پنتاگون فهرست تجهیزات ارسالی به عربستان را اعلام کرد

آمریکا گزارش دست داشتن ایران در حمله‌ به عربستان را منتشر می‌کند

JACK GUEZ / AFP

در حالی که دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک اعلام کرده که ایالات متحده به زودی گزارش دخالت ایران در حمله‌های شنبه هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را منتشر می‌کند، فهرست کمک‌های نظامی واشینگتن به ریاض برای جلوگیری از وقوع چنین حمله‌هایی در آینده منتشر شد.

پنتاگون می‌گوید در حال ارسال سیستم‌ موشکی پتریوت، چهار سیستم راداری و اعزام ۲۰۰ نیروی نظامی به عربستان است تا از آنچه که رفتار تجاوزگرانه جمهوری اسلامی خوانده شده، جلوگیری کند.

پنتاگون پس از این حمله‌ها در هفته گذشته اعلام کرده بود که نیروی بیشتری به عربستان اعزام می‌کند، اما جزئیات آن را اعلام نکرده بود.

پنتاگون تاکید کرده که سیستم دفاع موشکی THAAD هم در صورت لزوم آماده ارسال است. جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون در این زمینه گفت:«کشورهای دیگر از سوء‌رفتار جمهوری اسلامی در منطقه شکایت دارند. ما از آنها می‌خواهیم به روند تلاش‌های برای تقویت قدرت دفاعی عربستان ملحق شوند».

بوریس جانسون، ‌نخست‌وزیر بریتانیا که به عنوان نخستین رهبر اروپایی، به طور مستقیم انگشت اتهام خود را در مورد حمله به تاسیسات نفتی عربستان به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفت، قبلا اعلام کرده بود در صورتی که آمریکا و عربستان سعودی بخواهند، ‌آماده بررسی مشارکت نظامی در کمک به امنیت عربستان است.

بریتانیا همچنین در ائتلاف برقراری امنیت در خلیج فارس به رهبری ایالات متحده نیز حضور دارد. ائتلافی که استرالیا، بحرین، اسرائیل و عربستان سعودی نیز در آن حضور دارند و انتظار می‌رود در نشستی که در ماه اکتبر با همین موضوع در بحرین برگزار می‌شود، کشورهای بیشتری آمادگی خود را برای پیوستن به آن اعلام کنند.

به گزارش رویترز، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید،‌ تجهیزات جدید به تقویت قدرت دفاع موشکی عربستان از زیرساخت‌های حساس نظامی و غیر نظامی کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله‌های شنبه گذشته از شمال عربستان انجام شده و این در حالی است که اغلب تجهیزات دفاعی عربستان به سمت جنوب است، جهتی که اغلب حمله‌های حوثی‌های یمن، گروه شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، از آن انجام می‌شود. برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند، نقص سیستم دفاعی عربستان در شمال این کشور هم در دقت و گستردگی حمله‌هایی که گفته می‌شود از مرز ایران و عراق انجام شده، ‌موثر بوده است. البته مقامات عراقی استفاده از خاک کشورشان برای این حمله‌ها را تکذیب کرده‌اند و جمهوری اسلامی نیز اتهام نقش‌داشتن در این حمله‌ها را رد کرده است.

آمریکا در حال حاضر ده‌ها هزار نیروی مستقر در خاورمیانه دارد که بخش عمده‌ای از آنها در پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی، بحرین و قطر ساماندهی شده‌اند.

برخی در کنگره آمریکا با افزایش همکاری‌های نظامی و امنیتی بین واشینگتن و ریاض مخالفت می‌کنند و در این زمینه به نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و همچنین پرونده قتل جمال خاشقچی، ستون نویس واشینگتن پست اشاره می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد دولت ترامپ با تحت فشار قرار دادن ریاض برای شفاف‌سازی در مورد پرونده این قتل، ‌قصد دارد صداهای مخالف در کنگره را خاموش کند. روز گذشته (پنجشنبه)، رویترز به نقل از بخش کوتاهی از مصاحبه شبکه پی‌بی‌اس با محمد‌ بن سلمان،‌ولیعهد عربستان سعودی گزارش داد که بن سلمان می‌گوید به دلیل اینکه این قتل در زمان نظارت او اتفاق افتاده، ‌مسئولیت‌ آن را می‌پذیرد.

پنتاگون در شرایطی از اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به عربستان سعودی خبر می‌دهد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طرح موسوم به صلح هرمز را مطرح کرده و از کشورهای منطقه خواسته به آن ملحق شوند. او در جریان سخنرانی چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل به این طرح اشاره کرد که در مقابل طرح ائتلاف امنیت خلیج فارس ارایه شده که واشینگتن آن را دنبال می‌کند.

البته از آنجایی که آمریکا، تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) و همچنین عربستان سعودی به طور مستقیم جمهوری اسلامی را عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو معرفی می‌کنند،‌ این طرح مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار نگرفت. 

البته برداشت روزنامه کیهان از سخنرانی روحانی و طرح صلح هرمز به روشنی دلیل عدم استقبال کشورهای منطقه و جهان از این طرح را نشان می‌دهد. کیهان برای این سخنرانی به روحانی دست‌مریزاد گفته و اینگونه برداشت کرده که رئیس‌جمهور ایران به طور غیر مستقیم به کشورهای منطقه در مورد امنیت خلیج فارس هشدار داده است.