شمار کشته‌شدگان حمله‌های آمریکا به حامیان جمهوری اسلامی در سوریه به ۱۹ نفر رسید

جمهوری اسلامی یکی از حامیان اصلی بشار اسد در جریان جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه بوده است

یک سرباز ارتش ایالات متحده در حال کنترل برجک خودرو گشتی در نزدیکی مرز ترکیه در شمال شرقی سوریه، ۲۶ مه ۲۰۲۱ ـ AFP

به گزارش رویترز و به نقل از یک نهاد ناظر جنگ، تعداد کشته‌شدگان ناشی از حمله‌های هوایی آمریکا به تاسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در شرق سوریه، به ۱۹ نفر افزایش یافت.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، روز شنبه، اعلام کرد که حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده به تاسیسات مورد‌استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران در سوریه، در مجموع ۱۹ کشته بر جای گذاشت.

این گزارش پس از آن منتشر شد که ایالات متحده در پاسخ به حمله پهپادی روز پنجشنبه، حملاتی را در شرق سوریه انجام داد. واشینگتن معتقد است حمله‌ای که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن یک پیمانکار دیگر به همراه پنج سرباز آمریکایی منجر شد، منشا ایرانی داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که بر‌اثر تازه‌ترین حملات هوایی به سوریه، سه سرباز ارتش سوریه کشته شدند. علاوه بر آن‌ها، ۱۱ جنگجوی سوری که از شبه‌نظامیان طرفدار دولت بودند و پنج جنگجوی غیر‌سوری هم‌سو با دولت جانشان را از دست دادند.

رامی عبدالرحمن، رئیس این نهاد ناظر جنگ، نتوانست ملیت خارجی‌ها را مشخص کند و رویترز نیز به‌‌طور مستقل این آمارها را تایید نکرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جواب حملات پهپادی اخیر جمهوری اسلامی به مواضع این کشور و حامیانش در سوریه، به ایران هشدار داد که ایالات متحده برای محافظت از آمریکایی‌ها «قوی عمل خواهد کرد».

بایدن در جریان سفرش به کانادا خطاب به خبرنگاران گفت: «اشتباه نکنید، ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده باشید که برای محافظت از شهروندان خود قاطعانه عمل خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به این سوال که آیا باید هزینه بیشتری برای ایران وجود داشته باشد، پاسخ داد: «ما متوقف نمی‌شویم.»

به‌دنبال تداوم حمله‌ها به مواضع نیروهای آمریکایی در سوریه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه گفت که آمریکا تمام توانش را برای حفاظت از شهروندان و نیروهای آمریکایی به کار می‌گیرد. 

جان کربی در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «مشخص است که گروه‌های تحت حمایت ایران نمی‌خواهند شاهد حضور نیروهای آمریکایی در کشورهایی مثل عراق و سوریه باشند و تلاش می‌کنند توان آن‌ها را در مبارزه با داعش تضعیف کنند و آن‌ها را به خروج وادارند.» 

ایران یکی از حامیان اصلی بشار اسد در جریان جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه بوده است و شبه‌نظامیان نیابتی، از جمله گروه لبنانی حزب‌الله و گروه‌های عراقی طرفدار تهران، در بخش‌هایی از شرق، جنوب و شمال سوریه و حومه‌های اطراف پایتخت تسلط دارند.

حضور روزافزون جمهوری اسلامی در سوریه، حملات هوایی منظم اسرائیل را به‌دنبال داشته، اما حملات هوایی آمریکا نادرتر بوده است. با این حال، ایالات متحده زنگ هشدار برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران را به صدا درآورده است.

به گزارش گاردین، دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند که به نظر می‌رسد سیستم دفاعی در پایگاه آمریکا شکست خورده است. یکی از مقام‌های آمریکایی به رویترز گفت که به نظر نمی‌رسد سربازان زمان کافی برای واکنش به هواپیمای بدون سرنشین داشته باشند.

ایالات متحده آمریکا نیروهای بین‌المللی ائتلاف نظامی علیه داعش را هدایت می‌کند. ۹۰۰ سرباز آمریکایی به نیروهای ائتلاف در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد در چند پایگاه در استان‌های حسکه در شمال‌ شرق سوریه، رقه در شمال و دیرالزور در شرق سوریه اعزام شده‌اند. 

بیشتر از جهان