ترامپ در حال بررسی اعزام ۱۴ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با ایران

مقامات آمریکایی: یک قایق مملو از قطعات موشک از ایران در راه یمن توقیف شد

سفر سرزده دونالد ترامپ به پایگاه نیروهای آمریکایی در افغانستان در روز شکرگذاری،۲۸ نوامبر ۲۰۱۹/Olivier Douliery / AFP

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی به نقل از منابع آمریکایی در مورد احتمال انجام یک حمله از سوی جمهوری اسلامی علیه منافع و نیروهای آمریکایی منتشر شده است.

گزارش‌هایی که نه تنها از سوی مقامات تهران تکذیب نشده، بلکه با تهدید فرماندهان سپاه برای هدف قرار دادن منافع آمریکا در هر جایی، به طور تلویحی مورد تایید قرار گرفته است.

روز گذشته، سی‌ان‌ان به نقل از منابع اطلاعاتی مدعی شد که تحرک‌هایی در سلاح‌ها و نیروهای ایران مشاهده شده و این می‌تواند نشان‌دهنده آمادگی برای یک حمله احتمالی باشد.

اکنون وال استریت‌ ژورنال می‌نویسد که مقامات دولت دونالد ترامپ در حال بررسی اعزام ناوها و تجهیزات نظامی بیشتری به منطقه هستند و آن هم با یک هدف مشخص: تهدید‌های ناشی از ایران.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد که موضوع اعزام ۱۴ هزار نیروی نظامی بیشتر از آمریکا به خاورمیانه مطرح است و این درحالی است که ایالا‌ت‌متحده پس از حمله‌های پهپادی و موشکی شهریورماه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نیروهای نظامی بیشتری را به این کشور اعزام کرده است.

آمریکا، عربستان و برخی کشورهای اروپایی، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حمله‌ به تاسیسات نفتی آرامکو، انفجار شش نفتکش در دریای عمان و سواحل امارات در فاصله ماه‌های اردیبهشت و خرداد و همچنین به خطر انداختن امنیت منطقه با استفاده از نیروهای نیابتی‌اش متهم می‌کنند. اتهام‌هایی که تهران آن را بی‌اساس می‌داند.

با این حال آمریکا برای مقابله با تهدید های احتمالی از سوی ایران، علاوه بر اعزام تجهیزات جنگی از جمله بمب‌افکن‌ها و جت‌ها، سامانه دفاع موشکی پتریوت و ناو جنگی آبراهام لینکلن به خلیج فارس، یک ائتلاف امنیت دریایی را نیز با مشارکت اغلب کشورهای عربی منطقه، بریتانیا، استرالیا و اسرائیل تشکیل داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون با گزارش‌های جدید به نظر می‌رسد که آمریکا قصد دارد تعداد نیروهای خود در منطقه را در مقایسه با اردیبهشت‌ماه دو برابر کند و همچنین ۱۰ کشتی جنگی دیگر را نیز به منطقه اعزام کند.

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه جاری، یعنی تا پایان سال جاری میلادی در مورد ارسال تجهیزات نظامی و نیروهای بیشتر به خاورمیانه برای مقابله به تهدید‌های ایران تصمیم‌گیری می‌کند.

این در حالی است که ترامپ روز گذشته در نشست ناتو در لندن گفته بود که آمریکا نمی‌خواهد نقش پلیس خاورمیانه را ایفا کند. او پیش‌تر هم گفته بود آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها حجم بسیار کمتری از نفت را از خلیج فارس وارد می‌کند، اما بیشترین هزینه را برای تامین امنیت خلیج فارس از جیب مالیات دهندگان آمریکایی می‌پردازد.

او از کشورهای ذینفع در منطقه خواسته بود که برای تامین امنیت مسئولیت‌پذیر باشند. تا کنون ژاپن که یکی از وارد کنندگان عمده نفت از خلیج فارس به‌شمار می‌رود، اعلام کرده که ناوهای جنگی و نیروهای خود را به منطقه می‌فرستد. اما چین به عنوان بزرگترین وارد کننده انرژی از خلیج فارس هنوز در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

حتی اگر ترامپ به وعده انتخاباتی خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از منطقه باور داشته باشد هم، تحولات و ناآرامی‌ها در خلیج فارس از جمله تهدید‌های متوجه متحدان این کشور از جمله عربستان سعودی، به او اجازه نمی‌دهد که دست‌کم در شرایط کنونی نیروهای آمریکایی را از خلیج فارس بیرون بکشد.

خبرهای مربوط به اعزام نیروهای آمریکایی به خلیج فارس در حالی مطرح می‌شود که فاکس نیوز شامگاه چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که یک ناو آمریکایی یک محموله موشکی که از ایران به سمت گروه‌های شبه‌نظامی یمن در حال حرکت بوده را کشف کرده است.

یمن در سال‌های اخیر به صحنه جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی تبدیل شده است. پس از حمله‌های گسترده شهریورماه به تاسیسات نفتی عربستان، مقامات وزارت دفاع این کشور سلاح‌های استفاده شده در این حمله‌ها را به نمایش گذاشته و تاکید کردند که این سلاح‌ها ساخت ایران است.

اما ایران که حمله‌ها را به حوثی‌ها ارتباط می‌دهد، می‌گوید که این گروه شبه نظامی به توانایی ساخت تسلیحات دست یافته است.

فاکس نیوز می‌نویسد، این نخستین باری است که در جریان جنگ چهار ساله یمن، محموله‌ای با این حجم توقیف می‌شود.

مقامات آمریکایی بارها ایران را به تامین سلاح برای حوثی‌ها متهم کرده اند. اما ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

به گزارش فاکس این محموله شامل قطعات موشکی چهارشنبه گذشته در  جریان گشت‌زنی ناو «یو‌اس‌اس فارست شرمن» در شمال دریای عرب توقیف شده است. پرسنل این ناو به یک لنج کوچک بدون پرچم مشکوک می‌شوند و پس از بازرسی آن، قطعات موشک‌های پیشرفته کشف می‌شود.