آبراهام لینکلن با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شد

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا: این به معنی سیاست جدید در قبال ایران نیست

آبراهام لینکلن در حال عبور از تنگه هرمز ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹/Stephanie Contreras / US NAVY / AFP

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، بامداد امروز (چهارشنبه) با انتشار تصویری از ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و ناو شکن پدافند هوایی اچ ام اس همراه آن، اعلام کرد که این ناو آمریکایی از تنگه هرمز عبور کرده است.

نیروی دریایی آمریکا روز گذشته نیز اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر آبراهام لینکان ۲۸ آبان‌ماه وارد خلیج فارس می‌شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به این خبر نوشت که طبق برنامه‌ریزی انجام شده عبور این ناو با موفقیت انجام شده است. آدام میچل بویل، فرمانده ناو‌گروه آبراهام لینکلن در این زمینه گفت:«به دریانوردان ناو‌گروه آبراهام لینکلن که در این ماموریت حضور دارند،‌افتخار می‌کنم».

پنتاگون در اردیبهشت‌ماه سال جاری،‌همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا،‌اعلام کرد که ناوگروه آبراهم لینکلن و بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را به منطقه اعزام می‌کند. اما در حالی که آبراهام لینکلن حدود شش ماه در دریای عمان و اطراف آن بود، این نخستین بار است که وارد تنگه هرمز می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آبراهام لینکلن در خلیج فارس می‌ماند و ناو ترومن آمریکا از من به آب‌های آزاد باز می‌گردد.

مقامات نیروی دریایی آمریکا تایید کرده‌اند که فعالیت آبراهام لینکلن در خلیج فارس آغاز شده است. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که این اقدام جنبه تحریک‌کننده ندارد.

در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آمده است که حضور ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خلیج فارس به معنی سیاست جدید در قبال ایران نیست.

پس از انفجار شش نفتکش در سواحل امارات و دریای عمان، سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از سوی ارتش جمهوری اسلامی و همچنین توقیف یک نفتکش بریتانیایی در فاصله اردیبهشت تا تیرماه سال جاری،‌ایالات‌متحده اعلام کرد یک ائتلاف امنیت دریایی با مشارکت کشورهای منطقه و متحدان خود و کشورهای ذینفع در خلیج فارس تشکیل می‌دهد.

در حالی که اغلب متحدان آمریکا و کشورهای عربی منطقه در آغاز واکنش سردی به این طرح داشتند،‌ برخی از آنها از جمله بریتانیا و استرالیا به تدریج به این ائتلاف ملحق شدند. حمله‌های موشکی و پهپادی گسترده علیه تاسیسات نفتی عربستان در شهریورماه نیز موجب شد عربستان و امارات متحده عربی به این ائتلاف امنیت دریایی که هدف آن تضمین دریانوردی و کشتی‌رانی آزاد در خلیج فارس است،‌ملحق شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تامین امنیت نفتکش‌ها و شناورها هم بر عهده ناوها و تجهیزات نظارتی کشورهای عضو ائتلاف است و بخشی از مسئولیت ناوهای آمریکایی و بریتانیایی مستقر در خلیج فارس نیز به همین ائتلاف مربوط می‌شود.

پس از حمله‌ به تاسیسات نفتی عربستان،‌آمریکا اعلام کرد حمایت‌های دفاعی و امنیتی از این متحد نزدیک خود در خلیج فارس را افزایش می‌دهد و در تازه‌ترین اقدام دونالد ترامپ،‌رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اعزام ۳ هزار نیرو به عربستان را صادر کرده است.

روزنامه کیهان که به بازتاب دهنده دیدگاه‌های بیت رهبری مشهور است با مرتبط کردن اعتراض‌های مردمی جاری در ایران به عربستان و آمریکا،  در سرمقاله اخیر خود از انتقام و فروریختن امنیت شیشه‌ای عربستان سخن گفته است.

این در حالی است که آمریکا و عربستان ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی پشت حمله‌های شهریورماه علیه تاسیسات آرامکو بوده و از همان زمان حجم حمایت‌های امنیتی آمریکا از عربستان افزایش چشمگیری داشت.

بیشتر از