سیلاب در استان‌های نورستان و غزنی جان ۱۴ تن را گرفت

بر اساس گزارش‌های طالبان سرازیر شدن سیلاب‌ها در چهار روز گذشته جان بیش از ۷۰ تن را گرفته است

اداره هواشناسی افغانستان هشدار می دهد که تا روز دو شنبه شمال، جنوب و شرق افغانستان گواه بانرده گی های سنگین و سرازیر شدن سیلاب ها خواهد بود -- عکس ها از آژانس اطلاعاتی باختر

آژانس اطلاعاتی باختر وابسته به حکومت طالبان، خبر می‌دهد که شنبه‌شب، ۱۷ تیر ۱۴۰۱، سرازیر شدن سیلاب در مرکز استان غزنی، جان پنج تن را گرفته است. طبق این گزارش، قربانیان پنج کودک و اعضای یک خانواده بوده‌اند، یک کودک ناپدید شده است، و دو تن دیگر نیز به علت وقوع سیلاب مجروح شده‌اند.

آژانس اطلاعات باختر گزارش داده است که سیلاب در شهرستان واما در استان نورستان نیز جان ۹ تن را گرفته است و ۹ تن دیگر هم آسیب‌های جسمی دیده‌اند. طبق گزارش این رسانه وابسته به طالبان، این سیلاب‌ها ده‌ها خانه و صدها جریب زمین کشاورزی را ویران کرده است.

در همین حال، اداره هواشناسی افغانستان احتمال بارندگی‌های سنگین و سرازیر شدن سیلاب در ۱۳ استان افغانستان را هشدار می‌دهد. این اداره تحت کنترل طالبان، می‌گوید که بارندگی‌ها و سیلاب‌های ناشی از آن در شرق، جنوب و شمال افغانستان رخ خواهد داد.

بنا به هشدار اداره هواشناسی افغانستان، بارندگی‌های سنگین در استان‌های پکتیکا، غزنی، قندهار، زابل، لوگر، نورستان، ننگرهار، لغمان، بدخشان، کنر و کابل پیش‌بینی شده است و در استان‌های هرات، نیمروز، فراه، بادغیس و بلخ نیز وزش شدید باد و گرد‌وغبار سنگین تا روز دوشنبه، ۲۰ تیر، پیش‌بینی شده است.

به گفته مسئولان مربوطه در وزارت دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی گروه طالبان، سرازیر شدن سیلاب‌ها در چهار روز گذشته جان بیش از ۷۰ تن را گرفته است.

به گفته آنان، بیشترین تلفات و خسارات به ساکنان کابل، ننگرهار، غزنی، میدان وردگ، لوگر، لغمان، پروان، نورستان، زابل، پکتیا و کنر تحمیل شده است و ده‌ها خانه و صدها جریب زمین ساکنان این مناطق ویران شده است و ده‌ها راس دام نیز کشته شده‌اند.

سیلاب‌ها همچنین ده‌ها کیلومتر جاده‌های آسفالت شده و چندین پل را ویران کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از سرازیر شدن سیلاب در بخش‌هایی از افغانستان، زلزله ویرانگری نیز در استان‌های پکتیکا و خوست جان صد‌ها تن را گرفت و ده‌ها خانه را ویران کرد. طبق آمارهای وزارت «صحت عامه» گروه طالبان، بیش از ۱۳۰۰ تن در اثر این زلزله جان باختند.

بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌های ویرانگر در بخش‌هایی از افغانستان، همه ساله از شهروندان این کشور قربانی می‌گیرد و سبب خسارت‌های سنگینی می‌شود.

بر اساس آمارهای وزارت دولت در امور رسیدگی به رویداد‌های طبیعی حکومت پیشین، سال گذشته رویداهای مشابه در کابل و استان‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر و میدان وردگ جان بیش از ۱۵۰ تن را گرفت و بیش از ۲۵۰ تن را زخمی و ده‌ها خانه را ویران کرد. بخش اعظم این تلفات و خسارت‌ها به ساکنان استان پروان وارد شد.