گزارش سازمان زندان‌ها از تولید ملی «پابند الکترونیک» برای زندانیان

غلامعلی محمدی: ۹ هزار نفر از زندانیان در ایران تحت پوشش پابند هستند

از پابند الکترونیکی به جای تحمل حبس در زندان‌های ایران استفاده می‌شود - تسنیم

در راستای شعار علی خامنه‌ای در سال جدید، مسئولان جمهوری اسلامی در دستگاه‌های مختلف تلاش‌ می‌کنند تا از «رشد تولید» در زیرمجموعه خود رونمایی کنند. حال رئیس سازمان زندان‌ها در یک برنامه تلویزیونی از تولید انبوه پابند الکترونیک برای زندانیان خبر داد و اعلام کرد که تولید این پابندها در سال گذشته چند برابر شده است.

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، در برنامه تلویزیونی صف اول با اشاره به این‌که ۱۳ هزار زندانی در سال گذشته (تا قبل از عفوی که انجام شد) تحت پوشش پابند بودند، گفت: «تعدادی از افرادی که مشمول عفو شدند همین زندانیانی بودند که تحت پوشش پابند الکترونیک بودند و حدود چهار هزار نفر آن‌ها آزاد شدند. هم‌اکنون به تولید انبوه در پابند الکترونیک رسیدیم و الان افراد تحت پوشش پابند ۹ هزار نفر هستند.»

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین با اشاره به این‌که اصلاح مجرمین ناظر بر جلوگیری از ارتکاب جرم است، گفت: «یعنی ما اگر کارکرد واقعی زندان را محقق کردیم خودش خودبه‌خود از تکرار جرم جلوگیری می‌کند.»

این در حالی است که در گزارش‌های مختلف در‌مورد بازداشت سارقان و زورگیرها که در خبرگزاری‌ها و صداوسیما منتشر می‌شود بارها اعلام شده است که این افراد هر کدام برای چندمین بار بازداشت شده‌اند و زندان نتوانسته است به‌عنوان یک بازدارنده جرائم عمل کند. خبرگزاری آفتاب تیرماه سال گذشته به نقل از رضا مسعودی‌فر، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گزارش داد که در سال ۱۴۰۰ شمار سرقت‌ها به حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسیده است. بر اساس این گزارش، افزایش سرقت در ایران با رشد نرخ تورم رابطه معنادار دارد، به‌طوری که در بازه پنج‌ ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه حدود ۴.۴ برابر شده است.

سازمان زندان‌های ایران اعلام کرده است که حدود ۶۸ درصد زندانی‌های ایران به‌دلیل جرائم مواد مخدر و سرقت در زندان به سر می‌برند و پیش از این پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرده بود نیمی از سارقان ایران سرقت اولی‌اند. این بدان معناست که نیمی از زندانیان سارق برای دومین یا چندمین بار است که به این جرم بازداشت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان زندان‌ها در طی سالیان گذشته بارها از تعداد زیاد زندان و کسری بودجه خبر داده است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان چهارمحال و بختیاری در ۱۴ آبان سال ۱۳۹۷، هزینه نگهداری هر زندانی از بودجه عمومی کشور را سالیانه به‌طور میانگین بیش از ۵۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. به گزارش دیده‌بان ایران، این مدیر تعداد کل زندانیان را در آن زمان ۲۲۰ هزار نفر عنوان کرده بود که با همین رقم ۵۰ میلیون تومانی بودجه سازمان زندان‌ها باید رقمی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان باشد. در آذر سال ۱۴۰۰ رئیس‌کل زندان‌های ایلام نیز گفته بود که هر زندانی روزانه ۱۲۰ هزار تومان خرج روی دست دولت می‌گذارد که در سال مبلغی حدود ۴۴ میلیون تومان می‌شود.

از سوی دیگر بودجه سازمان زندان‌ها چهار سال بعد از این تاریخ یعنی در سال ۱۴۰۱، رقمی حدود شش هزار میلیارد تومان بوده و این به آن معنا است که یا سازمان زندان‌ها بنا به گفته رئیس سابقش بدهکارترین سازمان دولت است، یا کمک‌های فرا‌بودجه‌ای به این سازمان صورت گرفته است.

از سوی دیگر تعداد زندانیان در سال گذشته روندی افزایشی به خود گرفته است. در بولتن محرمانه خبرگزاری فارس که آذرماه منتشر شد، عدد ۲۹ هزار و ۴۰۰ نفری بازداشت‌شدگان دیده می‌شد. سپس اعلام شد که در جریان عفو عمومی حدود ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان آزاد شده‌اند.

وب‌سایت موسسه تحقیقات جرم و عدالت، «ورلد پریسون بریف»، در آخرین آمارهای خود اعلام کرده است که ایران با ۱۹۰ هزار زندانی در رتبه دهمین کشور جهان با بیشترین تعداد زندانیان قرار دارد. حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، سال گذشته در گفت‌وگویی رسانه‌ای «جمعیت زندانی‌های ایران» را ۲۴۰ هزار زندانی اعلام کرد و گفت که این رقم باید به ۲۰ هزار نفر برسد.

در حاشیه خیزش سراسری مردم ایران گزارش‌های بسیاری از حجم زیادی بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های کشور منتشر شده بود. زندانیان در زندان‌های فشافویه، اوین، قرچک و ... اعلام کرده بودند که تعداد زندانیان به حدی بوده است که برخی مجبور به خوابیدن در راهروهای زندان می‌شدند. به همین علت رسیدگی به زندانیان، رعایت مسائل بهداشتی و امکانات در پایین‌ترین حد بوده است.