خشم منتقدان بایدن از مماشات با جمهوری اسلامی؛ پیشنهاد حمله به پالایشگاه‌ها در ایران

سناتورهای جمهوری‌خواه رویکرد منفعلانه دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی را موجب جسور شدن نیروهای تحت حمایت این حکومت در حمله به مواضع آمریکا در منطقه می‌دانند

در روزهای گذشته تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار پایان سیاست مماشات دولت‌ جو بایدن با جمهوری اسلامی شدند.

انتشار خبر اهدای معافیت بانکی دولت ایالات متحده آمریکا به عراق برای پرداخت بخشی از بدهی برقی خود به ایران در روزی که نیروهای آمریکایی با نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه وارد درگیری نظامی شدند و برخی پایگاه‌های امریکایی هدف قرار گرفتند، مورد انتقاد سیاست‌مداران جمهوری‌خواه قرار گرفته است. آنها رویکرد منفعلانه دولت بایدن در قبال اقدامات خصمانه جمهوری اسلامی را موجب جسور شدن نیروهای تحت حمایت این حکومت در حمله به مواضع منطقه‌ای آمریکا دانسته‌اند.

شبکه بلومبرگ واکنش دولت بایدن در قبال حملات نیروهای تحت حمایت حکومت ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: «راهبرد نه توافق نه بحران، قابل ادامه نیست و موضوع ایران به یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های پیش روی آمریکا تبدیل شده است.»

اشاره بلومبرگ به سخنان بایدن در دیدار با نخست‌وزیر کاناداست که گفته بود:«دنبال درگیری با جمهوری اسلامی نیستیم.»

بلومبرگ همچنین به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که به ادعای بلومبرگ خواستار محرمانه ماندن نامش شده، آورده است که برنامه دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی مشخص است: «حفظ فشار روی حکومت و جلوگیری از پیشروی‌های هسته‌ای بیشتر این کشور و در همان حال باز گذاشتن در دیپلماسی.»

پس از انتشار خبر حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به یک پایگاه آمریکا در سوریه، جو بایدن با انتشار بیانیه‌ای گفت: «دیروز در سوریه توسط گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی حمله‌ای علیه نیروهای ما انجام شد و من دستورات لازم برای پاسخ سریع به این حمله را صادر کردم. ایالات متحده به دنبال درگیری با حکومت ایران نیست؛ اما ما آماده هستیم تا برای محافظت از شهروندان خود ضربات قوی به‌طرف مقابل وارد کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکنش دولت بایدن حمله به برخی از پایگاه‌های تحت نظارت جمهوری اسلامی در سوریه بود که اگرچه بنا بر شنیده‌ها منجر به کشته‌شدن تعدادی از نظامیان ایران در سوریه شده، اما بازهم مورد انتقاد جمهوری‌خواهان قرار گرفته است.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا، حملات متقابل ایالات متحده علیه مواضع جمهوری اسلامی را منفعلانه دانسته و نوشته است: «شبه‌نظامیان تحت کنترل ایران ۷۸ بار در سال ۲۰۲۱ به نیروهای آمریکا حمله کردند؛ اما بایدن تنها به سه مورد از آنها پاسخ داد. ادامه ضعف تنها دعوت به ستیزه‌جویی بیشتر خواهد بود.»

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، نیز این حملات را ناکافی خواند و نقطه‌ضعف حکومت اسلامی در ایران را پالایشگاه‌های درون خاک این کشور دانست. او با انتقاد از شیوه پاسخگویی دولت بایدن خواستار آن شد به‌ازای هر حمله به یکی از پایگاه‌های آمریکایی دولت بایدن دستور حمله به پالایشگاه‌ها در خاک ایران را صادر کند.

همچنین شبکه فاکس نیوز در گزارشی به نقل از مایک والتز، نماینده ایالت فلوریدا، اعلام کرد که بر اساس نمودارهای آماری میزان حملات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به پایگاه‌های آمریکایی پس از روی کار آمدن جو بایدن افزایش داشته است. مایک والتز دلیل این افزایش حملات را سیاست مماشات بایدن در قبال رفتار خصمانه جمهوری اسلامی در منطقه دانسته است.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های جمهوری‌خواه سخنان پسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را بازتاب داده‌اند که مدعی شده است دولت بایدن به‌قصد انجام توافق با جمهوری اسلامی از اعتراض‌ها علیه دولت پدرش حمایت کرده و قصد سرنگونی او را دارد.

این اظهارات بازنشر توییت برخی کاربران اسرائیلی ا‌ست که یاییر نتانیاهو آنها را در صفحه‌اش باز نشر داده شده و در آنها آمده است: «وزارت امور خارجه آمریکا پشت اعتراضات اسرائیل باهدف سرنگونی نتانیاهو ظاهراً برای انعقاد توافق با ایرانی‌ها قرار دارد.»

به نظر می‌رسد اظهارنظر فرزند نخست‌وزیر اسرائیل فرصتی در اختیار مخالفان بایدن قرار داده است که سیاست‌های او  در قبال جمهوری اسلامی را مورد نقد قرار دهند. انتقادهایی که پس از توافق عربستان و جمهوری اسلامی نیز شدت گرفته است.

جمهوری‌خواهان بر این باورند سیاست‌های حوزه خارجی دولت بایدن موجب تضعیف جایگاه آمریکا در عرصه جهانی شده است.