به ۲۰میلیارد دلار برسد. سازمان ملل متحد با حدود ۳۴ میلیون دلار کمبود بودجه برای انجام عملیات پیشگیری مواجه است و حتی برای خرید نفتکش نجات به جمع‌آوری سرمایه جمعی متوسل شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرسلی در توضیح پیچیدگی‌ تخصیص بودجه برای عملیات پیشگیرانه گفت: «بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل متحد مقادیر زیادی بودجه اضطراری مختص پاسخگویی به امور فوری دارند، اما به نظر می‌رسد که هیچ‌کس ردیف بودجه مخصوص جلوگیری از فاجعه ندارد.»

یمن تنها کشور در خطر نیست و مدل‌سازی‌ها نشان می‌دهد که نشت نفت از صافر ممکن است ظرف دو تا سه هفته به سواحل عربستان سعودی، اریتره و جیبوتی برسد و اثرات مخرب زیست‌محیطی خطرناکی را بر صخره‌های مرجانی و جنگل‌های ساحلی حرا وارد کند. 

در شرایطی که کل ذخایر ماهیگیری دریای سرخ سواحل یمن در معرض انقراض است، انفجار یا غرق‌شدن کشتی حامل نفت تاثیری پیش‌بینی‌نشدنی بر حیات میلیون‌ها نفری خواهد گذاشت که اقیانوس منبع  خوراک و معیشتشان است. 

هشام ناجی، استاد علوم زیست محیطی در دانشگاه صنعا، به شبکه خبری اسکای گفت: «متاسفانه این نفتکش در نزدیکی یک صخره مرجانی بسیار سالم و زیستگاهی پاکیزه قرار دارد که گونه‌های زیادی از موجودات دریایی را در خود جای داده است.»

ناجی گفت: «تنوع زیستی در آن منطقه بالا است و اگر نشت نفت صورت گیرد، بسیاری از زیستگاه‌های حساس دریایی آسیب جدی خواهند دید.»

نفتکش ۴۵ ساله قدیمی معروف به «اف‌اس‌او سیفر(صافر)» (FSO Safer) که مدت‌ها به‌عنوان یک سکوی ذخیره‌سازی شناور مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون در بندر حدیده یمن رها شده است، از زمانی که یمن در جنگ داخلی درگیر شد، سرویس‌دهی و تعمیر نشده است.

سازمان ملل متحد پیش‌تر هشدار داده بود این نفتکش که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مرز با عربستان سعودی قرار دارد، در معرض خطر قریب‌الوقوع تجزیه و غرق‌شدن است.

بیشتر از جهان