اعتراف احمد خاتمی به گستردگی اعتراض‌ها؛ فرهنگیان می‌گویند استبداد ضعیف شده است

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای اعلام کرد زندان، اخراج، انفصال، تبعید و گشودن پرونده‌های قضایی برای فعالان صنفی بی‌فایده است

اعتراض معلمان به بازداشت و سرکوب همکارانشان-شورای تشکل‌های صنفی فرهنگیان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور در آخرین روز سال ۱۴۰۱، با صدور بیانیه‌ای، ضمن ادای احترام به معترضان کشته‌شده در خیزش سراسری اخیر، تاکید کرد که با اعتراض‌های گسترده سال ۱۴۰۱، «استبداد دیگر توان ایستادگی برابر قدرت بی‌قدرتان را ندارد» و زندان، اخراج، انفصال، تبعید و گشودن پرونده‌های قضایی نیز در معلمان برای همراهی با خواست مردم ایران به منظور تغییرات اساسی، لحظه‌ای تردید ایجاد نخواهد کرد. احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و از روحانیون وابسته به طیف تندرو در جمهوری اسلامی، نیز اعتراف کرد که نظام در طول ۴۴ سال گذشته، روزهایی به سختی ۱۰۰ روز اخیر نداشته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور در بیانیه خود اعلام کرد: «سال ۱۴۰۱ را در حالی به پایان رساندیم که این باور در وجود تک‌تکمان تقویت شد که دیگر استبداد توان ایستادگی در برابر قدرت بی‌قدرتان را ندارد و راه باریک آزادی قابل‌گذرتر از همیشه است. در این سال پرشکوه و شِکوه، معلمان ایران نیز مانند همیشه از خیابان‌ها کنار نکشیدند و با پیوند مطالبات صنفی خود با مطالبات اجتماعی، دوشادوش تمام مردان و زنان ایران خواهان رقم خوردن تغییرات به نفع مردم ایران بودند.»

این شورا به مقام‌های جمهوری اسلامی و «حاکمیت» هشدار داد که «در صورت برآورده نشدن مطالبات حداقلی، خیابان همچنان میعادگاه معلمان خواهد بود» و خود را برای اردیبهشت ۱۴۰۲ مهیا می‌کنند.

معلمان در شهرهای مختلف ایران در یک سال گذشته بارها در اعتراض به وضع معیشت خود، تصویب ناقص طرح رتبه‌بندی و همچنین اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند. اعتراض‌هایی که هربار با سرکوب خشن حکومت و صدور احکام متنوع زندان برای فعالان صنفی فرهنگیان پاسخ داده شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اشاره به این سرکوب‌ها تاکید کرد: «زندان، اخراج، انفصال، تبعید و گشودن پرونده‌های قضایی برای فعالان صنفی معلمان لحظه‌ای شک و تردید را در اذهان آگاه معلمان ایجاد نخواهد کرد و مطالبه‌گری معلمان که بدون شک آغاز همه‌گیری اعتراض‌های عمومی و عادی‌سازی خیابان بود»، همچنان ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام وزیر کار و رفاه دولت ابراهیم رئیسی، پایه حقوق کارگران و کارمندان ایرانی که معلمان نیز بخشی از آن‌ها محسوب می‌شوند، در سال ۱۴۰۲ تنها ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت که این رقم حدود ۴۵ درصد کمتر از نرخ تورم است.

فرهنگیان در بیانیه‌ خود، با اشاره به گسترش اعتراض‌های دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۱ افزودند: «حضور معلمان و دانش‌آموزان در کنار یکدیگر نویدبخش روزهایی پر از آگاهی خواهد بود.»

این شورا با اشاره به «برخوردهای غیرقانونی و مخدوش هیئت‌های تخلفات اداری و سختگیری‌هایی هدفمند و مهندسی‌شده برای حذف و محروم کردن فعالان صنفی از مزایای رتبه‌بندی» تاکید کرد که همچنان بر اجرای صحیح قانون و مشمول بودن تمام معلمان و فرهنگیان تاکید دارد.

روز یکشنبه ۲۸ اسفند، محتوای گزارشی محرمانه از جلسه فرماندهان سپاه و مقام‌های ارشد حکومت ایران با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم منتشر شد که در آن از احتمال فروپاشی قریب‌الوقوع نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل گستردگی اعتراض‌های مردمی سخن گفته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبری دیگر، احمد خاتمی در یک سخنرانی در سمنان، با اذعان به اینکه «نظام در طول ۴۴ سال گذشته روزهایی به سختی ۱۰۰ روز اخیر» نداشته است، خیزش سراسری و مردمی شش ماه گذشته را «اغتشاش» خواند و در توصیف خواسته معترضان گفت: «این‌ها در اغتشاشات از جناح‌ها و حزب‌ها عبور کردند و اصلاح‌طلب و اصولگرا برای آن‌ها فرقی نداشت و مسئله آن‌ها عبور از نظام بود.»

احمد خاتمی که عضو شورای نگهبان و از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است، مدعی شد که منظور از شعار «زن، زندگی، آزادی» در اعتراض‌های ایرانیان، «عریانی» و مبارزه با حجاب است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند مبارزه با حجاب اجباری و دفاع از حقوق بنیادین زنان و آزادی‌های اجتماعی را با واژگانی همچون «حمایت از عریانی و برهنگی» زیرسوال ببرند یا به تمسخر بگیرند.

در چند سال اخیر و به‌ویژه از دی‌ماه ۱۳۹۶، شعارهای مردم معترض در تجمع‌ها، کلیت حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت و شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» بارها در میان فریادهای معترضان شنیده شد. ارزیابی‌های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که اعتراض‌های شش ماه گذشته از حیث گستردگی و فراگیری، از زمان تاسیس جمهوری اسلامی در ایران بی‌سابقه بوده است.