افزایش فعالیت نظامی بلاروس و روسیه در نزدیکی مرز اوکراین 

سربازان بلاروس در جنگ اوکراین شرکت نکردند، اما از تمرينات نظامی مشترک با ارتش روسیه در نزديکی مرز مشترک بلاروس و اوکراین خودداری نکرده‌اند

وزیر دفاع روسیه روز شنبه به بلاروس سفر کرد و با لوکاشنکو و وزیر دفاع بلاروس گفتگو کرد_MINISTRY OF DEFENCE REPUBLIC OF BELARUS / AFP

فعالیت‌های نظامی مشترک بلاروس و روسیه در خاک بلاروس نگرانی‌هایی را درباره احتمال حملات جدید به اوکراین از این منطقه را، برانگیخته است.

کی‌یف می‌گوید روسیه از بلاروس به منزله نقطه‌ای برای شروع حمله خود به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه استفاده کرد و همچنان از حریم هوایی بلاروس برای حمله‌های پهپادی و موشکی استفاده می‌کند. سربازان بلاروس در جنگ اوکراین شرکت نکردند، اما از تمرين‌های نظامی مشترک با ارتش روسیه در نزديکی مرز مشترک بلاروس و اوکراین نیز خودداری نکرده‌اند.

به گزارش رویترز، بلاروس می‌گويد قصد دارد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، هفتم و هشتم دسامبر، در جریان آنچه يک «تمرين ضدتروريستی» توصيف می‌کند، تجهيزات و نيروهای نظامی خود را جابه‌جا کند. برخی تحلیلگران حدس می‌زنند که هدف این اقدام، ممکن است منحرف کردن توجه اوکراین از خطوط مقدم جبهه در شرق و جنوب باشد و تردید دارند که بلاروس سربازانش را به خاک اوکراین بفرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهوری بلاروس، روز چهار اکتبر به ارتش این کشور دستور داد تا تمامی افرادی را که قادر به خدمت سربازی‌اند، تا پايان سال ثبت‌نام کند. وزارت دفاع بلاروس می‌گوید حدود ۷۰ درصد این افراد تا اول دسامبر ثبت‌نام شده‌اند. لوکاشنکو ۱۰ اکتبر از استقرار گروه‌بندی‌شده و مشترک نیروهای بلاروس و روسیه در بلاروس خبر داد.

مسکو می‌گوید ۹ هزار سرباز روس، ۱۷۰ تانک و ۲۰۰ خودرو زرهی به این همکاری با بلاروس پیوسته‌اند. در حال حاضر رویترز نتوانسته است تعداد نیروهای نظامی روسیه را در بلاروس تایید کند، اما اوکراين می‌گوید هزاران سرباز روس در بلاروس حضور دارند. تا اوایل دسامبر ، روسیه دست‌کم ۱۵ سیستم موشکی زمین‌به‌هوا نیز به بلاروس تحویل داده است. 

بلاروس، از جمهوری‌های شوروی سابق، با جمعیت ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، متحد نزدیک روسیه و به شدت متکی به کمک‌های مالی مسکو است. لوکاشنکو از این حمایت برای سرکوب اعتراضات ضددولتی که در سال ۲۰۲۰ شعله‌ور شد، استفاده کرد. لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ در مسند قدرت بوده است و بیشتر مخالفان برجسته‌ او یا زندانی‌اند، یا در تبعید. از زمان آغاز جنگ اوکراین، او اتحاد نظامی ناتو را تهدیدی علیه بلاروس و روسیه خوانده است. روسیه و بلاروس یک «اتحادیه بین‌دولتی» رسمی دارند و ظاهرا قصد دارند همکاری خود را ذز این چارچوب افزایش دهند. 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز شنبه، سوم دسامبر (۱۲ آذر) به بلاروس سفر کرد و با لوکاشنکو و وزیر دفاع بلاروس گفت‌وگو کرد. در این دیدارها در مورد همکاری‌های نظامی دوجانبه بحث و گفت‌وگو شد و توافقنامه‌ای نیز در مورد «تامین مشترک امنیت منطقه‌ای» به امضا رسید که جزئيات آن فاش نشده است.

بیشتر از جهان