تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس مستقر می‌شوند

به‌گفته پوتین به‌رغم انتقال تسلیحات و سامانه‌های هسته‌ای به بلاروس، کنترل جنگ‌افزارها کماکان در اختیار مسکو می‌‌ماند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد روسیه با بلاروس برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور توافق کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت گسترش بیشتر ناتو، این کشور تسلیحات نظامی خود را در مرزهای کشورهای عضو این پیمان نظامی مستقر خواهد کرد.

لهستان همسایه بلاروس به‌شمار می‌رود و یکی از کشورهای عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۵ مارس، پنجم فروردین‌ماه، به‌نقل از رئیس‌جمهوری روسیه نوشت الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، مدت‌ها است موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای به‌گفته او «تاکتیکی» در بلاروس را مطرح کرده بود.

پوتین استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس را امری عادی توصیف کرد و گفت ایالات متحده سال‌ها است که تسلیحات و سامانه‌های هسته‌ای خود را در خاک کشورهای متحدانش مستقر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلاروس از متحدان اصلی و منطقه‌ای روسیه به‌شمار می‌رود. این کشور علاوه بر اینکه با لهستان، به‌عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو، هم‌مرز است با اوکراین هم مرزهای زمینی طولانی دارد.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روسیه بارها از بلاروس نقاط مختلف اوکراین را هدف قرار داده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از صحبت‌های روز شنبه‌اش تاکید کرد استقرار تسلیحات و سامانه‌های نظامی هسته‌ای در خاک بلاروس، ناقض تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی، به‌ويژه پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، به‌شمار نمی‌رود.

به‌گفته پوتین، تا اول ماه ژوییه، ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس تکمیل خواهد شد.

پوتین تاکید کرد به‌رغم انتقال تسلیحات و سامانه‌های هسته‌ای به بلاروس، کنترل جنگ‌افزارها و سامانه‌های نظامی کماکان در اختیار مسکو خواهد بود.

روسیه تاکنون ۱۰ فروند جنگنده‌ با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای در بلاروس مستقر کرده است. شماری از سامانه‌های موشکی اسکندر نیز پیش‌تر در بلاروس مستقر شده‌اند.

بیشتر از جهان