از سرگیری تلاش‌های بین‌المللی برای احیای روند صلح در یمن

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن، به شماری از کشورهای منطقه سفر کرده است

تیم لندرکینگ روز دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱، به عربستان سعودی و عمان رفت - usembassy.gov

به دنبال توافق عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط که بیانگر آغاز فصل جدیدی از همکاری و همگرایی در منطقه است و امیدواری به تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه را افزایش می‌دهد، جامعه جهانی قصد دارد با استفاده از این فرصت تلاش‌های خود برای احیای روند صلح در یمن را از سر بگیرد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن، در ادامه تلاش‌های فشرده دیپلماتیک بین‌المللی با هماهنگی سازمان ملل برای احیای روند متوقف‌شده صلح در یمن، به شماری از کشورهای منطقه سفر کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم لندرکینگ روز دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱، به عربستان سعودی و عمان رفت تا «به تلاش‌های فشرده ایالات متحده برای برقراری صلح بر پایه آتش‌بسی که با میانجیگری سازمان ملل متحد نزدیک به یک سال آرامش را برای یمن به ارمغان آورد بود، ادامه دهد».

در این بیانیه آمده است که تیم لندرکینگ در پی گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با هیثم بن طارق، سلطان عمان، در ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ درباره روند صلح در یمن، عازم منطقه شد. در این سفر، لندرکینگ از همه طرف‌ها می‌خواهد با استفاده از این فرصت مناسب برای دستیابی به یک توافق جدید، به سمت یک فرایند سیاسی فراگیر به رهبری یمن که سازمان ملل متحد بر آن نظارت داشته باشد، حرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این بیانیه، قرار است فرستاده ویژه ایالات متحده به منظور بسیج حمایت‌ها از تلاش‌های کنونی برای برقراری صلح در یمن، با نمایندگان سازمان ملل و متحدان بین‌المللی دیدار کند. علاوه بر آن، تیم لندرکینگ تلاش خواهد کرد طرف‌های مختلف را به افزایش کمک‌های مالی برای رسیدگی به بدترین بحران انسانی در جهان تشویق کند تا تلاش‌های متعددی که با هدف تحکیم صلح در یمن جریان دارد، بر زندگی شهروندان یمن تاثیر مثبتی داشته باشد.

در این بیانیه ذکر شده است که لندرکینگ تلاش خواهد کرد طرف‌های مختلف را به حمایت از عملیاتی که تحت رهبری سازمان ملل متحد برای تخلیه نفتکش آسیب‌دیده صافر جریان دارد، تشویق کند تا از یک فاجعه زیست محیطی، انسانی و اقتصادی بزرگ در دریای سرخ جلوگیری شود.

روزنامه الشرق‌الاوسط هم با اشاره به امیدواری به موفقیت تلاش‌هایی که با هدف برقراری صلح در یمن ادامه دارد، نوشت که عبدالله العلیمی، عضو شورای ریاستی یمن در دیدار با استفان فاگین، سفیر آمریکا در یمن، گفت: «امیدواریم توافق عربستان سعودی و ایران مقدمه‌ای برای توقف دخالت‌های ایران در یمن و انگیزه‌ای برای توقف جنگ و دستیابی به توافق صلح دائمی و فراگیر برای پایان دادن به بحران جنگ و بازپس‌گیری دولت باشد.»

العلیمی همچنین از حمایت آمریکا از یمن در زمینه‌های مختلف از جمله تعهد واشنگتن به کمک ۴۴۴ میلیون دلاری در کنفرانس کمک‌های مالی در ژنو و همچنین نقش این کشور در مبارزه با قاچاق و توقف جریان انتقال محموله‌های تسلیحاتی از ایران به یمن، قدردانی کرد.

بیشتر از جهان